Jordvarme og varmtvandsbeholder

Min mand og jeg har kig på et hus, som skal totalrenoveres. I den forbindelse ovevejer vi at anlægge jordvarme. Hvor stor en varmtvandsbeholder er der behov for? Huset er 170 kvm i eet plan, og vi er pt. to voksne i husholdningen.

Hilsen Henriette

 

25 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kik evt siden www.heatpump.dk eller www.dvi.dk -der er en beregningsmodel !

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
Vi har lige bestilt et Queen 8 combi anlæg med behovstyring (frekvensstyring) fra DVI.
Det er til et 205 kvm. hus i to plan og vi er to voksne og tre børn.
Varmtvandsbeholderen er vist 170 liter
Det var en stor én smile Noget større end jeg regnede med den skulle være. Jeg må hellere kontakte et firma og høre ad. På den ene side skal systemet ikke overproducere varmt vand. Pt. er vi jo kun to voksne. Men på den anden side skal den heller ikke være underdimensioneret, for så ved jeg godt hvem der får det kolde bad. Min mand

Hilsen Henriette

 

Hej igen

170 liter er hvad DVI's combi model er bygget med som standard.
Jeg tror det ligger meget ens fra fabrikant til fabrikant.
Til vores familie tror jeg ikke den er for stor.

Ved valg af varmepumpe bør man spørge om tilbud fra flere leverandører, det er jo en stor investering. Spørg også ind til det tekniske.
- Frekvensstyring eller on/off styring af kompressor?
- Støjniveau?
osv.

Jeg synes at valg af leverandør bør træffes ved at skule lidt til positivlisten fra Teknologisk Institut. Kig ind på deres hjemmeside. De ved hvad de taler om!

Hilsen BPA
Annonce
Mange tak for dit tip smile Jeg må tilstå, at vi er lidt på bar bund, da vi ikke har kendskab til jordvarme. Og udbudet af leverandører er stort, så det kan godt forekomme som en noget uoverskuelig opgave at vælge. Så jeg vil da lige tage et kig på Teknologisk Instituts hjemmeside.

Vi havde oprindeligt overvejet et stokeranlæg. Men jeg synes måske, det er lidt et as og mas med at skaffe piller, fylde på fyret, vedligeholde fyret og så videre. Et jordvarmeanlæg er ganske vist dyrere, men jeg tror det er hentet ind i form af mindre vedligehold, hvilket jo også er lig med tid wink

Hilsen Henriette

 

Hej Henriette

Den invistering i laver nu, følger huset i mange år frem.
Så der for bør det anlæg i vælger være stort nok, til at dække alle mulige fremtidige behov.
Men det vil være surt, at skulle skifte det hele om 5-10 år bare fordi at der er kommet børn til. Eller skulle give et stort afslag, ved salg, fordi at de køberer der er, alle har 3-4 teenager.
Så vælg det anlæg der passer til huset med max beboer. Ikke kun det der lige passer til jer lige nu.

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Jeg håber at kunne opstille en ispind her til sommer. Det er godt nok luft/vand pumpe. http://www.octopus.tm/dk/index.htm
Det skulle virke ganske udmærket http://www.jensensservice.dk/
Den er noget billiger end et jordvarme anlæg.

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Vi kiggede meget på IVT, men vi har lige valgt et Nibe Fighter 1235 jordvarme. Der udover en ekstra varmtvands buffer på 200L pga. spa.

 

Der er yderligere 15 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis