alternativ til kalk på murværk..

vi er ved at købe et ældre hus på landet, det er netop blevet istandsat indvendigt, men ydermurene trænger til en kærlig hånd..
Huset der er fra 1852 er hvidkalket, men kalken skaller en del og noget puds er faldet af eller sidder løst, ved endnu ikke hvilken slags "sten" ydermuren er opført i, men det er jo formentligt ikke nymoderne mursten confused ...
Er der nogen der har erfaring med produkter der kan andvendes istedet for kalk og som holder bedre og længere end kalk (tænker her på at de materialer man brugte dengang "arbejder" anderledes end materialer af nyere dato...)??
Er også i tvivl om hvad jeg kan bruge til at reparere pudset med.. kan man bruge alm. mørtel?? og hvilket blandingsforhold??

Hører meget gerne fra nogen med erfaring i ældre bygninger smile gode råd om andre emner ved så gamle huse er også meget velkomne..
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Først rep. af puds, samme type mørtel.
Maling: uden afrens. kalk.
Med afrens af hele huset, så en difutionsåben maling, eks. cempexo.

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Generelt:

En mur er en langt mere "levende" størrelse end man umiddelbart tror. For det første arbejder et murværk som alle andre materialer som følge af varme og kulde påvirkninger, for det andet er et murværk at betragte som en kæmpe svamp, hvor vand og fugt skal kunne vandre ind og ud af på en ensartet måde.

En kubikmeter mursten kan således snildt suge 2-300 liter vand og kapillareffekten kan være så kraftig at selv grundvand kan sendes 6-7 etager op i muren.

Det er derfor ikke ligegyldigt hvordan man reparerer ens mur, idet andre materialer vil kunne skabe øer med forskellig styrke og med forskellig kapillareffekt, der derved specielt i frostvejr skaber et uensartet tryk i muren, hvorved mursten kan springe og/eller spækker i mørtel opstår.


Mursten.

Du kan jo af gode grunde ikke finde de sten muren er bygget af, men du kan finde sten med samme grundliggende karakteristika.

Tag en sten ud af muren og læg den i normal luftfugtighed i tre dage.
- Densitet:
Derefter vejer du den og ganger vægten med 752, du har nu densiteten (vægt pr. m3) på stenen du skal bruge.

- Vandoptagelse:
http://www.mur-tag.dk/muc/materialer/vand.sm.html

- Minutsugning:
http://www.mur-tag.dk/Muc/materialer/Minut.SM.html

Alt sammen kan du finde frem med lidt snilde "på køkkenbordet" og en regnemaskine og så er det blot at gå på jagt hos de forskellige teglværker og finde sten med samme karakteristika.


Mørtel og pudslag.

Her er det straks lidt sværere, men generelt må man ikke reparerer "stærkere" end de oprindelige materialer.


Maling.

Det kan godt være at farvehandleren er en flink mand, men han burde faktisk proppes i fængsel, når han står der med sin 10 liters acrylbaserede murmaling på tilbud og påstår den er diffusionsåben og derved velegnet til murværk.

Det handler nemlig slet ikke om diffusionsåbenhed, men om diffusionsmodstand (Z-værdi).

Kalk, silikat og cementmaling (Cempexo, Skalcem) har en diffusionsmodstand på ca. 0,5, mens acrylmaling har en diffusionsmodstand på 3-5 - i et dækkende lag.

Men nu bliver et hus jo ikke kun malet een gang og mens kalk, silikat og cementmaling nedbrydes af vejrliget, så bliver acrylmaling blot grimt og så maler vi jo så blot ovenpå og fordobler, tredobler, firdobler ... derved diffusionsmodstanden efterhånden som årene går.

Og når man har malet sit hus 5 gange med "diffusionsåben" acryl, så kan man lige så godt have pakket murværket ind i linoleum, hvorimod man med kalk, silikat og cementmaling stort set har bibeholdt malingslagets Z-værdi.

Og så: "Alle plast- og acrylmalinger har dog den uheldige egenskab, specielt i forbindelse med maling på udvendigt træ eller murværk, at de i våd tilstand, d.v.s. mens det regner, lukker forholdsvist meget vand udefra og ind kapilært (gennem små fine porer) gennem malingsfilmen. Det skyldes de hydrofile (vandelskende) sammenflydnings-stoffer i acrylplastmalingen. Når malingsfilmen efterfølgende tørrer, og vandet skal ud igen, har porerne lukket sig igen, således at vandet nu skal passere indefra og ud ved diffusion – molekyle for molekyle. Da der flyttes meget større vandmængder ved kapilær transport end ved diffusion, kan der risikere at hobe sig meget vand op, inde under malingsfilmen, selv om malingen i og for sig er relativ diffusionsåben (z-værdi ca. 3-5)." (sakset fra kulturarv.dk)

Så, uden afrensning - kalk igen, med grundig afrensning (og man skal have det hele af) – kalk, silikat eller cementmaling.


Afrensning.

Nu kan der jo gennem årene være smurt alt muligt mellem himmel og jord på et hus og afrensningsmetoderne er mange og det er et stort arbejde

Man skal simpelthen se muren for at bestemme afrensningsmetoden, men jeg ville nok afrense muren inden jeg begyndte at reparerer den idet der under afrensningen altid følger løstsiddende puds eller fuger med.


Henvisning:

Da der er tale om et gammel hus, så kunne det være en god ide at gå ind og læse lidt på

http://www.kulturarv.dk/tjenester/publikationer/emneopdelt/bygninger/byggeblade/11_overfladebehandling/05_udvendigt_murvaerk/index.jsp

mvh
hej jeg vil sige stor tak for svarende i denne tråd der er noget at gå videre med smile det er en kanon side L.D.S. smile
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også