El kabel over loft

Jeg skal til at skrue gibsplader op i loftet i kælderen. Jeg vil gerne føre noget el kabel over pladerne inden jeg sætter dem op. Kablet skal gå direkte fra et lampeudtag i væggen (under loft niveau) op over gibspladerne og ned i en lampe. Spørgsmålet er om der er specielle krav til dette kabel? Kan jeg f.eks. bruge alm. blød ledning?
32 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
hej Nenne

1. installationen skal udførs som "fast installation" dvs. med min. 3x1,5q PVIKJ
( eller hvad det nu heder i dag?)

2. der hvor du tager din tænding fra skal kables føres ind i en godkendt dåse og aflastes

3. kablet skal føres ubrudt over loftet i hele længden

4. kablet skal afsluttes og aflastes i korrekt typekodkendt installations udstyr ( pl-dåse, forfra dåse, Javs dåse membrandåse ect. ) hvorfra at du med en 2x0,75q foresætter til din lampe.

5. det slal udføres af en installatør

held og lykke til

karsten
Citat fra Daniel p

Rigtig fin vejledning karsten har lavet, dog lige for det ikke bliver misforstået må forfra dåser kun bruges i lodrette væge :-)


:p Det er lampeudtaget 50x50mm som sidder i dåsen som ikke må bruges i lofter da det ikke kan holde en lampe. Dåsen må godt sidde der hvis den bruges til andet.

 

Jeg ville få den autoriserede elektriker til at lave et fast lampeudtag i loftet. Så er du ude over problemet med om det er lovligt. Og jeg tror du vil blive mere glad for et udtag, frem for et kabel der titter ned gennem loftet!!
Husk under alle omstændigheder at få løftet kablet fra gipspladerne. Der skal ikke meget til før en skrue laver ballade...

Trikker Karsten--> Den med 2x 0.75 er vel ikke iorden hvis det er en lampe der har en jordklemme?
Generelt synes jeg man skal bruge 3-ledet.

Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Citat fra Nif

:p Det er lampeudtaget 50x50mm som sidder i dåsen som ikke må bruges i lofter da det ikke kan holde en lampe. Dåsen må godt sidde der hvis den bruges til andet.


tja, skal vi føle fabrikantens anvisninger(og det skal vi jo) http://www1.lk.dk/katalog/vejledning/98479_01.pdf så skriver de: "Dåsen er beregnet til montage i lette skillevægge" - og så må den vel ikke side i et loft wink

Om man får en dårlig/farlig installation ved at monter en forfradåse i et loft, med en lydgiver eller en afbryder i tror jeg som ikke, men det er en anden snak.
Annonce
citat: Trikker Karsten--> Den med 2x 0.75 er vel ikke iorden hvis det er en lampe der har en jordklemme?
Generelt synes jeg man skal bruge 3-ledet

korrekt. men prøv at lægge mærke til hvor mange lamper der har jordklemme til indendørs brug - er det ikke mange.

men hvis din lampe har jordklemme skal du sef. bruge 3*0,75q

god arbejdslyst

karsten
Citat fra Trikkeren_karsten

hej Nenne

1. installationen skal udførs som "fast installation" dvs. med min. 3x1,5q PVIKJ
( eller hvad det nu heder i dag?)

2. der hvor du tager din tænding fra skal kables føres ind i en godkendt dåse og aflastes

3. kablet skal føres ubrudt over loftet i hele længden

4. kablet skal afsluttes og aflastes i korrekt typekodkendt installations udstyr ( pl-dåse, forfra dåse, Javs dåse membrandåse ect. ) hvorfra at du med en 2x0,75q foresætter til din lampe.

5. det slal udføres af en installatør

held og lykke til

karsten


Tak for alle svarerne, men jeg skal lige forstå det ret. Hvis jeg havde ført kablet under gipspladen i kabelbakker kunne jeg trække det direkte ik´? Og i og med jeg skal have 5 lamper op på væggen er spørgsmålet om jeg vil kigge på en kabelbakke kontra 5 lampeudtag...... Har jeg forstået det ret?
Citat fra nenne

Tak for alle svarerne, men jeg skal lige forstå det ret. Hvis jeg havde ført kablet under gipspladen i kabelbakker kunne jeg trække det direkte ik´? Og i og med jeg skal have 5 lamper op på væggen er spørgsmålet om jeg vil kigge på en kabelbakke kontra 5 lampeudtag...... Har jeg forstået det ret?


Jeg vil mene at du uden problemer kan trække et 3*1,5 kv.f.eks pvikj (installationskabel) fra dit eksisterende oftudtag direkt til dine lamper, du behøver ikke at trække det i rør.

Hvis du skal have en plafond(eller anden ligende lampe i loftet) så er det intet problem, men skal du have en pendel eller en lignde lampe der hænger ned fra loftet så vil det ikke være ulovligt med et installatioskabet hængende ned til lampen, men næppe pænt wink her skal du montere en dåse i loftet og trække et 2*0,75 (3*0,75 hvis lampen kræver tilslutnig til jord) kabel til dine lamper herfra

Væglamper(og loftslamper) kan du bare sløjfe fra lampe til lampe(formentlig der er en begrændsning, men formentlig først efter de første 15 lamper??), men husk ved skjult installation så snakker vi altid 1,5 kv.!!

Venlig hilsen

Klaus
halløj

du bliver altså nød til at sætte 5 stk lampesteder af feks pl-dåse med 80mm lampested hvorfra du går over i blødledning til dine lamper kabelt er 3*1,5q alt andet ville være ulovligt og uforsvarligt. lige meget om det er den ene eller den anden lampe. man sætter op.

lykke til

mvh
Karten

jeg mener ikke vi har 1,5kvolt på lavspæningsnættet men 400v :-P
Citat fra Trikkeren_karsten

halløj

du bliver altså nød til at sætte 5 stk lampesteder af feks pl-dåse med 80mm lampested hvorfra du går over i blødledning til dine lamper kabelt er 3*1,5q alt andet ville være ulovligt og uforsvarligt. lige meget om det er den ene eller den anden lampe. man sætter op.

lykke til

mvh
Karten

jeg mener ikke vi har 1,5kvolt på lavspæningsnættet men 400v :-P


Info 1,5 kv. = 1,5 mm2 altså tykkelsen på ledningen, ikke en spænding på 1500 volt smile

Det er da meget muligt du har ret, men det er altså meget almindeligt at sløjfe fra lampe til lampe, også uden dåse måske vi skal have en rigtig elektrikker til at komme med nogle facts

Venlig hilsen

Klaus
Der er yderligere 22 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis