Hjælpestrøer - hvordan?

Hej,

Jeg har er gammelt køkkengulv, som skal skiftes (5. sal i en 100 år gammel ejendom) og har aldrig nogensindee prøvet kræfter med sådan noget før (men har hænderne godt skruet på og masser af gå-på-mod). Mit eneste problem er, at afstanden mellem strøerne er 95 cm (centerlinie). Såvidt jeg kan se, vil den pæneste løsning være at tage det gamle gulv op og lægge et nyt, MEN så er afstanden mellem strøerne vist et problem når det nye gulv er 22 mm.

Her i forumet har jeg kunnet se, at jeg børetablere nogen hjælpestrøer, men jeg har absolut ingen ide om, hvordan det lettest gøres. Hvordan skal jeg placere dem i forhold til de eksisterende strøer og hvordan bærer jeg mig ad med at sætte dem fast? Skal de sidde parallelt med de eksisterende eller kan man montere noget mellem (vinkelret på) de eksisterende til formålet - og ligemeget hvilken løsning - hvordan skal de så monteres og hvor stor skal afstanden mellem dem være? Hvilken dimension af træ skal jeg bruge til det?

Håber der er nogen, der har nogen gode ideer i dette forum hvor jeg i øvrigt har fundet rigtig meget god inspiration smile

På forhånd tak
Inger

/Inger

54 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Inger

Prøv at se denne tråd, der lige har kørt. Der er svar på det du spørger om.
http://www.lav-det-selv.dk/forum/showthread.php?t=53102
Hvis du har yderlige spørgsmål, så er der nok flere der vil hjælpe.

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Hej Flemming,

Tusind tak for dit meget hurtige svar. Ja - det meste af hvad jeg har brug for står ganske rigtigt her. Dog synes jeg ikke at jeg kan finde noget om hvor lang afstand der skal være mellem understøtningerne til hjælpestrøen. Har du nogen ide om det?

Tak.
Inger

/Inger

når det er en etageadskilgelse er det nemmeste hvis du ved hvor meget plads der er til strøerne
hvis vi ved hvor høje strøer der er plads til , kan vi nemmere sige hvilken demention du skal bruge , og hvor langt der sal være mellem støtterne
Tak igen. Det indlæg har jeg haft set på og er egentlig blevet enig med mig selv om at parallelle hjælpestrøer bør være det bedste, da de understøtter alle brædderne i gulvet, hvorimod de der går vinkelret på ikke giver helt samme støtte. Kan godt se, at løsningen kan virke....

Hvad angår længden, så er rummet ikke regulært, så nogen steder er lænden på strøerne 2,5 m og andre steder er den 4 m.

Tykkelsen på eksisterende strøer er endnu ukendt, da jeg ikke er begyndt at tage det eksisterende gulv op endnu, men jeg kan jo prøve i aften - så har jeg nye oplysninger - og endnu mindre køkken end nu biggrin

Inger

/Inger

Annonce
Citat fra IngerW

Tak igen. Det indlæg har jeg haft set på og er egentlig blevet enig med mig selv om at parallelle hjælpestrøer bør være det bedste, da de understøtter alle brædderne i gulvet, hvorimod de der går vinkelret på ikke giver helt samme støtte. Kan godt se, at løsningen kan virke....

Hvad angår længden, så er rummet ikke regulært, så nogen steder er lænden på strøerne 2,5 m og andre steder er den 4 m.

Tykkelsen på eksisterende strøer er endnu ukendt, da jeg ikke er begyndt at tage det eksisterende gulv op endnu, men jeg kan jo prøve i aften - så har jeg nye oplysninger - og endnu mindre køkken end nu biggrin
Inger


Ja - de skal ligge parallelt med den gulvkonstruktion du har nu, men du skal også have understøtninger på tværs, sådan at strøerne har noget at ligge på.

Jeg havde lige en halv time til overs - her kan du se hvad der menes:

stroer.gif


Når du får målt højden på de nuværende strøer, kan dimensionen af såvel understøtningerne (blå) som hjælpestrøerne(gul) laves i halv højde af de nuværende.
Hvis du laver samme afstand imellem understøtningerne som mellem de nuværende bjælker/strøer, får du en meget solid konstruktion.

"Dygtighed er ikke en dobbelt dosis af den almindelige evne til at lave noget halvgodt."

Hej Buch

Det er en fin instruktion du har lavet.

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Hej Buch

Flot animation - illustrerer det meget fint. Faktisk også nøjagtig som jeg havde forstået konceptet. Lyder dog som en del ekstra arbejde - spændt på at se i virkeligheden hvor meget tid det vil tage.....

Tak for hjælpen, jeg føler virkelig, at jeg kan komme videre herfra.

/Inger

/Inger

Et billede siger mere end ord - og jeg kom lidt i tvivl om du havde forstået det sådan, at du kunne vælge mellem parallelle - eller tværgående hjælpestrøer.

Ja - der er lidt arbejde ved det, men du er også garanteret et godt resultat.

Hvis opgave lyder for overvældende og hvis dit gulv ikke virker ustabilt (gynger), kunne du også overveje at lægge et tyndere træ- eller laminatgulv (10-12mm) oven på det gamle. Det kan gøres noget nemmere og billigere, men stadig med et godt resultat.

"Dygtighed er ikke en dobbelt dosis af den almindelige evne til at lave noget halvgodt."

Udfra de forklaringer her havde jeg set her var jeg ikke i tvivl, men det var det link, Flemming henviste til, som jeg havde svært ved at forstå. Jeg valgte at prøve at lægge noget logik ind - og det var rigtig godt at få bekræftet af din animation at det var korrekt.

Tja - det er ikke muligt at lægge et gulv ovenpå - desværre, for det er to rum, der er lagt sammen og niveauforskellen er ret stor. Desuden gynger gulvene allerede - velsagtens pga. den store afstand mellem strøerne.

Nå - nok om det. De eksisterende bjælker i mellemetagen er 200*200 mm såvidt som jeg kan måle det. Det er en vistnok meget normal konstruktion i gamle etageejendomme hvor der mellem de to strøer er sat brædder ind i en rille og ovenpå ligger en masse gammel mørtel og sand. Nedenunder bræddelaget er et luftrum hvorefter der er endnu et bræddelag, som jeg går ud fra er vores underbos loft. Ihvertfald ønsker jeg ikke at banke på det. Det er afstanden til dette bræddelag, jeg har målt. Desuden er afstanden fra det øverste lag brædder op til toppen af strøen 85 mm. Kan I ud fra dette sige mig, hvilken dimension tværunderstøtninger og hjælpestrøer, jeg bør vælge?

Kunne jeg med fordel vælge at lægge noget mellem de to bræddelag? Findes der evt. noget lydisolerende materiale, man kan lægge i? Eller noget alm. isolering?

Mange hilsner

Inger

/Inger

Der er yderligere 44 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis