Hvordan lægger jeg rionet?

Hej.

Jeg er i gang med renovering af vores hus fra 1973. Efter krypekælderen er fyldt op med sand og flamingo lagt ovenpå, er tiden nu kommet til rionettet. Er der nogen som ved om dette skal overlappe hinanden eller blot ligge op til hinanden? Det hele skal dække et areal på 107 kvm med ruminddeling.
Det hele ender op med gulvvarme, beton og trægulv.

Håber der er som kan svare mig?

Med venlig hilsen en som ikke kan finde et svar andre steder.
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja - De skal lægges med overlæg - mener minimum er to masker

Herefter bindes længdejernene sammen før støbning

Med venlig hilsen

Fladder
Jeg mener nu ikke det er så vigtigt, og slet ikke med 2 masker

Rionettet har stort set kun det formål at du har noget at binde dine pexrør fast til. Dermed ikke sagt at det er en god ide at overlappe, men at overlappe med 2 masker og binde, det mener jeg er overkill smile

Forstå mig ret der er overhovedet ikke noget i vejen med Fladders svar, det er bare ekstra arbejde

Venlig hilsen

Klaus
Vi har tidligere, her på siden været igennem en større diskussion om rio-nettet funktion - brug evt. søgefunktionen

Jeg tillader mig dog at slå fast, at hvis rio-nettet på nogen måde skal hæve trækstyrken i betonen - hvilket ville være fornuftigt over en tidligere krybekælder - så skal rio-nettene forbindes

Alternativt til overlæg kan "stødjern" benyttes
Nettene stødes op til hinanden og forbindes med Tentor-stål i samme godstykkelse som nettet - stødjernene bindes til begge net

Med venlig hilsen

Fladder
Ja lad os endelig ikke gentage denne diskution igen sad

Jeg kan kun anbefale Fladders forslag med at forbinde de 2 rionet med noget tentorstål.

Men ikke for at rippe op i noget, så kan man faktisk få skinner og clips til at motere pexrør direkte på styrolit, dvs. uden rionet. Efter min mening giver det et næsten lige så holdbart gulv, og rigeligt holdbart til alm beboelse.

Hvis du laver et alm. støbt gulv uden gulvvarme, så bruger du jo heller ikke rionet og tentor stål wink

Venlig hilsen

Klaus
Og man kan også få en stav/pind som har plasikbøjler som skydes direkte ned i isoleringen. Men når der alligevel skal net kan man jo lige så godt spare bøjler og rørskinner, og binde rør på nettet.

 

Annonce
Citat fra Nif

Og man kan også få en stav/pind som har plasikbøjler som skydes direkte ned i isoleringen. Men når der alligevel skal net kan man jo lige så godt spare bøjler og rørskinner, og binde rør på nettet.


Det er enten eller, ikke både og!!

Hvis du benytter skinner eller clips til at skyde direkte i isoleringen skal/kan du ikke benytte rionet

Du har selvfølgelig den mulighed at du kan lægge et rionet oven på slangerne, det var måske det du mente?

Venlig hilsen

Klaus
rionettet bliver brugt for at forhindre svindrevner ved større gulvarealer
og for at det skal virke rigtigt skal det have et overlæg på mindst 30 x tykkelsen på nettet.
feks. 30 x 6mm =18cm overlæg
det skal desuden klodses op så det ligger ca. 25mm fra styroliten
der kan du bruge kejserkroner eller hvad de nu bliver kaldt
Jeg siger tusind tak for alle rådene. Dejligt med så megen ekspertise.
Kan være at jeg henvender mig igen wink confused .

Fortsat god påske til jer alle.

Mvh. Rene.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis