Rør i bærende væg - svækkelse???

Jeg står i den situation at jeg skal trække rør til noget solvarme. Disse rør skal trækkes igennem stuen som jeg er ved at ordne. Rørerne skal løbe i gulvet op i væggen og op i skunken. Med isolering er rørene samlet 7cm tykke og 14 brede.
Tør jeg fræse så meget ud af en bærende væg i gasbeton der er 10cm tyk. - Eller skal jeg skære hele væggen ned og ligge rørene ind i den 8cm tykke hulmur der er.? og mure væggen op igen.
Desuden ligger remmen af på den bærende væg og denne rem bliver jeg nødt til at stemme lidt ud af for at få et pænt buk på rørene (ca 4x4cm). Remmen er ca 16x16cm - bør jeg være nervøs her?
Der skal skrues plader på væggen efterfølgende.

[URL=http://img233.imagevenue.com/img.php?image=44055_stuen_pic_122_566lo.JPG]th_44055_stuen_pic_122_566lo.JPG[/URL]

MVh. Jesper
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tror nok jeg ville skære hul ud til hulmuren nu jeg er igang med det. Da det er ligeså hurtigt som at lave en rille rørene kan ligge i. Hvad angår at stemme ud i remmen er det bare og gøre det. Der burde ikke kunne ske noget ved du gør det.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Citat fra Fiahgt

Hvad angår at stemme ud i remmen er det bare og gøre det. Der burde ikke kunne ske noget ved du gør det.


Mht. ovenstående, er en kæde ALDRIG stærkere end det svageste led. Dvs. at hvis du stemmer noget ud, påvirker det HELE bæreevnen. Man må formode, at det hele er dimensioneret ud fra en given vægtpåvirkning og udfra diverse beregninger er man kommet frem til størrelsen. Jeg ville derfor ikke føle mig tryg ved at fjerne stabilitet ved at stemme noget ud.

Mit forslag vil helt klart også være at lægge det ind i hulmuren.

Planlæg positivt - konsekvensberegn negativt. 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis