Bambusgulv svømmende/fuldlimet ?

Hej alle.
Jeg skal i forbindelse med en tilbygning have lagt nyt gulv i stue og køkken, da disse rum skal slås sammen til ét, og jeg har to forskellige gulve i stue og køkken. Henholdsvis Moland olieret eg og ask. Disse ligger på 22mm spånplade
For at få en bedre helhed, brækker jeg gulvene op og lægger ét nyt.
Jeg har forelsket mig håbløs i et gulv fra Holse & Wibroe, Bambus ekstrem Natur Matlak. (www.holseogwibroe.dk.) Det er 14 mm. massivt, meget robust (densitet på 1100 kg/m3) og nærmest ridsefast. Har fået en prøve og det ser lovende ud, og ligner lidt alá eg.
Jeg må bare tilstå, at vi IKKE får taget alle møbler ud to gange om året, og får givet gulvene olie, så derfor har vi valgt et matlakeret gulv til vores hund og 2, snart 3 små børn, der lige skal hente noget, og glemmer at tage skoene af. !!
Nå men jeg har talt med Holse & Wibroe, som anbefaler at man skal fuldlime gulvet til underlaget. Det kan også lægges svømmende, men de anbefaler fuldlimet.
Jeg mailer lidt med en som lægger disse gulve, og han anbefaler et svømmende, når de skal lægges på spånplade, da han mener at spånplade giver sig mere end selve bambusgulvet. Jeg har set udvidelseskofficienten et sted på nettet, men kan ikke lige finde den.

Hvad er jeres holdning, evt. erfaringer. ?
Det letteste må være være at lave et svømmende gulv, og jeg sparer da også et par kasser lim og en del tid og bøvl.
Ved et fuldlimet gulv, kan jeg heller ikke montere trindæmpning, så mon ikke det vil komme til at føles hårdt at gå på og være mere "støjende", uden 3mm. skumplast under. ?
Så lige nu er jeg meget i tvivl om hvilken model jeg skal vælge, og jeg ved også at der ikke er så mange der har erfaring med disse gulve.

Mvh.

Jesper S.
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
nu er det ikke det jeg lægger mest af , men der er 2 ting der taler helt tydeligt for at det lægges svømmende
det er spånpladegulv , nu ikke udvidelsesfaktoren der bekymre mig , men arbejder det mog hinanden vil det knirke en hel del og meget svært at rede hvis der sker noget med det efterfølgende
og så at det er beboelse , der er det sjældent at det er godt med fuldlimet , var det erhverv med tungt trafik var det noget andet
og husk , du må IKKE bruge dampspære på spånplade

gulvmontøren
Hej med Jer.

Det lyder også som det mest fornuftige for mig, at lægge det svømmende.
Fandt ud af at udvidelseskoefficienten på bambus kun er 0,13, mod gennemsnitlig 0,22 på alm. trægulve.
Bredker, du siger ingen dampspærre på spånplade, men skumplast som jeg bruger til trindæmpning, er da diffusionsåbent, ikke?

Så gik den påske snart, gad vide hvordan det er at komme på arbejde. ?

Mvh.

Jesper
du kan få skumplast både med og uden dampspære
er der dampspære på , er det plastik med skum på
er det uden er det kun en skummåtte , og den må du gerne bruge
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis