Igen et fysikspørgsmål

Er der nogen der ved, hvor meget energi der skal til, for at bringe 1 liter vand på dampform ?

v.

laura
21 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
ja det er jo et godt spørgsmål men men i varmelæren skal man bruge kg vand
fordi 1 liter vand vejer ikke altid det samme
læren er 1 cal=1 gram vand opvarmet 1grad celcius
1kcal varmer altså 1 kg vand 1grad
også er det næste hvor når koger vand det er afhængig af det aktuele luft tryk så ved et tryk på 950mb koger vand ved 95 grader
Når man skal bruge een kalorie på at opvarme et gram vand een grad kan man vel antage, at der skal anvendes nogenlunde samme mængde energi til at opvarme øl?
Hvis det er korrekt er min påstand at "kølige øl kuren" er en verdens mest oversete slankekur.

En alm pilsner a 330 ml indeholder ca. 550 kJ (jf http://slankekuren.1go.dk/ugenstips.htm), og det er vel ikke ved siden af at hævde, at alm. øl vejer omkring 1 gram pr. ml

At opvarme en øl fra 5 grader til legemstemperatur (37-5 = 32 grader) vil således kræve: 330 x 32 = 10560 J = 10,5kJ

Opvarmningen af øllen kræver således væsentlig mere energi end øllen indeholder, og derfor må det jo slanke at drikke kolde øl.
Som de andre har skrevet, så er det 2257Kj/Kg, ved atmosfærisk tryk (kogepunkt 100grader celsius).. Du kan finde dem ved at slå op i de fleste termodynamikbøger og finde enthalpier for vand ved 100 grader med en tørhedsgrad (x) på 0 og på 1 og trække disse fra hinanden...

Mvh

Mark Herskind

til lars on
ja lad os få nogen flere og lad sunhedsapostlerne(sortseerene) have deres meninger det er jo sadant at når man synes noget smager godt så er der usundt og når der er noget der sjovt så er det umoralsk livet er ikke altid helt let
Annonce
Tak for det.

Det jeg tænkte på var, at hvis jeg har 1 liter vand ved fks. stuetemperatur, som jeg ønsker skal forvandles til damp, (jeg mener at kunne huske, at 1 liter vand fylder mere end 1700 liter som damp), hvor meget energi skal der så til ?

Jeg ved at vand koger ved 100 Celsius, men hvis jeg varmer vand op til 100 grader i en gryde, så bliver al vandet ikke til damp, med det samme. ?
Så skal du have fat i enthalpien for vand ved den givne temperatur.. Er ikke hjemme lige nu, så kan ikke lige give dig værdierne.. Men find enthalpien for vand ved 25 grader og 1 atm (husk det skal _IKKE_ være satureret vand), og derefter enthalpien for satureret damp ved 100 grader. Træk disse fra hinanden..

Når du varmer vand op under atmosfærisk tryk, vil vandets temperatur stige til 100 grader, som er mætningstemperaturen. Derefter vil temperaturen ikke stige yderlige, før alt vandet er omdannet til damp. Derefter vil temperaturen stige igen.. Sådan foregår det altid ved faseovergange. Altså er det det samme, hvis du tager en klump is på f.eks. -5 grader C og lader den tø.. Temperaturen vil stige til 0 grader, derefter ligge stille til al isen er smeltet, for derefter at stige videre..

Mvh

Mark Herskind

Øh, tak for det. Kan desværre ikke finde de her ting

v.

laura
Så er jeg kommet til min egen computer igen..

For at få vand ved 25 grader og atmosfærisk tryk omdannet til mættet damp ved 100 grader, skal du bruge 2571 KJ/Kg..

Hvis den slags udregninger er noget du ofte skal bruge, kan jeg anbefale dig at finde programmet EES (Engineering Equation Solver), da den hurtigt finder alt den slags for dig (og desuden er super til at løse igningssystemer iterativt)..

h_1=Enthalpy(Water;T=25;P=101,3)
h_2=Enthalpy(Water;T=100;x=1)
h=h_2-h_1

Mvh

Mark Herskind

Det vil med andre ord sige at det kræver betydelig mere energi at fordampe vandet end at varme det op fra 25 til 100 grader ved atmosfærisk tryk?

vh Anders
Der er yderligere 11 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis