Fliser omkring brønddæksel

Hej alle.

Nogle der har en god idé til hvordan man afslutter fliserne pænest og mest praktisk omkring et brønddæksel.
http://picasaweb.google.dk/oernedalen/LavDetSelv

Under brønddækslet er der en hydrofor og noget vandinstall. Hydroforen skal udluftes et par gange om året. Ligeledes skal jeg aflæse vand-ur, så dækslet skal kunne løftes af rimelig ubesværet. Vejer godt nok 200 kg. men det er en anden sag.
Jeg havde tænkt mig at lægge hele fliser så tæt som muligt til dækslet.
Omkring dækslet vil jeg bøje en 5mm liste/ forskalling, som jeg vil støbe indtil med cement. Dvs. fylde resten ud med cement, og når den er hærdet, fjerne listen, så jeg har lidt luft omkring dækslet, når det skal løftes op i løfteøjerne.

På forhånd tak.

Jesper S.
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der er reelt kun to "gode" muligheder, med mindre du kan finde ud af at skære dine sten runde.

Mulighed 1 er som du selv er inde, at støbe. Det har jeg også selv valgt at gøre
Mulighed 2 er at indkøbe et FIRKANTET kloakdæksel. Det er meget let at tilpasse fliser til.
Måske du først som sidst skulle investere i et støbjernsdæksel, som man skal have over sine kloakbrønde.
De kan, så vidt jeg husker, fås som nærmest firkantede.
Så ødelægger du heller ikke din ryg så nemt.

Med venlig hilsen
ktm

 

Det vigtigste er at få fat i et dæksel med karm til, om det er rundt eller firkantet er kun et spørgsmål om, hvor svært det er at skære stenene til langs karmen

Når du så løfter dækslet, bliver karmen liggende og holder belægningen på plads

Med venlig hilsen

Fladder
Jeg har næsten aldrig set en støbning i forhold til et brøndæksel, der bare så nogenlunde ud. Betonen revner og/eller har en helt anden farve end dækslet/fliserne.

Du kunne stoppe med hele fliser, og fortsætte ind om brønddækslet med eksempelvis chausse-sten, herregårdssten eller lign.

En karm er en god ide hvis man regner med jævnligt at skulle i brønden.
Jeg fik min renset brønd i forgårs. Det var så anden gang på 32 år.

daeksel.jpg

"Dygtighed er ikke en dobbelt dosis af den almindelige evne til at lave noget halvgodt."

Hej igen.
Lækkert med fine forslag. Alle brugbare.
Jeg havde ikke tænkt den med at få et dæksel m. karm. Dog kan jeg umiddelbart ikke finde nogle der passer til et 116 cm x 6 cm. betondæksel.
Jeg vil egentlig gerne ofre lidt skillinger på et støbejernsdæksel, men jeg kunne umiddelbart ikke finde nogle i den størrelse på nettet. Brøndringene er ø 100 cm indvendigt og 116 udv.
Underneden er kun hydrofor, så det behøver ikke at være 100% tæt.
Hvis jeg ikke finder en karm der passer, bliver løsningen sikkert noget som den Buch foreslår. Evt. "klippe" en røvfuld sten over i halve og lægge i stjernemønster som Buch gør det. Mine sten er 7x24 og 7 i tykkelsen. Kan en hydraulisk fliseklipper klare sådan en karl, uden at de bliver vind og skæve. Ellers må vi have fat i to-hånds vinkelsliberen.

Mvh.

Jesper S.
Annonce
Det lyder som en 1 meter brønd uden kegle

Du kan enten sætte en kegle eller lægge en dækplade med mandehul - begge dele for at formindske brøndhullet til Ø60

Begge dele er dog dyre og arbejdskrævende løsninger - så hvis ikke du skal i brønden for tit ville jeg nok vælge Buch´s model

Med venlig hilsen

Fladder
Jep. Burde nok have tænkt på en kegle. Kan stadig lave løsningen med et 1m. dæksel m. 60 cm. mandehul, hvor jeg kan lægge et støbejernsdæksel.
Indtil videre lægger jeg fliser ind til alá Buch´s, og monterer en 5-slået talje ovenover i spærerne i carporten. Så kan jeg selv mosle rundt med det, uden at trække for mange sygedage med dårlig ryg. :-)

Vi takker.

Jesper S.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis