Albin 25 termostat

Jeg har ingen termostat på min albin 25 motor (volvo penta ad25). Kan der ske noget ved det? Er det "farligt"?
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej nihad

Hvorfor har du ingen termostat i?

De fleste motorer jeg kender til, kan køre uden, men det er ikke godt.
Da de ikke kommer op i drift temperatur. Dette medfører et stort ekstra slid på motoren.

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Tak for svarene. Jeg har ingen termostat (midlertidigt) fordi den var skæv, så jeg tog den ud, da jeg tror det ikke har den store betydning.
Vi har sejlet to år uden termostat i vores AD21, da den tidligere ejer havde taget den ud på anbefaling fra en marinediesel-mekaniker efter et motorstop lige udenfor Gilleleje Havn. Vi har oplevet nogle enkelte gange, hvor motoren er gået ud, og lige skulle have et minuts stilhed, inden den ville igang igen.

Nu ved vi ikke, om det skyldes termostaten (eller mangel på samme), men vi har valgt at sætte den i igen denne sæson, da der jo nok er en grund til at motoren er født med den.

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Min diesel har heller ingen termostat, og det ser heller ikke ud til, at den nogensinde har haft det. Det er en daimler-benz. Jeg har talt med 2 diesel-mekanikere om det, og de siger samstemmende, at det ikke betyder noget videre. Motoren er ferskvandskølet, og jeg har tænkt på at bremst kølevandet lidt for at få temperaturen op. Selvfølgelig skal vandet ikke bremstes så meget, at det ikke flyder, for så kan termometret jo ikke måle temperaturen. Jeg kan ikke rigtig forestille mig, at pumpen skulle tage skade af det, for det er en centrifugalpumpe, altså ligesom de gamle ajlepumper.
Er der nogen, som har en mening om det?
Annonce
Hej Koba

Du er jo selv inde på det.

Det termostaten gør er jo at bremse vandet, til temp. er oppe.
Der kan normalt fåes termostater der åbner ved forskellige temp. Så hvis motoren er født med 88gr. og bliver for varm, sætter man eks.en 82gr. i.

Jeg kan ikke anbefale at bremse vandet manuelt, da det kan give noget panik i nødstilfælde. Eller bare det at skulle ned og rode med en ventil, hvis der pludselig bliver hård vejr( torden ).

Generalt skal termostaten altid være i.
Hvis den begynder at lave numre mens du er ude og sejle, så hiv den ud. Men sæt en ny i når du kan få den i normal butikstid.( billigst )

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Hej Albino og andre.
Du sætter en termostat i for at holde tilbage på vandet, af to grunde.
1.) for at motoren skal blive varm hurtigst muligt, og dette gøres enkelt ved at vandet ikke cirkulerer.
2.) For at holde temp. rimelig konstant, men samtidig tillade at for varmt vand ledes ud af motoren og køles ned igen.
En saltv. kølet motor må ikke ret gerne komme over 50 grader, da saltvandet jo så bliver agresivt, derfor en 50 graders termostat.
Dette giver ikke de bedste betingelser for motoren, da den herved ikke når op på sin normale arb.temp.
Derfor laver man dem om til ferskvandskøling, og det er alle sikkert klar over.
Man får derved motoren op på de ca. 85-90 grader som er bedst for motoren.
MEN derved opstår der et andet problem som nok ikke så mange tænker over, nemlig at med de små motorrum som vi stopper motorerne ind i og samtidig isolerer for støj, bliver der meget varmt i.
Den varme luft æder motoren en hel del af gennem indsugningen, og det er ikke det bedste for motoren, da den helst skal have så kold luft som muligt.
Derfor har næsten alle mindre, og alle store lastvogne jo intercooler.
Så derfor bør du montere en kraftig slange med en god blæsermotor, til at suge den varme luft ud af motorrummet, og en slange på indsugningen, som går evt. ind i en kistebænk, eller ud i det fri.
Håber ikke at denne afhandling afskrækker nogle fra at komentere, hvis de er af anden mening.
Mvh autoole
Autoole:

Er skam ganske bekendt med termostatens funktion wink

Men vi er absolut ikke eksperter udi gamle, saltvandskølede dieselmotorer, så tak for input. Der er åbenbart lidt delte meninger om betydningen af en termostat, men nu vil vi gøre vores egne erfaringer den kommende sæson.

Husk forresten at stille havemøblerne frem fra kl. 2 til kl. 3 her i nat rolleyes

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Hej igen
Jeg har stillet dem frem, da jeg ikke har lyst til at stå op kl. 3.
Mvh Ole
Hej autoole

Det med luften havde jeg undladt da der er tale om eksisterende maskinrum.
Men hvis der bliver ændret på isolering, ventilation eller motor, så skal man være opmærksom på at luftstrømmen, har stor betydning for kølingen af motoren.
De fleste ved at en motor, skal have fri adgang til luft pga. forbrændingen, men mange motorer har brug for op til 3x den luft til køling. Specielt hvis der ikke er vandkøler til smørreolien.

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis