Male mahogni?

Hej alle,

Først vil jeg lige sige at jeg regner med at et par stykker skriver en besked om at man ikke bør male mahogni smile men lad os nu antage at de allerede er malet brune for 15 år siden og nu trænger til en meget kærlig hånd.

Er der så nogen derude som kan komme med en god fremgangsmetode til at "renovere" nogle ellers flotte mahogni vinduer?

Slibe - male - ?
Skal man grunde først? Evt. med noget specielt eller hvordan?


//ChristianC.
Hej alle, Først vil jeg lige sige at jeg regner... Vis hele indlægget
13 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har brugt medium sandpapir og så bare kørt derudaf.. Men jeg har heller ikke bekymret mig så meget om det blev 100% jævnt, da jeg kun regner med at det skal holde 2-3 år før jeg starter forfra igen (evt. nye vinduer da de nuværende alle er 40+ år gamle) da jeg har lidt meet at se til pt. Men skal du lave det helt jævnt, så bør du naturligvis som nævnt vælge at spartle eller evt, som du selv er inde på, vælge at slibe af flere omgange.

Om det er lige netop dyrups du vælger er underordnet, men jeg valgte den som eksempel fordi man kan få den overalt.

Fidusen vad at male vinduer er ENTEN:
At bruge tape, og så sprøjtemale, det giver et glat ensformigt resultat ála når du køber et nyt vindue.
At male, og så polere bagefter (er lidt svært med de små overflader, men prøv, det kan komme til at se godt ud
ELLER
Vælge at male med eks. ruller. Ja, der kommer lidt på vinduet, men det gør ikke noget, der SKAL være lidt maling på vinduet for at lukke/forsegle ruden. Brug derfor kun malertape hvis du fjener tapen igen med det samme så malingen ikke er nået at tørre op endnu, ellers vil du få et bedre resultat ud af at fjerne "rester" fra din maling på ruden bagefter.

Men det er næsten umuligt at få en HELT glat rulle, så der vil altid være lidt struktur hvis du ikke polerer bagefter. Og husk at give det min. to lag maling hvis det ikke har fået i nogle år.
Sidste ting smile

Hvad er forskellen på:
"GORI 100 Dækkende"
og
"DYRUP Træ & Metal Alkyd"

Er Gori 100 mere til store overflader? Træhuse?


//ChrC
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Dyrup træ&metal er blank glans 50 & 90.
Gori 100 semi blank, altså mellem blank.
Så det er op til dig hvor blank du vil have dine vinduer, jeg ville vælge glans 90. Der er der mest lak, og der med den stærkeste / hårdeste overflade.

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også