Hjælpestrøer - hvordan?

Hej,

Jeg har er gammelt køkkengulv, som skal skiftes (5. sal i en 100 år gammel ejendom) og har aldrig nogensindee prøvet kræfter med sådan noget før (men har hænderne godt skruet på og masser af gå-på-mod). Mit eneste problem er, at afstanden mellem strøerne er 95 cm (centerlinie). Såvidt jeg kan se, vil den pæneste løsning være at tage det gamle gulv op og lægge et nyt, MEN så er afstanden mellem strøerne vist et problem når det nye gulv er 22 mm.

Her i forumet har jeg kunnet se, at jeg børetablere nogen hjælpestrøer, men jeg har absolut ingen ide om, hvordan det lettest gøres. Hvordan skal jeg placere dem i forhold til de eksisterende strøer og hvordan bærer jeg mig ad med at sætte dem fast? Skal de sidde parallelt med de eksisterende eller kan man montere noget mellem (vinkelret på) de eksisterende til formålet - og ligemeget hvilken løsning - hvordan skal de så monteres og hvor stor skal afstanden mellem dem være? Hvilken dimension af træ skal jeg bruge til det?

Håber der er nogen, der har nogen gode ideer i dette forum hvor jeg i øvrigt har fundet rigtig meget god inspiration smile

På forhånd tak
Inger

/Inger

Hej, Jeg har er gammelt køkkengulv, som skal... Vis hele indlægget
54 svar
 Følg tråden
Der er 40 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Tab nu ikke modet - der kan sikkert findes et god løsning.
Prøv at give nogle flere detaljer - og/eller billeder vil være en stor hjælp.

"Dygtighed er ikke en dobbelt dosis af den almindelige evne til at lave noget halvgodt."

Næh - nu er det jo om at tænke konstruktivt. Det bliver nok først i morgen jeg når dertil. Har dog foretaget nogen kontrolmålinger og indtil videre ser det ud til at hvis jeg er rigtig heldig, så kan jeg nøjes med et trin på 3 cm ved gangen. Det ville være til at leve med selvom det ikke vil være helt pænt.

Ikke så sjovt med de uforudsete ting, der sker, men det skal jo laves undervejs. Håber det ender med en ok løsning. Skal nok holde jer orienteret om fremskridt eller mangel på samme...

/Inger

/Inger

Hej igen smile ,

Så er jeg ved at nå til næste stadie. Har iøvrigt ikke fået overført billeder endnu, men I skal nok få dem at se.....

Jeg har vedhæftet en grov skitse over layoutet af rummet. Man kommer ind fra en gang i nederste venstre hjørne. Døren overfor er til bagtrappen og den tredje dør er altandøren. Gulvbrædderne kommer til at gå på tværs i rummet i forhold til den retning tegningen her vender. Hvad jeg nu tumler med er flg:

1. Hvor i rummet bør jeg starte med at lægge gulvet
2. gvordan sikrer jeg mig at brædderne kommer til at ligge lige? Jeg ved ikke om det er den rigtige måde at sige det på, men jeg tror I ved hvad jeg mener - altså sådan at man ikke føler at der er skæve linier når man er i rummet.

Tak for hjælpen - og rigtig god weekend.

Inger

/Inger

Tak for dit svar, jeg tror dog ikke rigtig at jeg er helt god til at forklar mig. Jeg har set en del af de læggevejledninger fra forskellige firmaer, men de adresserer desværre ikke mine tvivl. F.eks. kan det at starte "i venstre hjørne" være helt afhængigt hvor i rummet men står og hvilken vej man vender. Desuden kan jeg heller ikke se, hvordan jeg sikrer mig at det ligger lige, for de går ud fra at du starter fra en lige væg, men med en gammel lejlighed kan det desværre ikke lade sig gøre, for alt er simpelthen skævt her. Det er derfor jeg stiller sådan nogen spørgsmål, som vist egentlig er meget enkle.

Mange hilsner

Inger

/Inger

Annonce
Du skal starte ved den længste væg (altså den i toppen af din tegning)

Hvis den væg du stater ved er meget skæv (buler ind/ud) må du tilpasse den første planke til væggen (husk at holde 10mm afstand mod væggen)

Det gør du ved at slå en kridtstreg (med en kridtsnor) hen over dine strøer i passende afstand fra væggen (ca. en plankes bredde + et par cm) - så du har noget "der er lige". Læg første planke (i hele væggens bredde) op til kridtstregen, og hold en blyant (med en passende klods bag ved) op mod væggen og tegn væggens kontur af på planken og skær planken til efter stregen.

Sæt kiler mellem planken og væggen (så du kan holde afstanden mod væggen) og så en det bare derudaf med de næste planker. Husk at kontrolmåle/afrette så gulvet ikke "skrider" i den ene side.

Eventuelt kan du tage et mål vinkelret på start væggen og regne ud hvor meget du må tage af den første planke så du ikke ender med en meget smal planke mod den modsatte væg.

De første 4-5 rækker er de sværeste og det er dem du skal være særlig omhyggelig med - skrider de, er det næsten ikke til at rette op på!
Hej Staun,

Lige hvad jeg savnede - tusind tak. Det lyder til at være en ok opgave i forhol til hvad jeg allerede har været igennem....

Kan du sige mig, hvordan det er med dørtrin? Min bagdør kan sagtens åbne, men dørtrinnet er næsten forsvundet. Bør man gøre noget, eller skal jeg bare lade det være?

Ved indgangen til køkkenet er der ikke nogen dør (som ellers vist på tegningen) og jeg står med en udfordring i at der ikke er nogen bjælke lige hvor brædderne fra gangen slutter (afstanden ind til bjælken er ca. 15 cm.). Jeg kan i sagens natur godt skære brædderne ved bjælken, men synes optisk at det ikke bliver en pæn løsning. Det ville være pænest hvis brædderne i gangen kan være intakte i hele længden.

Tak for alle de gode svare.

Inger

/Inger

Hej Inger

Det glæder mig at det går fint frem.

Med dit trin. Hvis det er helt plant, eller du kan få det plant. Saa kan du lime og stifte et stykke trae paa. Evt. eg.

Ved din doer kan du lave en understoetning, i stil med den du har lavet til gulvet, saa kan du ligge den saa braederne i gangen og koekken bliver stoettet i doer aabningen.

Undskuld men windovs smed dansk tastatur. Saa det skal der lige rodes med.

Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Citat fra IngerW

..............
Ved indgangen til køkkenet er der ikke nogen dør (som ellers vist på tegningen) og jeg står med en udfordring i at der ikke er nogen bjælke lige hvor brædderne fra gangen slutter (afstanden ind til bjælken er ca. 15 cm.). Jeg kan i sagens natur godt skære brædderne ved bjælken, men synes optisk at det ikke bliver en pæn løsning. Det ville være pænest hvis brædderne i gangen kan være intakte i hele længden.
Inger

Hvis jeg har forstået dig rigtigt, er bjælken du taler om 15 cm inde under gulvbrædderne i gangen.
I så fald, kan der være to løsninger:
1) Hvis du ellers kan komme til det, kan du eventuelt lave et ekstra sæt understøtninger + en hjælpestrø der ligger præcis under samlingen af det nye og gamle gulv.
2) Ellers er det meget almindeligt (hvis det kan blive stabilt nok) at skrue et solidt stykke træ fast på undersiden af de gamle gulvbrædder således, at det rager halvt ud under brædderne - og de nye brædder fra den anden side støtter så på den halvdel der "rager ud".

Da du ikke kan få de nye og de gamle brædder til at "passe sammen", vil det se pænt ud med en smal gummifuge(ca 5mm) eller lignende i samlingen.

Staun gav dig en fin lægge-vejledning, og jeg tror ikke du behøver være så bekymret om, at det skulle komme til at se skævt ud.
Med den retning du har på brædderne, bliver der ingen lange sigtelinier der kan få små unøjagtigheder til at se skæve ud. På den anden side, hvis de to modstående vægge (øverst og nederst på tegningen) ikke er parallelle, kan der fremkomme en kile hvor det nederste brædt skal følge væggen.

"Dygtighed er ikke en dobbelt dosis af den almindelige evne til at lave noget halvgodt."

Hej alle,

Tusind tak for hjælpen. Nu er jeg ved at lægge gulv - og det bliver rigtig godt smile

Buch - du skal lige have lov til at se din animation "in action" - det virkede simpelthen superfint.

Staun - dine bemærkninger om at finde lige linier tog det mig noget tid at få på plads - det er lykkedes - og når nu gulvet kommer på plads, så skal du nok få det at se!!!!

Jeg er simpelthen bare utroligt glad for den stor hjælp og opbakning, I har givet undervejs.

Mange hilsner

Inger

/Inger

Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også