Fjernelse af gammel fliseklæber.

Jeg vil høre om der er nogen der har et godt råd til nem fjernelse af gammel fliseklæber på en mur af letbeton? Jeg har lige fjernet de gamle fliser i badeværelset og skal nu til at rense væggen af for gammel fliseklæber. Jeg har selv tænkt på at bruge en stålbørste til at få de store klumper af fliseklæb af med men vil meget gerne høre om der er nogen der har gode råd!
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Umiddelbart vil jeg sige en stor flad mejsel til sdsplus...


Citat fra Prodigy

Jeg vil høre om der er nogen der har et godt råd til nem fjernelse af gammel fliseklæber på en mur af letbeton? Jeg har lige fjernet de gamle fliser i badeværelset og skal nu til at rense væggen af for gammel fliseklæber. Jeg har selv tænkt på at bruge en stålbørste til at få de store klumper af fliseklæb af med men vil meget gerne høre om der er nogen der har gode råd!
Uden at have prøvet, vil jeg være betænkelig om den kan tage det??? fliseklæb er jo heftige sager...



Citat fra sluppermand

hvis det ikke er et problem med lidt støv kan du købe en diamant kop i harald skrald den tar det med et pænt resultat.
det skal du ikke være den tar også beton.
undskyld jeg trådnapper lidt. :-)

Når man har fjernet de gamle fliser og bare vil have sat nye op er det så bare at fjerne det gamle fliseklæb og så sætte de nye fliser op eller skal der laves noget mere? Jeg kunne nemlig godt tænke mig at skifte fliser på vores badeværelse men ved ikke om det er en for svær omgang.
Annonce
Det kræver at væggen er MEGET jævn, for at sætte fliser op... så kan du tage de gamle af og det stadig er jævnt, jamen så kan du godt - tvivler dog på a den vil være jævn nok..

Citat fra karlo

undskyld jeg trådnapper lidt. :-)

Når man har fjernet de gamle fliser og bare vil have sat nye op er det så bare at fjerne det gamle fliseklæb og så sætte de nye fliser op eller skal der laves noget mere? Jeg kunne nemlig godt tænke mig at skifte fliser på vores badeværelse men ved ikke om det er en for svær omgang.
Hvorfor vil du nødvendigvis tage det gamle fliselim af?
Det er et hestearbejde, og svært at lave jævnt bagefter som flere skriver herover.
Hvis de gamle fliser sad ordentligt, må toppen af den gamle fliselim også være jævn. (de gamle fliser var vel lige tykke).

Det var i hvert fald hvad jeg kom frem til da jeg lavede samme projekt.
Jeg skrabte bare de fugerester af, der stak ud fra de jævne yderste overflader af fliselimen.
Derefter udjævnede jeg de gamle tandspartel-riller og andre ujævnheder med et godt tyndpuds produkt, påført med metalbræt. (eks. Multipuds fra Skalflex ell. lign.)
Det gav en helt jævn overflade, klar til de nye fliser.

"Dygtighed er ikke en dobbelt dosis af den almindelige evne til at lave noget halvgodt."

Bedste løsning er også den mest besværlige, nemlig at du helt afrenser murværket for de gamle fliser og tilhørende fliseklæb. Bagefter pudser du væggen op og sætter fliserne.

Vil du slippe lettere om ved opgaven skal du vælge en klæber der kan holde de nye fliser på plads ovenpå de eksisterende. Her skal du så bare "pudse" eller glatte væggen med fliseklæb inden opsætningen.

Begge løsninger tager sin tid og kræver lidt godt håndværk for at lykkes med tilfredsstillende resultat. Husk at lave en ordentlig retskinne for neden og at bruge flisekryds.

Hvorfor være bange for at løbe panden mod en mur,
når ingen ved om det er muren der holder ? :roll:
problemet er bare at vådrumsmembranen er lige under fliseklæberen og du vil ikke kunne undgå at beskadige den, så det skal den også ha en omgang af igen, og der vil de måske være meget godt at rense væggen for det værste og gi et nyt lag. bare for en sikkerhedsskyld.
okay super. det lyder da til at være en overkommelig omgang. :-)

Mange tak for svarene.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis