Gulvvarme hvordan?

I forbindelse med renovering af mit gamle hus, vil jeg gerne etablere gulvvarme. I første omgang er turen nået til køkkenet, der er ca. 8 kvm. Vi har ingen kælder i huset (hælder ikke krybekælder), vi har centralvarme med eget vandkredsløb (dvs. vi har en varmeveksler, der varmer husets vand op). Mit spørgsmål er om jeg kan etablere gulvvarme ved at koble det direkte på den tidligere radiator i køkkenet? Fordelen herved vil være, at jeg sparer en gulvvarme installation (shunt?) og ikke skal brække gulvet op hele vejen ud til mit bryggers, hvor fjernvarmen sidder. Jeg kan se på mit centralvarme vand, at temperaturen, der sendes ud ligger på omkring 40-50 grader og derfor er lavere en ved anlæg med fjernvarmevand inde i huset. Er der nogen, der har erfaringer med dette og kan hjælpe?
På forhånd tak.
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Simped

Har du planer om at lave gulvvarme, i andre rum senere?
Før at man begynte at bruge shunt, blev det lavet med kobberrør. Direkte til systemet, og gulvet blev meget varmt. Du har nok prøvet det et eller andet sted, på et badeværelse. Der kan det gå an, men i et rum du skal opholde dig i og arbejde i, er det nok hurtigt for meget.

40-50 grader er i overkanten til normale gulvslanger, og jeg er ikke sikker på at kobberrør er lovlige til nye instalationer.

Men hvis dine rør til køkkenet er sunde, så før dem til et skab, hvor du kan sættet en shunt. Hvis du vil have gulvvarme i andre rum, skal du lave forberedelserne nu. Hvis skabet er op af væggen til den/de rum du vil have det i så skal du bare lade være med at støbe hvor rørende skal komme op. Ellers kan du lægge nogle 100mm pvc rør i dit flamingo, som en slags teknikrør, til at trække varmeslanger i, lidt som at sætte ekstra rør i en væg til el.

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Du kan godt lave gulvvarme i et 8 m2 køkken med en retur termostat, og pexrør, eller kobberør, og det vil også virke uden gulvet bliver for varmt at gå på.

Men hvis du også senere skal have gulvvarme i andre rum, så vil jeg anbefale dig at montere en fordeler/shunt f.eks i et af dine køkkenskabe, du kan i så fald benytte din frem og retur fra din gamle radiator til din gulvvarme shunt.

Venlig hilsen

Klaus
Tak for svarene. Jeg bliver klogere, men der opstår så nye spørgsmål!
Planen er at der skal gulvvarme i den anden ende af huset også, når jeg inddrager garagen til beboelse. Men den ligger i modsatte ende af huset. Badeværelset kommer også; desværre på modsatte side af vores gang. Gangen kunne også komme på tale (det afhænger lidt af omkostningerne). Det er altså ikke nærliggende at forbinde det hele med en fælles shunt pga. placeringen. Nogen gulve har jeg også tænkt mig at bevare som trægulve med et nyt gulv henover. Er det en gangbar løsning at have en shunt placeret i hvert rum med en kreds med en selvstændig kreds fra hver af de gamle radiatorer, eller er det helt tosset og dyrt i el??
Ligger dine trægulve på beton, eller strør?
Hvis de ligger på strør burde du kunne lægge/skyde nogle teknik rør under dem, så du ikke skal åbne dem.
Ellers kan du lave dem som Klaus foreslår, med retur termostat, og pexrør, eller kobberør. I hver rum.
En shunt i hver rum, betyder også en pumpe i hvert rum. Så det vil bruge en del ekstra el, men også give en mere jævn varme.
Så det du skal gøre op med dig selv er:
1. Skal jeg tage det ekstra bøvl, og sætte en central shunt.
2. Skal jeg bruge ekstra penge på el, og få en jævn gulvvarme, med flere lokale shunts.
3. Vil jeg blive tilfreds med et gulv der har 1-2 graders udsving i reguleringen, og så sparre shunten, og der med el.

Vælger du 3. så kan du evt køre rørende, frem og retur, op så der kan monteres en shunt senerer. Men det vil nok ikke se så godt ud hvis der er ude i det fri. men en løsning hvis det gemmes i et skab.

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Jeg vil lige indskyde at løsningen med returtermostaten, kun er gangbar i mindre rum, da der som Flemming skriver bliver en ujævn gulvvarme, dvs. gulvet kan være varmt i den ene ende og koldt i den anden ende.

Lad være med at lave en pumpeshunt i soveværelser, eller vægge der støder op til soveværelser, de kan larme lidt (meget lidt) men det kan høres når der er helt stille og kan være irreterende hvis man gerne vil sove

Venlig hilsen

Klaus
Annonce
Endnu engang tak for de gode svar. Jeg kan godt se, at jeg må vælge mellem flere løsninger, der hver især rummer sine fordele og ulemper. Jeg kan ikke helt gennemskue en løsning med en central shunt, hvor der skalslanger ud til hver kreds og som så skal have hver sin termostat. Jeg er derfor tilbøjelig til at nøjes med den enklere løsning med en returtermostat i hvert rum. Rummene er jo også ganske små (undtagen det kommende garagerum, der skal være soveværelse - god pointe med larmen fra pumpen!).

Må jeg spørge jer om, hvis jeg nøjes med at lægge pex-rør med en returtermostat, tror i så at:
1. jeg kan nøjes med en lille temperaturforskel på 1-2 graders forskel på de ca. 8 kvm?
2. det vil være ok til trægulve (mine gulve ligger på strøer), og hvis jeg ligger rørerne i varmeplader?
3. jeg kan regulere temperaturen så meget ned med returtermostaten, at jeg ikke brænder fødderne?

Jeg har vedlagt en tegning af husets plan, hvor jeg vil lave gulvvarme nu og i fremtiden.

På forhånd tak
Simon
Hej Simon

Ud fra din tegning kan jeg se en mulighed mere.
Du sætter en shunt i dit fyrrum.
Kreds 1 går gennem væggen til badeværlset.
Kreds 2 og 3 lægges i preisoleret pex http://vvs-eksperten.dk/index/prae-isol-pex-roer-2x25mm-p2019 langs soklen på ydersiden af huset.
Da du lægger trægulv kan du lave en rende i gulvet, af soveværlset. Til rørene til dit køkken, den skal dog støbes op igen.
I køkken og soveværlset samler du den preisoleret med dine gulvslanger, i bunden af et skab, da du ikke må lave samlinger i gulvet.
Løsningen er dog ret pebret.

Laver du løsningen med termostaten siddene lokalt, så skulle du måske bruge en termostat med fjernføler http://vvs-eksperten.dk/index/danfoss-fjern-foeler-ravl-oe26mm-p714 . Termostatventilen skal da sidde på fremløbet, og føleren på returrøret. Så er det returvandet der styre varmen, hvilket nok giver en bedre regulering end hvis du bruger rumtemperaturen.

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

En interessant, men lidt omstændig løsning at føre rørerne udenom huset. Man er virkelig handicappet, når man ikke har en kælder, der kan bruges til rørføring mm. Desværre har jeg sidste sommer lagt fliser hele vejen rundt om huset... Så jeg tror jeg stiler mod en løsning med termostaten sidende lokalt.

Flemming, jeg tror ikke helt jeg forstår gevinsten i at have termostaten siddende på returen? Vil det ikke kun betyde, at jeg skal skrue termostaten lidt længere ned, end hvis den sad direkte på gulvet..? (Beklager min tykpandethed!)

Tror du iøvrigt mit trægulv kan holde til varmen? Og vil jeg kunne regulere temperaturen tilstrækkeligt ned kun med en termostat?
Ved at have ventilen siddene på fremløbet, med føler på retur røret. Sikre du at vandet der kommer ud af systemet har samme temperatur (næsten).

Jo termostaten skal nok stå laverer, på den måde. Men da det er gulvvarme, så sakl det bruge længerer tid tid at regulerer rumtemperaturen, så hvis den skulle måle på rum temperaturen vil dit gulv svinge rigtig meget i temperatur.

Med føler på returen, skal du stille og roligt finde det punkt, der giver en god rum temperatur. Ved beton gulve tager det op til 24 timer for at varme et gulv op, og få en stabil varme. Ved trægulve med fordelingsplader lidt korterer, måske halvtid. Retur føleren sikre at temperaturen ikke bliver for høj på dit vand i den tid.

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis