Renovering badeværelse - krybekælder, litex m.m.

Grundet en vandskade i væggen mellem vores badeværelse samt gæstetoilet og i gulvet under badekarret på badeværelset, står vi overfor en totalrenovering af rummene.

Da vi højst sandsynligt skal have raget væggen ned og pillet en del gulv op, vil vi lægge de to rum sammen til ét stort badeværelse med lidt mere luft omkring tingene til følge.

Flisegulvet er i dag lagt ovenpå træplader og nedenunder er der ca 40-60 cm "krybekælder". Vi er derfor lidt i tvivl om, hvordan vi skal gribe gulvet an for den bedste og mest økonomiske løsning.

Skal vi støbe gulvet op og få lagt gulvvarme i eller blot lægge nye træplader og montere fx. Litexplader ovenpå og kan der integreres gulvvarme i en sådan løsning?

Jeg forestiller mig generelt en totalløsning i Litexplader på gulv, vægge og brusenichevæg, da dette lyder til at være en overkommelig opgave og generelt god vådrumsløsning?!

Fliser på gulv og i bruseniche og ellers glasvæv på resterende vægge er det en holdbar løsning på Litexplader?

Lidt billeder og grundplaner. Kommentarer og forslag er velkomne!

Nuværende grundplan
grundplannuvrendepv2.jpg

Ny grundplan

grundplannytff2.jpg

Billeder af de nuværende rum

badevrlsehe4.jpg
gstetoiletxt3.jpg
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har du forespurt på litexplader? for de er rigtig dyre, og det er deres gulv varmeløsninger også, hvid du har lidt snilde skal du da have 15-22 mm varmerør lagt ned, du kan selv lave meget af arbejdet, og så få en VVS`er til at slutte det til. har selv lige laves badeværelse på 10 m2 og forhørte på litexplader, bare i plader ville det koste 12000.- for vægge samt gulv sad uden gulv varme, jeg har lavet det på den gammeldavs måde og slap med 4000,00 (beton-gips-vådrumssikring ect.) incl. gulvvarme smile
Citat fra pimp

Har du forespurt på litexplader? for de er rigtig dyre, og det er deres gulv varmeløsninger også, hvid du har lidt snilde skal du da have 15-22 mm varmerør lagt ned, du kan selv lave meget af arbejdet, og så få en VVS`er til at slutte det til. har selv lige laves badeværelse på 10 m2 og forhørte på litexplader, bare i plader ville det koste 12000.- for vægge samt gulv sad uden gulv varme, jeg har lavet det på den gammeldavs måde og slap med 4000,00 (beton-gips-vådrumssikring ect.) incl. gulvvarme smile


Måske Litex ikke var løsningen alligevel smile Havde godt set, at prisen var noget høj, men tænkte, at den "nemmere" løsning med at få vådrumssikret måske kunne retfærdiggøre merprisen. Måske ikke.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Jeg ville helt klart fortrække at støbe - det med beton/fliser/vådrum oven på trækonstruktioner, er ikke optimalt.
Men hvis du har sammenhængende krybekælder under hele huset, kræver det jo lidt ekstra arbejde og økonomi at få etableret en afgrænsning af projektet i krybekælderen.

"Dygtighed er ikke en dobbelt dosis af den almindelige evne til at lave noget halvgodt."

Citat fra Buch

Jeg ville helt klart fortrække at støbe - det med beton/fliser/vådrum oven på trækonstruktioner, er ikke optimalt.
Men hvis du har sammenhængende krybekælder under hele huset, kræver det jo lidt ekstra arbejde og økonomi at få etableret en afgrænsning af projektet i krybekælderen.


Der er kun krybekælder under badeværelse og gæstetoilet (og i installationsvæggen).

Et lille tillægsspørgsmål til hele miseren:

Vi overvejer at tillægge vores fordelingsgang udenfor badeværelse+gæstetoilet så vi får et endnu større badeværelse.

Men her er der allerede støbt gulv - er det nemt at bryde op og gøre klar til gulvvarme?
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Ja - det er ikke det store problem at bryde et betongulv op, og da slet ikke med så lille et gulv. Er det 3-4 kvm2?

Lej en stor nedbrydningshammer (eks. Bosch/Makita), en af dem der vejer 20-25 kg - de små dur ikke til et gulv.

Det støver bare meget, så gennemvand gulvet godt, inden du går i gang.

"Dygtighed er ikke en dobbelt dosis af den almindelige evne til at lave noget halvgodt."

Annonce
Citat fra Buch

Ja - det er ikke det store problem at bryde et betongulv op, og da slet ikke med så lille et gulv. Er det 3-4 kvm2?

Lej en stor nedbrydningshammer (eks. Bosch/Makita), en af dem der vejer 20-25 kg - de små dur ikke til et gulv.

Det støver bare meget, så gennemvand gulvet godt, inden du går i gang.


Jeg tror nu, at jeg vælger at få en prof (murer?) til at ordne nedbrydning og støbning. I samarbejde med en vvs'er til at få lagt rør, afløb og gulvvarme ordentligt.

Herefter er det nok rimelig overkommeligt for en ikke garvet LDS'er at opbygge det resterende.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hvis du er bange for kanterne, ud til vægende, så tag en stor vinkelsliber med diamantskive, og skær dem. Så skal du "bare" knuse det beton der skal væk, i håndter bare stykker.
Med at lave gulvet klar til støbning, eller støbe selv er der mange tråde om det, så bare søg på det. Det er ikke så svært.

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis