Citat fra albino
Rigtig fint initiativ - spændingsfaldet er jo en ikke ubetydelig faktor ved f.eks. lanternen i toppen af master på sejlbåde.
Men vi gad nu godt høre nærmere om el-motorer, der er brændt af p.g.a. underspænding... det er ikke lige med i pensum på Ingeniørhøjskolen...
Hej Albino
Jamen så får du lige lidt efteruddannelse...
J/K
En elmotor er beregnet til at køre under helt bestemte omstændigheder som man kan observere på mærkeskiltet, spænding, optagen/evt. afgiven effekt, motorens mærkestrøm mv.
Hvis motoren bliver underforsynet med spænding, eksempelvis pga. spændingsfald i tilledningerne, og den stadig forventes at skulle yde det samme arbejde/den samme afgivne effekt, er der ingen andre muligheder end at strømmen vil stige, hvilket igen medfører større spændingsfald, højere strøm og dermed endnu større spændingfald osv. - en selvforstærkende cirkel.
Da det er jævnstrømsmotorer vi taler om her afhænger meget selvfølgeligt af typen (serie/shunt/kompound etc) og selvsagt også konstruktionen, om hvorvidt den kan holde til at køre "nær kortslutning" - men ankeret (som regel) er i fare for at brænde af.
Fænomenet sker også hyppigt ved vekselstrømsmotorer, specielt håndværktøj der jo i princippet er opbygget på en tilsvarende måde som jævnstrømsmotorer, feltvikling, kul og anker.
Der er mange smede der har stået på en byggeplads med en afbrændt vinkelsliber, uden at kunne forstå hvad der skete. Den virkede jo fint i morges hjemme på værkstedet - men han glemmer, at da havde han heller ikke den forlængerulle på 50 eller 100 meter tilsluttet - og forstår ikke betydningen heraf.
Håber det bragte lidt klarhed på sagen...