Højbededyrkningsform i grus?

Hjælp er der nogen der kender opskriften på grus/sand til højbededyrkning?
Ideen er Niels Åkerstrand, Sverige, men jeg kan ikke finde noget om hvordan man gør fra dag 1.
Hvilken grus? Er grus sand det samme? Jeg er helt med på at man gøder med plæneafklip...
Tips til andre har vi muret højbede op med fliseklæb og gamle 50x50 fliser i beton lagt en kant foroven som holder yderligere og det holder fortrinligt. Men Jeg kunne godt tænke mig at dyrke i grus, og lave det bedste øko.- Er der nogen der har erfaringen?
Med venlig hilsen Nielsen's
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
hej igen...til mig selv ;-) Har selv fundet svaret. Dyrk i højbede med grus/sand type o-8 mm str. og intet andet. Dæk med græsafklip, det afgiver gødning og forhindre ukrudt i at gro i højbedene. Enkelt, simpelt, økologisk det skal prøves...men hører gerne om andres erfaringer.
Jeg har mine oplysninger fra Praktisk Økologi 1/2005 hvor Niels Åkersteds dyrkningsmetode er beskrevet. Foreningen Praktisk Økologi har været så venlig at sende mig magasinet som prøveeksemplar. Man kan skrive til [email protected] det er nemlig rigtig spændende. God fornøjelse. Mvh Nielsen's
Bare af interesse...
Hvad vil du dyrke i sandkassen, og skal skal det ikke vandes hele tiden?

Green

Hej Green, du har helt ret i dit direkte svar på mit.
Det er mig der har gjort forkert, men det skyldtes at jeg er nybegynder i dette system...men måske kunne du lægge svaret ud? så andre også kunne få glæde af det jeg skriver, som du siger.

Jeg vil prøve at gi' dig opskriften fra Praktisk økologi 1/2005;
" For at opnå bedste resultat, bør sandet ikke blandes med hverken kompost, spagnum eller anden jord eller gødning.
Når man sår, skal sårillen laves noget dybere end ved såning i jord. Afstanden mellem rækkerne kan gøres betydelig mindre end normalt. Gullerødder kan f.eks dyrkes med 15-20 cm rækkeafstand. Lige efter såning vandes sandoverfladen let. Den skal kun fugtes med bruser. 2-3 ltr pr m2 er nok. Sandet binder jo ikke fugten, så det kan ikke betale sig at give en grundvanding som man kan med dyrkning i jord. Hveranden dag vandes sandoverfladen på denne måde. Det er en fordel at dække det såede med fiberdug, som kan skygge og være med til at bevare fugtigheden. Så snart kimbladene viser sig, er det nødvendigt at tilføre næring og det bedste gødningsvand får man fra græsafklip eller andet grønt, som lægges i vand nogle dage. Vand med dette gødningsudtræk til planterne er så høje at der kan dækkes med 2 cm græsafklip. Derefter er det nok at vande 2-3 gange om ugen med almindeligt vand. Så snart planternes blader er 10-15 cm høje lægges der et 10 cm lag jorddække ud. For de planter, der kræver meget næring, f.eks spinat, bladbede, kartofler og kål, lægges der et yderlig 10 cm græsafklip ud ca. en måned efter første gang, mens det for øvrige arter er nok med en enkelt omgang græsafklip."

Håber du kan bruge opskriften, måske skal vi udveksle erfaringer om udbyttet senere. Jeg vil dyrke gullerødder, kartofler, kål, new zealandsk spinat,majs, stangbønner, løg blandt andet. Tak for interessen og god fornøjelse. mvh Nielsen's
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis