Gulvplanker - længde, samling og æstetik

Hej

Titlen på mit indlæg er måske lidt underlig, men det er ikke desto mindre problemet i en nøddeskal. Jeg skal lægge gulvplanker i et loftsrum der er ca 7 x 7 m. I det ene hjørne af rummet er der en åbning til en vinkel-formet trappeskakt der fylder ca 2 x 2 m (minus det lille kvadrat i L'et). Trappeskakten er ikke ud til kanten, der er ca. 0.8 m helt ud til væggen.

Problemet:

Plankerne er 4.80 m lange - det er så langt at de kan´nå hele vejen fra væg til trappeskakten, men altså ikke lange nok til at nå fra væg til væg hvor man er "udenfor" trappeskakten, ergo laver man her en samling (bjælkerne er med fer og not også i enderne). Så halvdelen af gulvet bliver med samling i ender, den anden halvdel med væg til væg planker.

Hvad gør man ?

1) Accepterer det, 2) Skærer dem op så det ser nogenlunde "ens ud"

Gode råd og vink modtages

mvh Nils
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Niels
Hm, interesant problem. Prøv at gennemtænke dette forslag. Halvér nogle af brædderne (2.4m) og stød 1 helt og et ½ bræt, så skulle det kunne dække rummet længde på 7 m, - OK?
Forskyd de 1½ brædt: først ½+1, så 1+½, så ½+1 etc.
jeg har lavet en tegning, men kan ikke finde ud af at hæfte den på her i sitet. Send mig en mail, jeg har mailet dig.
Jeg vil tro at det synsmæssigt kritiske punkt er knækket i L. Prøv at lægge brædderne så der her er et helt bræt - og tilpas resten ud mod siderne. Jeg ville også prøve at inddrage de 0,8 m fra væg til kælderskakt i gulvet
Held og lykke med det
Frank
jeg lagde for nogle år siden et fjordals fyrplanke gulv, og mener at kunne huske at jeg fra dengang kan huske at der skal være min 30 cm mellem samlingerne i de 2 rækker ved siden af hinanden og at der ikke må være en samling samme sted indenfor de næste 4 rækker.

Dette har selvfølgelig kun betydning hvis man samler uden for strøerne
Hej Frank Tak for svaret - selvfølgelig, det er jo klart at det er sådan jeg skal gøre det.

mvh Nils
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis