Få mm nedbøjning i rem over stuevindueparti og udskiftning af vinduer

Jeg vil gerne have skiftet mine 3 store vinduer i stuen, men remmen overfor dem er en smule nedbøjet med ca. 2 til 4 mm. Er der nogen grund til at frygte at den evt. kollapser, når de eksisterende vinduer tages ud? Huset er fra '69 og remmen er af teaktræ
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nej.... Vinduerne skulle meget gerne IKKE bære vægten af dit tag (eller hvad der nu engang er over). Det er desværre helt normalt at se i huse der er bygget før 70'erne (især i 50'er huse hvor de først begyndte at bruge stål til underlige kanaper og udstik). Du skal "bare" huske at købe det nye vindue så det passer på "det smalleste" sted.

Af æstetiske grunde kan du dog vælge at udskifte remmen nu du er igang. Men træet skal såmend nok holde, hvis det ikke er beskadiget af noget.
Citat fra Twist

Nej.... Vinduerne skulle meget gerne IKKE bære vægten af dit tag (eller hvad der nu engang er over). Det er desværre helt normalt at se i huse der er bygget før 70'erne (især i 50'er huse hvor de først begyndte at bruge stål til underlige kanaper og udstik). Du skal "bare" huske at købe det nye vindue så det passer på "det smalleste" sted.

Af æstetiske grunde kan du dog vælge at udskifte remmen nu du er igang. Men træet skal såmend nok holde, hvis det ikke er beskadiget af noget.

Tak for indlægget.

Ja, det havde jeg faktisk fået at vide, men ville høre det fra en tredje part rolleyes.

Udksiftning af rem! Det lyder lidt som en større/dyr opgave... eller hva? Eller er der "bare" tale om, at der skal soldater til at understøtte spærene, hvorerfter remen "nemt" kan udskiftes?

Det er vel en tømrer der udfører sådan en opgave?
Jeg har haft en tømrer (min bror) til at hjælpe skifte en overligger hos mig. Man tager en stor bjælke, og lægger ved siden af remmen/overliggeren og understøtter denne med soldater, så piller men den gamle ud, og sætter en ny ind, og sidenhen fjerner man støtte og soldater. Det er selvfølgelig praktisk at have lidt viden og erfaring med i spil når man laver så "voldsomme" udskiftninger i sit hus.
Hvor meget spænder remmen over??? Lyder lidt overilet at begynde at skifte den... Det er jo ikke dine vinduer der holder den.

Jeg har skiftet et vinduesparti, med et spænd på 4,2mtr. Remmen bøjede også ca 5mm ned. Jeg har klodset op under og over vindues rammen. Altså lodret. Mest for at sikre remmen ikke synker mere. Den skal ikke holdes oppe, kun lige have noget at hvile på. I tilfælde af at den skulle synke lidt mere. Det gør den sikkert ikke, men for alle tilfældes skyld...
Man kan da aldrig vide om vinduerne bærer taget uden lige at skille hvad der måtte være imellem vinduerne ad.

Jeg bor selv i et hus fra 1963 med build up tag og der bærer vinduerne remmen og derved hele tagkonstruktionen. Og skal man skifte vinduerne må man sætte stålstænger ind mellem de nye vinduer da ingen producent idag giver garanti på et vindue der skal bære et tag.

At gøre dette er ikke helt enkelt, for sådanne stålstænger skal fastgøres så de ikke blot holder taget oppe, men faktisk også nede.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis