Lovlige ledningsudtag

Hej, hvem kan hjælpe med at afklare om disse ledningsudtag er lovlige.

Huset er bygget i 2001, bygherre siger de er lovlige, mens elektriker siger det modsatte. Når det er træloft har jeg ladet mig fortælle at der skal plastmuffe på, så der ikke er direkte kontakt mellem ledninger og træ, men er dette en ok plastmuffe.

Bygherre taler allerede om retsag, bare det at vi forespurgte.

Hilsen L
26 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hejsa..
Kan nu ikke se det er en retsag vær, men jeg er enig med din elektrikker. Der mangler en "loftdåse"

Mvh Jan J
Hej

De skal sidde i en dåse i stil med denne http://www.spotel.dk/Default.aspx?tabid=6811&ProductID=59d75070-00c5-4a99-8e75-77794a41d263&CategoryID=fbecf25e-2758-4c6b-aac3-089bf724dca1

En retssag pga dette, tyder på at bygherren er vand til at skræmme folk når der er noget. Og er han af den type, bør du nok gå det hele efter, evt få hjælp fra sagkyndige, så du får samlet at hvad der kan være, af fejl og mangler.
Jeg håber ikke at du har betalt sidste afdrag til ham. For i tilfælde af en retssag, må du holde betalingerne til den er afgjordt. Og i begge har opfyldt hvad dommen kommer med.

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Helt enig der mangler en dåse

Jeg syntes du skal få din elektriker til at gennemgå hele din installation, når en byggeherre/entreprenør kan glemme sådan en bagdåse, så kunne man godt frygte at der er mange flere fejl og mangler ved din elinstallation (og måske resten af huset)

Du skal ikke lade dig skræmme af en evt. retsag, hvis der er "kød" på din sag, så kan du få retshjælpsforsikringen til at dække dine omkostninger til advokat, syn og skøns forretning, samt retsag. Men vær opmærksom på at det er en langvarig proces, vi har selv en sag kørende på 3. år, og du må ikke lave noget af fejlene før retsagen er færdig sad

Venlig hilsen

Klaus
Er helt enig med de øvrige. Der SKAL være dåse bagved. Havde huset været 100 år ældre, kunne vi begynde at tale om lovlighed, men et hus fra 2001 skal have loftdåser bag udtagne.¨

Desuden kan jeg se, at det er et 50x50 lampeudtag, som så heller ikke må sidde i lofter, men kun i vægge, så vidt jeg husker. Det er simpelthen ikke godkendt til lofter mht. nedadgående træk.

 

Annonce
et 50x50 lampeudtaget er skam godkendt til at sidde på loft, fx. i underlag...

en forfradåse er derimod IKKE godkendt til at sidde i loft....(disse bruges jo oftest i gipsvægge, og da folk jo nok kunne finde på at sætte sådanne forfradåse op i et 1-lags gipsloft, kan I jo nok gætte hvor meget denne kan holde, derfor er forfradåsen kun til montering i vægge)

Citat fra mdn

Er helt enig med de øvrige. Der SKAL være dåse bagved. Havde huset været 100 år ældre, kunne vi begynde at tale om lovlighed, men et hus fra 2001 skal have loftdåser bag udtagne.¨

Desuden kan jeg se, at det er et 50x50 lampeudtag, som så heller ikke må sidde i lofter, men kun i vægge, så vidt jeg husker. Det er simpelthen ikke godkendt til lofter mht. nedadgående træk.
StenKrog:

Er du nu også sikker på du mener underlag???

Sidder med LK kataloget (godt nok en udgave fra 2003) med citat:

"LK Fuga underlag - Anvendelse: Monteres udvendigt på væg. Monteres med ramme 50. Kan vendes 180 grader"

Jeg kender ikke til andet installationsmateriel, som kan monteres over loft til eks. lampeudtag. Snakker vi under loft, er der eks. Clips-roset.

Jeg vil dog gerne give dig ret i, at det er ikke selve 50x50 udtaget, som ikke er godkendt til loftmontering. Dog findes der intet materiel at montere den i på loft.

 

Der skal uden tvivl laves installations eftersyn på et hus med såddanne fejl som den der. Det er bare ringe Sikkerhedsstyrelsen og få dem til at hjælpe dig. Det er en meget udbredt fejl at man må lave det sådan som det der er lavet. den går bare ikke. Men som sagt kontakt sikkerhedsstyrelsen og få dem til hjælpe med at finde ud af hvad der er ulovligt i byggeriet. Og det skal bare laves lovligt. Uden og have set huset eller noget vil jeg skyde på at der er flere ting som ikke er som de skal være og det kan komme til at koste ham mange penge. Men det er helt klart en retssag værd med sådan en gang fusk der er lavet.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Må give dig ret...syntes bare at underlag også var ok....nå fair nok, så lavede jeg en bommert i sidste uge.... Der kan i se hvor krævende det er at være elektriker....skal hele tiden holde 100% styr på hvor der må bruges hvad osv.


Clipsroset er ok...



Citat fra mdn

StenKrog:

Er du nu også sikker på du mener underlag???

Sidder med LK kataloget (godt nok en udgave fra 2003) med citat:

"LK Fuga underlag - Anvendelse: Monteres udvendigt på væg. Monteres med ramme 50. Kan vendes 180 grader"

Jeg kender ikke til andet installationsmateriel, som kan monteres over loft til eks. lampeudtag. Snakker vi under loft, er der eks. Clips-roset.

Jeg vil dog gerne give dig ret i, at det er ikke selve 50x50 udtaget, som ikke er godkendt til loftmontering. Dog findes der intet materiel at montere den i på loft.
183a6114.gif







Max. 5,0 kg. (se belastningsskema for ledninger, afsn. 11, introduktion).


Hvad er der galt i at bruge denne?
Der er yderligere 16 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis