Skortsen - LDS ?

Jeg har en garage/værksted, sammen bygget med beboelsen, på ca 60 m2 og der er temmeligt koldt i disse dage. Hvis jeg nu købte en billig brændeovn ville det jo hjælpe gevaldigt, men hvad med skorsten? Er det nogen man kan/må/bør gøre selv? eller hvem kontakter man? Taget på garagen er vel 3 meter på det højeste sted, men hvis skorstenen skal være højere end selve huset skal den jo noget længere op. Er der nogen der har nogle erfaringer med den slags? Evt materialer/fremgangsmåde hvis det er noget man kan kaste sig ud i selv.
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du må gerne selv sætte en skorsten op. Men du skal snakke med din skorstenfejer først. Han vil så fortælle hvad der skal til for at det kan godkendes, og det er ham der skal godkende det. Han kan også give råd til hvilken skorsten der vil være bedst.

Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Jeps. Skorstenen skal godkendes. Men hvis den ikke kommer til at stå lige op og ned af hovedhuset (eller i skel) så er de "små" sorte westfire og hvad der nu ellers findes på markedet normalt nok (kan købes i Silvan og Bauhaus samt diverse lokale byggemarkeder). Husk også at den uisolerede del af sådan en fætter afgiver også dejlig varme, så hvis du har plads til det, så lad den gerne gå gennem taget, istedet for muren (vandret udgang).

Når det så er sagt, så kommer det også lidt an på vindretninger osv., da du nok senere vil fortryde at din skorsten ikke kommer over taghøjde hvis dit tag bliver tilsodet. Det betyder ofte at man bør vælge en højere, og dermed normalt en MURET skorsten, og altså dermed også en del mere arbejde. Så hvis det er problematisk, hvad så med en billig varmepumpe ?
Jeg har bygget 2 dobbeltløbede elementskorstene på mit hus.
Det er der ikke meget ben i.
Mine er med løs inderdel, som man bare lige skal huske at få med hele tiden!
Husk også renselem i bunden.
Skal igang med en til her i foråret, og det bliver igen en elementskorsten.
Jeg har en stålskorsten på brændeovnen ovre på værkstedet pga pladsforholdene. Det er helt usigelig herligt at fyre op i brændeovnen og få den herlige varme til at brede sig på værkstedet, bare ikke når den kommer op på 20-20 grader og man samtidig skifter bladfjedre på en ældre Land Rover.

Med venlig hilsen
ktm

Hæhæ, - nej så kunne man nemt forestille sig at "sveden springer frem"
Nogen kommuner f.eks min tillader ikke indstallation af brændeovn i garager og udhuse. Fast indstallation af varme er faktisk kun tilladt i beboelse.
Annonce
Tak for de mange input. Kan se at det skorstensfejeren man lige skal vende inden man går i gang. Tror desværre det projektet strander hvis handyman_ps har ret. Må hellere snakke med Otilliavej i morgen. Jeg takker endnu engang mange gange for de mange og uddybende svar.
Jeg er vidende om at rigtig mange rundt omkring i landet bygger garager med fast varmeinstallation på livet løs.
Det er især gulvvarme, som er det store hit, noget overkill efter min mening. Jeg synes det giver rigtig god mening med en brændeovn, hvor man også kan brænde div. affaldstræ fra have, engangspaller o.m.a. af, i stedet for at bruge brændstof på at køre det på genbrugen.
Jeg kan stærkt anbefale en brændeovn.

Med venlig hilsen
ktm

Kan lige runde tråden af med at jeg kontaktede den lokale skorstensmester. Han skulle undersøge sagen, og ringede så tilbage. Det er ikke noget problem rent teknisk, men der må ikke opbevares brændbare væsker i samme rum, altså ingen benzin, olie, knallert, mc, bil plæneklipper osv. Som han selv sagde, kunne jeg sagtens få det synet hvis lokalet var tomt når han kom, men han kunne ikke garantere for hvad en evt forsikring ville sige hvis der opstod brand og der holdt biler o.lign. Han foreslog en kalofer eller en varmepumpe som Twist også nævner.

tak for de mange svar
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis