Udendørs trappe af træ

Hej,

Det ser ud til at man kan få gode svar på gode spørgsmål her - så nu prøver jeg lykken.
Jeg skal til at lave en udendørs trappe i træ fra min terasse op til terasse døren (ca 70 cm). Vi vil gerne have en trappe, hvor man kan gå op ad fra 3 sider. Dvs forfra og fra siderne. Hvordan konstrueres en sådan lettest - eller er der nogen der kender et godt link. Jeg har selv forsøgt på nettet forgæves.

VH Morten
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg mener at have set et lignende projeky i et ældre nummer af GDS. Det var her en terasse der blev afsluttet med en trappe ned på et hjørne. Men hvis problemet er løst på et hjørne så erd et vel at doble op så det er på to hjørner..

Nej jeg husker ikke årgang eller andet. Men måske kan det hjælpe i din søgning.

Hvor høj er trappen ?
Hvor stor skal den være længde af sektionerne på de tre sider osv.

Skal den "kun" være til at gå på eller skal den være bred så man kan slænge sig på et tæppe med en bog og stille krukker på trappen.

Skal der lukkes af mod rummet under trappen ?

Eller skal man kunne komme ind under den ?? Depotrum for brænde fx.

Fortæl lidt mere om dine ideer..

Venligst Njord smile

MVH Njord
Hej smile

Jeg har lavet en lille tegning, som du kan kigge på: http://www.2ma2.dk/lav-det-selv/terasse.gif

Selve trinnet har jeg ikke tegnet, men det skal være planker, som på selve raposen, bare den anden vej i siderne.

Husk at plankerne skal støttes i midten (har jeg heller ikke tegnet) pr. ca. 60 cm.

Håber du kan bruge det smile

Mvh
ThomasB

[Dette indlæg er blevet ændret i forhold til det oprindelige, af ThomasB (den 01-07-2003).]
Højden op til døren er 45 cm, og det øverste trin skal være 50cm bredt. Da vi gerne vil have 3 trin ialt så har jeg regnet ud at de to første trin skal være 37 cm brede og 13 cm høje. De brædder jeg vil anvende er 3 cm høje og 12 cm brede. Trinene skal være lukkede.
Jeg har lavet en skitse, men da jeg ikke selv har én hjemmeide (og ikke kan finde du af lægge den her - kan det lade sig gøre?) så er den jo ikke meget værd.
Men generelt set så er jeg mest i tvivl om hvordan jeg laver selve skelettet på en holdbar og hensigtsmæssig måde.

Og tusind tak for de hurtige indlæg!!

Morten
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hej igen smile

13 cm høje trin er ikke meget - tror du ikke at det kommer til at se dumt ud?

Ganglinien kommer til at passe meget bedre, hvis du kun laver 2 trin og evt. lader der være 5 cm. fra rapos og op til døren.

Du kan læse lidt mere om ganglinier, stigninger osv. på dette link: http://www.sns.dk/byer-byg/infoblade-bygbevar/12/050690-12/teksten.htm

Billeder kan lægges op ved at kigge her: http://www.lav-det-selv.dk/ubb/Forum2/HTML/000670.html

Selve trapperammen, trinunderstøttere, kan du lave af 50x100mm eller 75x100mm. (lægges på højkant) Der skal desuden graves nogle pæle ned i jorden, dem kan du passende lave af 75x75mm trykimpregneret.

Mvh
ThomasB
Jeg holder med Thomas i antallet af trin.

Din opbygning af skelettet kan du evt. lave på nogle stolpefødder, så kommer du ikke ud for overraskelser med råd osv. De moderne trykimprægneringer er miljøvenlige men holder ikke så længe som i "gamle dage".

Jeg husker da havnen i Skive blev ombygger for ca 10 år siden. Da blev der taget en mængde pæle op. Disse pæle var blevet kullet udvendigt altså et yderlag der var forkullet. Desuden var der hamret en masse kobbersøm ind i pælene. Pælene og havnen er lavet i trediverne som beskæftigelse, og de har således været i vandet i mere end treds år.. og de var friske som nye helt ind til kernen. Kobberet har til formålet at holde pæle orm væk men virker jo på meget andet også. Disse pæle var ikke tryk imprægnerede. Imponerende.. er det noget vi kan bruge idag ??

Venligst Njord

MVH Njord
Annonce
Hej smile

Var det fyretræ de pæle var lavet af eller var det en eller anden hård-træsort?

Mvh
ThomasB
Nåle træ, men om det har vejret gran fyr eller lærk ved jeg ikke.

Men de har stået i en meget brak udgave af saltvand.

Venligst Njord wink

MVH Njord
Ok tak for forslaget med antal trin. Keypoint var lige tippet med at lave niveuaforskel på døren og reposen.

Underlaget for trappen er fliser fra en forholdsvis nylagt terasse, så min tanke var at placere hele konstruktionen oven på fliserne. Jeg ligger inde med nogle meget flotte høvlede imprægnerede planker og dem vil jeg bruge til trappen.
Træet til selve skelettet skal jeg ud og investere i.

venligst
Morten
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hej igen smile

Min svigerfar har lavet en forhøjet træterasse på 8x8 meter, og den er lagt direkte på fliserne - den holder fint fint nu på 2 år.

Mvh
ThomasB
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis