Igen et fysikspørgsmål

Er der nogen der ved, hvor meget energi der skal til, for at bringe 1 liter vand på dampform ?

v.

laura
Er der nogen der ved, hvor meget energi der skal... Vis hele indlægget
21 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Ja.. Faseovergange er meget energikrævende..

Mvh

Mark Herskind

Mange tak for det.

Jeg fandt en omregningstabel hvor man skal gange med 0,239, for at få Kjoule til kalorier. (Hvis den altså er rigtig ?)

Vil det så sige, at hvis jeg har en liter vand ved 25 grader Celsius, at jeg så kan omdanne dette vand til mættet damp, ved at tilføre omkring (2571 x 0,239) = 615 Kcal ??

v.

laura
Ja.. 1 Kj = 0.23885 Kcal.. Så det passer meget godt...

Mvh

Mark Herskind

Tak igen.

Kan man mon udregne det til watt, eller kWh ?

v.

laura
1 Watt = 1 joule pr sekundt

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Annonce
Citat fra FWM

1 Watt = 1 joule pr sekundt


Ja, så 1 kWh = 3600000 J. Nu skulle det være let at omrenge

Du skal DIVIDERE med 0,239 for at omregne Joule til kalorier
Ups, der havde jeg vist et temporært black-out! Det er ganske korrekt at du skal gange med faktoren 0,239.

Beklager at jeg var lidt for hurtig på aftrækkeren.

Torben
Kære gutter og gutinder, vi skal have fat i termodynamikkens love!


Jeg antager at stuetemperaturen er 20gr C.

Q= Energi
m= masse
C= Specifikke varmekapacitet: vand = 4,186kJ/kg
L= Specifikke fordampningsvarme: vanddamp = 2257 kJ/kg
T= Temperatur
delta T= (T2-T1)


Energi der skal bruges for at varme vandet op fra fra 20 til 100gr C (kogepunktet ved én atm):
Q=m*C*delta T

Qvand= 1kg*4,186kJ/kg*(100-20) = 335 kJ

Energi der der skal bruges til at bringe det kogende vand på dampform:
Q=m*L

Qdamp= 1kg*2257kJ/kg = 2257 kJ


Den samlede energi der skal bruges på at fordampe alt vandet væk er derfor Qvand + Qdamp = 335+2257 kJ = 2592 kJ


Hilsen Metalsnedker
Metalsnedker, din udregning er korrekt, men det du udregner er at bringe 20 grader varmt vand til 100 grader varm vanddamp.

Vand kan også fordampe ved lavere temperaturer, men det går langsommere (vasketøjet tørrer jo også selvom det ikke er 100 grader varmt!). Derfor kan man godt argumetere for at det kun er fordampningsvarmen, der skal tages i betragtning.

Da jeg gik i gymnasiet regnede man stadigvæk med kalorier og vi lærte at vands fordampningsvarme er 540 kal/gram. Ved at bruge førnævnte omregningsfaktor (som jeg her skal dividere med ;-)) får jeg 2259 kJ/kg - tæt nok på de 2257, der er nævnt her til at der nok bare er tale om afrundingsfejl.

mvh
Torben
Mange tak for Jeres hjælp.

Tror at jeg er kommet til den konklusion, ved hjælp fra denne tråd og andre tidligere tråde, at der skal forholdsvis MEGET elektricitet til for at lave varme, og at der omvendt ikke kan laves meget elektricitet ud fra varme, igen forholdsvis.

v.

laura
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis