Male mahogni?

Hej alle,

Først vil jeg lige sige at jeg regner med at et par stykker skriver en besked om at man ikke bør male mahogni smile men lad os nu antage at de allerede er malet brune for 15 år siden og nu trænger til en meget kærlig hånd.

Er der så nogen derude som kan komme med en god fremgangsmetode til at "renovere" nogle ellers flotte mahogni vinduer?

Slibe - male - ?
Skal man grunde først? Evt. med noget specielt eller hvordan?


//ChristianC.
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Normalt vil man jo bare slibe og give lidt linolie.
Citat fra Twist

Normalt vil man jo bare slibe og give lidt linolie.


Men man kan vel aldrig kunne fjerne alle rester af maling?
Og hvis man nu gerne vil have hvide vinduer smile
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
der er ikke noget specielt ved at male mahogny, teak kan være et problem.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Citat fra christianc

Men man kan vel aldrig kunne fjerne alle rester af maling?
Og hvis man nu gerne vil have hvide vinduer smile


Tja, nu skrev du jo ikke noget om at du ville male dem hvide. Du skrev faktisk at du ville renovere dine vinduer. Og mahogani vinduer bliver normalt vedligeholdt med linolie. Og sliber du med en slibeklods og lidt sandpapir istedet for med en maskine, så kan du sagtens slibe malingen af. Evt, skal du dog lige fjerne de overfladiske rester først med en skaber og en hobbykniv.

Men som lynæs er inde på, så er der intet i vejen for at male dine vinduer hvis det er det du vil. Du skal dog være opmærksom på at hvis du IKKE oliebehandler dine trævinduer, så skal du vedligeholde vinduet (slibe/male det) relativt oftere (normalt hver 3-6 år, eller som minimum når malingen begynder at skalle af eller "knække") hvis det skal holde i længere tid. Et godt vedligeholdt trævindue kan holde i flere hundrede år. Men et ikke vedligeholdt trævindue bliver skævt, rådner eller punkterer normalt indenfor 6-7 år. Det faktum at der er brugt mahogani til rammen gør vinduet en del stærkere, men det vil fortsat kræve vedligeholdelse alligevel.
Vinduerne skal være hvide, men kræver det en slags grunder? Hvilken type anbefaler i? Nogen mærker?

Bør man male med olie-maling? (er der noget der hedder det?)

Hvis nu lister er slidte og måske også trænger til renovering, hvad bør man så gøre? Kan man fylde evt revner ud?
Skal de skiftes? Hvis de skal skiftes hvad skal man så bruge? En plastik liste? Stål? Træ igen?

Er det rigtig forstået at mahogni er ligesom alt andet træ når man ønsker at male dem?


//ChristianC
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Ja, det er ligesom alt andet træ når man maler det, men der er dog tale om relativt hårdt træ, hvorfor mahogani kan holde til lidt mere.

Som sagt, så fjerner du først overfladiske rester med en skaber eller hobbykniv. Herefter sliber du alle overflader med sandpapir. Hvis du har nogle lister der er helt ødelagte, så skal de nok skiftes, men tjek først om vinduet er punkteret, hvilket ofte kan ske hvis en liste er "defekt".
Hvis listen er flækket eller du har en knast der er faldet ud, så kan du fylde op med kemisk træ, evt. med meget lidt hærder. Når det er tørret, så sliber du igen, og evt, kan du spartle det hele lidt hvis du vil have en meget glat overflade.
Herefter så maler du med en oliebaseret maling (til træ), evt. af to-tre omgange hvis du er igang med et farveskift. Bemærk at du må ikke gå ud og købe den billigste maling du kan finde. Hvis vinduet skal have lidt af olien i malingen, så skal du købe en maling der er lavet til at male vinduer/døre/udendørs træ med. For de bedste resultater så bør du sprøjtemale, og/eller polere efter maling, men det er i de fleste tilfælde overkill.
Mange tak, jeg tror næsten jeg har nok til at gå i gang.

Jeg vil meget gerne have lidt råd til hvilken type/mærke maling man bør vælge.

Det bliver det første udendørs maling jeg skal udføre, så jeg kunne godt bruge lidt råd til hvad jeg skal kigge efter.

Kan du/i give eksempler på hvad man kunne vælge?

Er dette en mulighed:
Grunder:
1. lag af:
Malerkompagniets Grundingsolie (Vandbaseret) - Men vandbaseret?

Maling:
2. lag af:
Malerkompagniets Heldækkende Træbeskyttelse (Olie/Terpentin-baseret) - HVID
http://www.malerkompagniet.dk/

Eller uden grunder?
Eller?


Venlig hilsen
ChristianC
du kan ihvertfald glemme forslag 1.
Er det noget du vil gøre noget ud af så se under Tonkinlak på min side.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Altså hvis du insisterer på at bruge en grunder, så brug eks. en gori 22 eller tilsvarende. Flügger og alle øvrige producenter har naturligvis deres eget mærke, men for gori er 22'eren deres oliebaserede grunder. Til slutmaling så har dyrup så en maling der hedder "træ og metal alkyd", bemærk: ALKYD, ikke AKRYL. Det er den oliebaserede. Grunderen bør dog kun være nødvendig hvis vinduerne er meget medtagne. Men det skader aldrig at bruge den, så brug bare løs. Husk dog at slibe godt ned inden du grunder, og lad være med at slibe før du er klar til at grunde, da du jo sliber den eksisterende "beskyttelse" (hvor lidt der end måtte være) væk.

Du må KUN bruge en vandbaseret grunder (eller maling) hvis dine vinduer ikke tidligere har fået olie, da olie og vand ikke blander så godt. Herudover, så holder de oliebaserede malinger bedre til vind og vejr (efter min mening). Bemærk også at nogle producenter skelner mellem maling til tidligere behandelde overflader, og førstegangsbehandling, da man på denne måde kan lokke folk til at købe TO produkter.
Det er ikke et must for mig at grunde. Men jeg tror ikke der er gjort noget ved vinduerne i 5-10 år smile
Så jeg tror at jeg skal starte forfra...

Så Gori er god til grunder - noteret
22 er olie grundermodellen hos Gori - noteret

Dyrup er god til "farve" maling - noteret
"træ og metal alkyd" fra Dyrup - noteret

Er der nogen specielle fiduser/fordele ved at bruge en dyr pensel når man maler?
Man bruger vel kun pensler til vinduer ikke?

Hvor fint skal sandpapiret være? Skal man starte med en grov og derefter en mere fin?


//ChrC
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også