Citat fra IngerW
..............
Ved indgangen til køkkenet er der ikke nogen dør (som ellers vist på tegningen) og jeg står med en udfordring i at der ikke er nogen bjælke lige hvor brædderne fra gangen slutter (afstanden ind til bjælken er ca. 15 cm.). Jeg kan i sagens natur godt skære brædderne ved bjælken, men synes optisk at det ikke bliver en pæn løsning. Det ville være pænest hvis brædderne i gangen kan være intakte i hele længden.
Inger
Hvis jeg har forstået dig rigtigt, er bjælken du taler om 15 cm
inde under gulvbrædderne i gangen.
I så fald, kan der være to løsninger:
1) Hvis du ellers kan komme til det, kan du eventuelt lave et ekstra sæt understøtninger + en hjælpestrø der ligger præcis under samlingen af det nye og gamle gulv.
2) Ellers er det meget almindeligt (hvis det kan blive stabilt nok) at skrue et solidt stykke træ fast på undersiden af de gamle gulvbrædder således, at det rager halvt ud under brædderne - og de nye brædder fra den anden side støtter så på den halvdel der "rager ud".
Da du ikke kan få de nye og de gamle brædder til at "passe sammen", vil det se pænt ud med en smal gummifuge(ca 5mm) eller lignende i samlingen.
Staun gav dig en fin lægge-vejledning, og jeg tror ikke du behøver være så bekymret om, at det skulle komme til at se skævt ud.
Med den retning du har på brædderne, bliver der ingen lange sigtelinier der kan få små unøjagtigheder til at se skæve ud. På den anden side, hvis de to modstående vægge (øverst og nederst på tegningen) ikke er parallelle, kan der fremkomme en kile hvor det nederste brædt skal følge væggen.