Jordbærplanter

Jeg har for første gang jordbær i haven. De er nu begyndt at lave nye planter. Jeg ved godt, at disse skal plantes til brug for næste år - men, hvornår gør man lige det, og er der noget specielt omkring dette?
Hilsener Gitte wink

dawn
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Gitte.

Lidt uden for sagen - hvordan får du din smiley til at blinke med det ene øje?
Min smiler bare smile

Mvh. Jørgen

Med venlig hilsen

Jørgen
citat:
Oprindeligt indsendt af Jørgen:
Hej Gitte.

Lidt uden for sagen - hvordan får du din smiley til at blinke med det ene øje?
Min smiler bare smile

Mvh. Jørgen

Du skriver bare wink (semikolon)
Hvis du prøver at trykke på "Hvad er smilies" under Indstillinger, når du besvarer/skriver nyt indlæg, så er der en hel liste med forskellige smilies.

dawn
Ak ja - man blive klogere hver dag - heldigvis.

Tak for rådet.

Mvh. Jørgen

Ps. hvis du trykket på knappen "besvar indlæg" der findes over og under tråden (altså på siden du svarer på, undgår du at gentage det der lige er spurgt om. Det er noget vi er ved at få lavet om, for mange bruger den lille ikon i spørgsmålet der hedder "svar med citat", men der er ingen grund til at citere, når man er den næste besvarer i rækken. Er det derimod en der har svaret 3-4 gange længere oppe, kan det være formålstjenligt, at man kan få citatet op - slette de linier der ikke er interessante, så kun det man henviser til kommer med i besvarelsen.
Dette PS. var ikke ment som et - når jeg ikke ved noget du ved, så ... osv. smile - øh wink

Med venlig hilsen

Jørgen
Hej Gitte
Nok om smileys - du fik vist ikke svar på dit spørgsmål.
Det bedste tidspunkt at plante 'jordbær-børn' ud på er i august måned, så du kan altså sagtens nå det.
smile

------------------
Lisa

Lisa
Hej Gitte

Stiklinger fra jordbær kan i princippet plantes hele året (altså undtagen om vinteren når jorden er frosset). Hvis du vil være rimeligt sikker på at få jordbær på dem til næste år skal du dog sørge for at plante dem senest i løbet af august.

Hvis du ikke har mulighed for det, f.eks. fordi der lige står noget andet i år der hvor jordbærene skal være til næste år, kan du plante dem i potter, gerne allerede nu, og så plante dem ud senere. Hvis du planter dem i potter er det godt at stille potterne ved siden af de gamle planter og vente med at skære stiklingerne af de gamle planter indtil de har fået god rod i potten.

Jeg har selv benyttet mig af den sidste metode flere gange og har enda fået jordbær ud af det selv om de små planter først blev plantet ud i foråret.

Husk iøvrigt, at den måde du får flest jordbær ud af det på, er at lade de gamle planter blive 2 eller 3 år, så du har både gamle og unge planter på samme tid. 1-års planterne giver ikke så mange bær, men planterne er mere åbne, så de tørrer hurtigere og der er mindre risiko for sygdomme. 2- og 3-års planterne giver flere bær, men selve planterne bliver større og der er større risiko for sygdomme og råd.

Du flytter således jordbærbedet ved hvert år at plante nye stiklinger ud og derefter grave de ældste planter op.

Samtidig skal du huske, at du ikke må fortvivle og grave det hele op fordi du et enkelt år stort ikke får noget ud af det på grund dårligt vejr eller lignende. Jordbær er temmelig sarte og der skal ikke meget til at en sæson bliver elendig. Til gengæld er de gode sæsonner det hele værd - uhmm.

Det blev vist lidt langt, men held og lykke med jorbærene.

Med venlig hilsen
Kim

MVH
Kim
Annonce
hej
Jeg er heller ikke den mest erfarne inden for haver, men syntes også det var sjovt at ha´ jordbær i år.
Historien om mine jordbær er at jeg ringede (den fynske frimodighed) biggrin til et entreprenørfirma som river huse ned, p.gr.a. motervejen, og spurgte om jeg måtte tage de planter der var i haven, det syntes de var en kanon god ide i stedet for at det bare blev ødelagt, så jeg var der ude 3-4 gange og fik mange fine roser plus en masse andet , en masse jordbær planter med en masse bær på, men fik godt nok at vide alle steder fra, at dem fik jeg ikke noget ud af når de blev flyttet midt i juni, men ak efter en masse vand kunne vi plukke rigeligt.
Så min erfanring er at de er nemme at have med at gøre, ved samme lejlighed plantede jeg også en masse små skud til næste år.
Men jeg var ikke klar over at de ikke skal være samme sted til næste år , så tak for hjælpen med det.

------------------
fynboen

Tak for hjælpen
HILSEN FYNBOEN
Jeg vil lige give mit besyv med.....

Husk under plukningen at markere de planter der har de bedste/mest velsmagende bær. Det er dem man skal tage stiklinger ved.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis