4 cylindre, 3 som trækker..

Hej

Min bil er begyndt at trække dårligt på et af cylindrene, eller det er ihvertfald min egen konklution.

Når jeg holder i tomgang kommer udstødningen med en form for "prutte-lyde" som jeg gætter på opstår fordi at der er et cylinder som bliver "sprunget over".

Min teori understøttes af at når bilen kører med en konstant hastighed, så kommer der nogle hyppige "ryk" i bilen. Dette tolker jeg igen som at bilen ikke trækker ordentligt på alle 4 cylindre.

Jeg har tænkt mig at skifte tændrør, fordelerhætte og tændrotor.


Lyder dette fornuftigt?

Kan det være noget andet der er galt?


Ekstra info:

-Tændrøret på den ene cylinder er helt fedtet og sodet.

-Før stod motoren på ca. 1000 omdrejninger i minuttet i tomgang, nu står den og skifter mellem 1200 og 1300. Det er som om den "taber kraft" og så automatisk gasser op igen.

-"Prutterne" og rykkene kommer ikke præcis, men er meget ureglmæssige.

-Hele balladen er opstået efter at jeg har fået skiftet tandrem, hvor jeg ved at tændrør og fordelingshætten har været af og på en del gange fordi der gik ged i den.

-Jeg ved ikke om det er relevant , men efter remmen blev skiftet er der opstået en "rasle-lyd" i motoren som dog kun viser sig når man gasser op.

 

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
kom det lige med det samme efter tandrem var skiftet, eller et stykke tid efter?

min tanke er nemli at hvis det var med det samme, har tandremmen eller rettere tandhjulene til knasten forskubbet sig.
bare et enkelt hak kan lave en masse ballade.

men det kan jo aldrig skade at skifte de dele du nævner, og se om det hjælper.

inden du farter ud og køber nyt, ka du jo hive rotordæksel af og se om det er unormalt brændt på polerne der inde eller bare snavsede, pus dem evnt af med et stykke smergellærrede og det samme med rotor.
du kan også bytte rundt med det tændkabel der sidder på den beskidte cylender og sætte det over på en anden cylender (hus at bytte i begge ender wink ) og det samme med tændrør.

men jeg hælder nu mest til at tandremmen ikke sidder rigtig

mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-

Det kom lige efter..

Det er ikke mig der har skiftet remmen, men ham som gjorde sagde at han for en sikkerheds skyld prøvede at rykke tandhjulene en tak til højre og dernæst til venstre fra udgangspunktet for at se om han havde ramt rigtigt . Begge resultater var negative, så derfor fastslog han at "det midterste hak" var det rigtige.

Det stoler jeg selvfølgelig på, men da det ikke var mig selv der gjorde det, så kan jeg jo ikke vide det.

Jeg prøver at skifte tændrør osv., og hvis ikke det hjælper, ja så kan det jo være jeg skal kigge på tandremmen igen.

 

Citat fra Gert.m

kom det lige med det samme efter tandrem var skiftet, eller et stykke tid efter?

min tanke er nemli at hvis det var med det samme, har tandremmen eller rettere tandhjulene til knasten forskubbet sig.
bare et enkelt hak kan lave en masse ballade.

men det kan jo aldrig skade at skifte de dele du nævner, og se om det hjælper.

inden du farter ud og køber nyt, ka du jo hive rotordæksel af og se om det er unormalt brændt på polerne der inde eller bare snavsede, pus dem evnt af med et stykke smergellærrede og det samme med rotor.
du kan også bytte rundt med det tændkabel der sidder på den beskidte cylender og sætte det over på en anden cylender (hus at bytte i begge ender wink ) og det samme med tændrør.

men jeg hælder nu mest til at tandremmen ikke sidder rigtig



Forresten, hvordan ved man hvilket af tandhjulene som skal justeres? Der sidder tre tandhjul på tandremmen, et som trækkes af motoren, et som trækker ventilerne og sidst et som trækker rotoren i strømfordeleren. Hvis man skal sidde og finjustere alle tre, så kan det jo tage flere dage.

Er der ikke noget man kan gå efter? En tommelfingerregl som gør det lidt lettere at have med at gøre?

Og tager bilen skade af at man kører i den i denne tilstand?

 

de fleste biler har nogle mærker eller huller på tandhjulene som skal stå ud for mærker på motorblok og topstykke, hvis du har adgang til en haynes værksteds manual er jeg ret sikker på det er vist i den.

ja i værste fald kan bilen tage skade, men det er hvis du får sat det sådan at ventiler er åbne samtidig med at stempel er helt i top. så kan det sige knas sad.

mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-

Citat fra Gert.m

de fleste biler har nogle mærker eller huller på tandhjulene som skal stå ud for mærker på motorblok og topstykke, hvis du har adgang til en haynes værksteds manual er jeg ret sikker på det er vist i den.

ja i værste fald kan bilen tage skade, men det er hvis du får sat det sådan at ventiler er åbne samtidig med at stempel er helt i top. så kan det sige knas sad.


Jeg har kørt 50-60 km med den nu, og det er kun ganske lidt den "rykker" i motoren. Når jeg kommer over 100km/t er der næsten ikke noget, s¨å jeg tror ikke den står af sådan lige med det samme.

Mht de mærker som er på tandhjulene, så står de alle tre som de skal... Det kan selvølgelig være at der er et af tandhjulene som har rykket sig et hak da remmen blev spændt. På den anden side, så skal der sgu noget til for at få de tandhjul til at dreje rundt, det er jo ikke bare sådan at de løber en halv omgang bare fordi man puster til dem..

 

Så er problemet løst.

Jeg skiftede tændrør, fordelerhætte og rotor. Det var slidt, og det var alt..

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis