Find Sikring og Ledertværsnit i 12 Volt anlæg

Der er mange velmenende og mere eller mindre forvirrende forklaringer på LDS om elinstallationerne på både.
De fleste kan finde ud af at beregne strømmen når effekten kendes, men det kniber jo mere med at sikre at spændingsfaldet ikke bliver for stort. Det er lidt mere teknisk og normalt ikke beregninger for ikke elfolk. Nu i dag læste jeg et indlæg hvor der stod, at længden på ledningerne var underordnet - det er den bestemt ikke.
Det er vigtigt at undgå for stort et spændingsfald. Ikke kun fordi man hurtigt mister lysudbytte ved diverse lamper, men også fordi at elmotorer ombord kan brænde af, pga. for stort spændingsfald.

Hvis det kan interessere, har jeg fremstillet en simpel tabel (den til højre), hvor man ved et simpelt gangestykke, kan finde det rigtige ledertværsnit.
Værdierne sikrer, at spændingsfaldet aldrig overstiger 10%.

Tabellen til venstre er bare et eksempel på strømudregning og valg af sikring.
12v.gif
Håber det kan hjælpe nogle ikke-fagfolk, uden at bringe forvirringen op på et højere niveau.

Hele skemaet er ét billede og er derfor nemt at udskrive for interesserede.

"Dygtighed er ikke en dobbelt dosis af den almindelige evne til at lave noget halvgodt."

67 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Rigtig fint initiativ - spændingsfaldet er jo en ikke ubetydelig faktor ved f.eks. lanternen i toppen af master på sejlbåde.

Men vi gad nu godt høre nærmere om el-motorer, der er brændt af p.g.a. underspænding... det er ikke lige med i pensum på Ingeniørhøjskolen...

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Citat fra albino

Rigtig fint initiativ - spændingsfaldet er jo en ikke ubetydelig faktor ved f.eks. lanternen i toppen af master på sejlbåde.

Men vi gad nu godt høre nærmere om el-motorer, der er brændt af p.g.a. underspænding... det er ikke lige med i pensum på Ingeniørhøjskolen...


Hej Albino

Jamen så får du lige lidt efteruddannelse... wink wink
J/K

En elmotor er beregnet til at køre under helt bestemte omstændigheder som man kan observere på mærkeskiltet, spænding, optagen/evt. afgiven effekt, motorens mærkestrøm mv.
Hvis motoren bliver underforsynet med spænding, eksempelvis pga. spændingsfald i tilledningerne, og den stadig forventes at skulle yde det samme arbejde/den samme afgivne effekt, er der ingen andre muligheder end at strømmen vil stige, hvilket igen medfører større spændingsfald, højere strøm og dermed endnu større spændingfald osv. - en selvforstærkende cirkel.

Da det er jævnstrømsmotorer vi taler om her afhænger meget selvfølgeligt af typen (serie/shunt/kompound etc) og selvsagt også konstruktionen, om hvorvidt den kan holde til at køre "nær kortslutning" - men ankeret (som regel) er i fare for at brænde af.

Fænomenet sker også hyppigt ved vekselstrømsmotorer, specielt håndværktøj der jo i princippet er opbygget på en tilsvarende måde som jævnstrømsmotorer, feltvikling, kul og anker.
Der er mange smede der har stået på en byggeplads med en afbrændt vinkelsliber, uden at kunne forstå hvad der skete. Den virkede jo fint i morges hjemme på værkstedet - men han glemmer, at da havde han heller ikke den forlængerulle på 50 eller 100 meter tilsluttet - og forstår ikke betydningen heraf.

Håber det bragte lidt klarhed på sagen...

"Dygtighed er ikke en dobbelt dosis af den almindelige evne til at lave noget halvgodt."

Nu spørger jeg nok dumt, men kan man ikke bare monterer 16 mm2 eller størrre ledninger over det hele?? eller er der en øvre grænse for hvad en lille lyskilde skal have af ledning?

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Der skulle ikke være noget problem i at bruge 16# til det hele, også sætte den størrelse sikring i der skal bruges til at beskytte de dele der er på.
Men 16# er jo meget dyrer end 1,5#, og for mange vil det have stor betydning.

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Citat fra grandoldman

Nu spørger jeg nok dumt, men kan man ikke bare monterer 16 mm2 eller størrre ledninger over det hele?? eller er der en øvre grænse for hvad en lille lyskilde skal have af ledning?


Det er ikke et dumt spørgsmål - tværtimod. Findes de i det hele taget?
Man bliver jo som regel lidt klogere hver gang man spørger og får svar, så det er da mere dumt, ikke at spørge.
Jo - man kan man sagtens bruge 16mm2 overalt, men det ville ikke være særligt praktisk mht. pris, plads, vægt - og så er det helt unødvendigt.
Det ville svare til, at du lægger 4" rør rundt til dine vandhaner - eller bruger en brandslange til vaskemaskinen. smile

Brug den størrelse der passer til opgaven - det er det bedste.
Synes du tabellen er svær at bruge?

"Dygtighed er ikke en dobbelt dosis af den almindelige evne til at lave noget halvgodt."

Annonce
Citat fra Buch

Hvis det kan interessere, har jeg fremstillet en simpel tabel (den til højre), hvor man ved et simpelt gangestykke, kan finde det rigtige ledertværsnit.


Du er for sej! Godt lavet.

WS
Tabellen er helt fin -
tænkte bare lige på at man har 12 m til sikring. dvs 24 x f.eks. 125 w/12 = 24x10,42A = 250 som så for at spare penge køber man 4mm2 ledning..
Men så tænker jeg på at i siger til sikring? Hvis nu sikringsholderen sidder 0,75 meter fra batteriet skal de 1,5 m så regnes med i formlen, eller er det ok hvis man sætter f.eks. 6 mm2 eller 10 mm2 fra batteri til sikring og så 4 mm2 resten af vejen?? eller skal man så springe til mindst 6 mm2 hele vejen??

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Ja - principielt skal de 1,5 m regnes med, men hvis du har et centralt Sikringspanel, har du sikkert sørget for, at ledningerne fra batteriet til panelet er kraftigt dimensionerede. Så kan du rent praktisk tillade dig at se bort fra dette lille spændingsfald.
Når man sætter et sikringspanel op, er det nemmest at forsyne alle sikringsholdere med spænding fra batteriet med det samme, selvom de måske ikke umiddelbart skal bruges.
Til denne (eller disse) forbindelse(r) er det mange gange nemmest f.eks at føre 2x6mm2 eller 4x6mm2 fra batteriet til sikringsholderne i stedet for én 10 eller 16mm2. Så er ledningen jo allerede splittet op i flere ledninger der hver kan føres direkte til sin egen sikringsholder.
Er længden af forbindelsen mellem batteri og sikringsholder mere end ca. en meter, er det en god ide at medregne denne længde når tværsnittet skal findes.

"Dygtighed er ikke en dobbelt dosis af den almindelige evne til at lave noget halvgodt."

Nu har jeg jo gennemgået alle ledningerne i båden, godt nok kun i mine tanker.
Min toplanterne sidder ca. 10 meter fra batteriet og jeg har brugt alm. husholdningsledning. Godt nok en lidt dyr og blød type, men hvordan finder jeg ud af hvor mange mm² den er på?? Der sidder en enkelt pære i toppen på 12v 10W.
Som jeg regner det ud, er det rigeligt ledning, men vil lige være sikker.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Andy:

Normal husholdningsledning af den type/tykkelse, der benyttes til lamper og radio/tv er 0,75 kvadrat (godkendt til 10A, så strømstyrken er ikke det store problem).

Stift installationskabel er typisk 1,5 kvadrat.

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Der er yderligere 57 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis