urimeligt højt pilleforbrug

Hej alle

Vi har lige købt et nedlagt landbrug, hvor der er et slags stokerfyr. Det er ikke et "rigtig" stokerfyr da kedlen er fra et gammelt oliefyr, men brænderen er rigtig nok. Man kan kun benytte træpiller.
Inden vi købte fik vi at vide at varmeforbruget var ca. 10.000kr årligt. Vi har nu brugt for 8.000kr siden december.

Huset er 130kvm. Der er gulvvarme i badværelset, gang og køkken allerum. Gulvvarmen er kun tændt på badeværelset og køkken allerummet. Og det er på et rimeligt niveau (så der er lunt).

I de rum hvor der ikke er gulvvarme er der radiatorer som alle står på max 1. Der er brændeovn i stuen som er tændt hverdag her i vinter. Dette gør jo at alle radiatoreren "slår fra".

Vi er 2 i huset som går i bad 2 gange om ugen da vi begge går til sport hvor vi benytter badefacilliteterne der.

Huset har nye termoruder overalt og der virker ikke til at være utæt overhovedet. Tjekket af byggesagkyndig.

Vores træpilleforbrug er på ca. 35kg i gennemsnit om dagen ALLE DAGE, (fra december til d.d)
Vi bruger flexheat 8mm piller.
Fyrret står på max 60 grader. Nogle gange går den ned på min. 40 grader.

Hvad skyldes det høje forbrug tror I?

Håber nogle har erfaring med dette da vi ikke harconfused
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Umiddelbart er dit fyr indstillet forkert. Temp på fyret må ikke komme under 60 grader og skal normalt ligge omkring fast på 70 ca.
Jeg tillader lige at smide et andet link. www.stokerpiller.dk og under forum. Der sidder en masse hardcore pillegutter der kan hjælpe dig videre
Hej

Det er et ret højt pille forbrug. Jeg varmer det dobbelte areal op med brændeovn og 22 kg pr dag.
Der må være noget som ikke er optimalt. Skriv noget mere om dit system. Mål f.eks røgtemperaturen under drift (er den 400 grader er du allerede på sporet) hvilken kedel drejer der sig om? Stoker type? Navn? Vend tilbage med mere information.
Generelt er træpiller en meget ok og billig opvarmningsmulighed. Dog er de over de sidste 5-8 år steget meget i pris så de tider hvor man kunne tillade sig at have suboptimale anlæg kørende med en lav udnyttelsesgrad er ovre. Derudover findes der idag gode systemer med en udnyttelsesgrad på 90% som er særdeles driftsikre og som skal renses relativt sjældent.
Nok om det, vend endelig tilbage med detaljer.

vh Anders
Du har alt for højt varmetab på kedlen. Den har for ringe virkningsgrad. Du kan have en noget så god brænder, dette hjælper ikke hvid kedlen er ringe. Skift den ud.

Skorstensfejeren
Hejsa.

Hvorfor må fyret ikke komme under 60 grader?

Jeg har en gammel bondegård med stokerfyr, hvor selve fyret også er meget gammel og fra dengang hvor det kørte på olie.

Jeg bor der kun i weekenderne og har sat fyret til 50 grader i hverdagene hvor jeg ikke er der. Dette selvfølge ud fra en ide om at jeg så ikke bruger så mange piller.
Inde i huset (120 kvm.) er temp. omkring 12 grader (pt. = vinter), imens jeg er væk. Alligevel spiser fyret 25 kg. om dagen.

Men er der ingen fortjenste ved at skrue fyret ned på 50 grader?confused

Jeg står for at skal bygge nyt stuehus og samtidig ha et nyt fyr da skorstensfejeren mener at jeg kan få 3 gange så meget ud af pillerne.

Mvh.
Citat fra dolphin

Hejsa.

Hvorfor må fyret ikke komme under 60 grader?

Jeg har en gammel bondegård med stokerfyr, hvor selve fyret også er meget gammel og fra dengang hvor det kørte på olie.

Jeg bor der kun i weekenderne og har sat fyret til 50 grader i hverdagene hvor jeg ikke er der. Dette selvfølge ud fra en ide om at jeg så ikke bruger så mange piller.
Inde i huset (120 kvm.) er temp. omkring 12 grader (pt. = vinter), imens jeg er væk. Alligevel spiser fyret 25 kg. om dagen.

Men er der ingen fortjenste ved at skrue fyret ned på 50 grader?confused

Jeg står for at skal bygge nyt stuehus og samtidig ha et nyt fyr da skorstensfejeren mener at jeg kan få 3 gange så meget ud af pillerne.

Mvh.


Problemet er størst på nye pladejernskedler. Her er det vigtigt at holde en retur temp på over 60 grader for at forhindre kondens i kedlen. Nye stokere og pillekedler skal derfor monteres med shuntventil eller lignende der kan blande lidt af fremløbsvandet ind i returvandet for at hæve temp inden det når kedlen. På ældre kedler af støbejern er problemet vist nærmest ikke eksistenrende så jeg tror roligt du kan slappe af

Mvh
Kaspe
Annonce
Tror også meget på, at en ny keddel vil nedsætte dit forbrug.

Boede selv til leje indtil sidste sommer, og der stod noget gammelt lort af en salamander keddel med en "nyere" stoker del på, brugte i snit 9tons træpiller om året på 113kvm bolig.

Her i det hus vi købte er forbruget meget mindre, selv om det er ca. samme størrelse bolig, og dårlig isolering pt. pga. ombygning.
Det er så en stoker/keddel der er ca. 10år gammel. med et forbrug på ca. 5tons træpiller på 9måneder.
Hvis temperaturen i varmtvandsbeholderen er for lav, giver det øget risiko for bakterier vækst, med diverse sygdomme tilfølge, ikke kun hvis drikke af vandet med også luftbåren f.eks i forbindelse med bad vil dampen føre bakterier med ned i dine lunger.
Jeg mener temperaturen skal være mindst 65 grader i beholderen
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis