Vaskemaskine - tømningsfejl

Hej

Jeg har en ca. 7 år gammel vaskemaskine af mærket Bauknecht WA 7775. Den anden dag gik den pludselig i stå midt i et program (ca. der hvor den skulle til at centrifugere) og meldte tømningsfejl iht. manualen. (skiftevis et P og et F blinkede i displayet). Jeg tjekkede så pumpen og der lå selvf. en enkrone. Men at fjerne den hjalp intet. Jeg konstaterede derefter at maskinen lækkede vand - fra lejerne/akslen. Dette vand løb efter noget tid ned i motoren. Jeg tænkte derfor at der var en defekt simmering og at grunden til maskinen stoppede var at motoren kortsluttede. Jeg har nu skiftet simmeringen og der er ingen lækage længere. Jeg prøvede jo så fluks at køre et program igennem, men igen går maskinen i stå med tømningsfejl. (den nye pumpe sidder stadig på).

Det skal siges at når maskinen går i fejl kan man først igen køre et program efter 15-30 min. (har ikke taget tid). Man kan når man får den igang igen fx godt starte med centrifugering, hvilket virker. Den kan også vaske, men altså ikke et helt program igennem. Der pumpes fint vand ud.

Jeg er kommet frem til at det nok enten er motoren der har taget skade af vandet fra den defekte simmering eller at det er styringen der er defekt.

Er der nogen der har et godt bud på hvad den fejler?

Mvh.

Brian
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Havde stort set det samme problem, her var varmeelementet der var gået til.
Prøv at gå alle slanger igennem, og se om nogle er stoppet til.
Det vil typisk være en slange der går op til pressostaten
Er det den tynde slange der går ud fra den tykke slange oppe oven på tromlen?
Hej igen, jeg har nu fået testet maskinen igen. Vandet bliver varmt så det er nok ikke varmelegemet. Jeg har nu renset den tykke slange fra toppen af tromlen over til sæbebeholderen samt den tynde slange der går over i pressostaten? som afløbet også går igennem. Selve pressostaten eller den plastbeholder som det hele går igennem har jeg også renset. Det var pænt beskidt. Nu venter jeg på at maskinen vil lade mig køre igen. Nu står den bare og kører med pumpen. Der går jo så nok 20-30 min. før den har nulstillet sig selv og jeg kan teste igen om det var slangerensning der skulle til.
Annonce
Nå det var jo ikke slangen til pressostaten jeg havde fundet. Men den har jeg fundet nu. Der var ikke noget i slangen, men åbenbart en prop jeg kunne puste væk for enden ind mod tromlen. Nu ved jeg så hvad det var for et hul jeg rensede da jeg havde tromlen ude for at skifte simmering :-) Det var helt stoppet til. Jeg rensede det indefra og har så nok skubbet lidt snask længere ind. Det har jeg så pustet ud nu. Nu kører maskinen igen en test - vi må så se om den bliver færdig eller stopper halvvejs.
Så kører maskinen. TAK til Fidolinux for hjælpen.

Hilsen Brian
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis