Vask af gardiner

Hej

Jeg har nogle råhvide lift gardiner som kan vaskes ved 30 grader. Hmm Ja ja men hvis der er striber af røg og skidt i lægene så hjælper 30 grader ikke meget okay jeg går uden for at ryger Nu... Men skaden er sket! Jeg har pillet et ned og vasket på 30 grader finvask. Men ak... Der er stadig den gullige stribe på nogle af lægene...

Råd ønskes... Inden jeg gir mig i kast med de 7 andre gardiner... Ville nødig ødelægge for en formue.
Det er noget bomulds lærred, men der står ikke hvad matriale de er lavet af... Så det er mit bud.

Med Venlig Hilsen Maria

rolleyes confused confused confused
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har fundet et trick via google, der kan bruges på møbler.. Jeg kan ikke love noget om resultatet, da jeg ikke selv har prøvet det, men det kan da være det er et forsøg værd:

http://debat.sol.dk/show.fcgi?category=26&conference=264&posting=547481


Køb farveløs husholdningseddike - kom det i en blomster-forstøver flaske, og sprøjt løs.

Ja, det stinker af eddike, så lufter du ud.
Og eddike- og øvrig stank er ude.

Et andet forslag, der ikke er helt så voldsomt:

http://debat.sol.dk/show.fcgi?category=26&conference=264&posting=1147016

Eddike er rigtig effektivt til at fjerne dårlig lugt.
Stil vaser/glas eller hvad du har af beholdere med eddikke i så forsvinder tobakslugten.

Mvh

Mark Herskind

Enig... Brug eddike istedet for blødgøringsmiddel når du vasker. Hvis det ikke er nok, så læg gardinet i blød i en mild eddikeopløsning i en times tid eller to inden du vasker.
Er dette FORTSAT ikke nok, så kan du gå igang med nogle lidt mere kradse midler.
Salmiakspiritus er også en effiktiv tjærefjerner at blødgøre i. Men den stinker endnu værre, så vask gerne dine gardiner 3-4 gange bagefter for at sikre dig at stanken er helt væk.
HVIS dine gardiner er af meget kraftig bomuld eller lærred, som kan holde til kradse midler, så kan du tage et ekceptionelt kraftigt middel i brug: Brun sæbe. Tag et par håndfulde (den faste sæbe, ikke den flydende), og sæb gardinet godt ind, i hvert fald der hvor du har problemet. Læg herefter gardinet i en opvaskebalje med noget vand i (nok til at det ikke når at fordampe natten over). Læg låg på, brug evt. en plastikpose og lidt gaffertape. Lad det hele stå natten over. Næste dag er pletterne opløst... Eller gardinerne.
Tusind Tak for hjælpen... Jeg havde vasket gardinet 30 grader... Jeg lage det i blød i en let eddike vand opløsning. 1 time og vaskede igen ved 30 grader. De er fine... Hvor er jeg glad... Tusind tak... Med Venlig Hilsen Maria
Så må du huske hvad du brugte, for uv-lys fra solen gulner også og er ikke lige så let at fjerne som gul nikotin. Nikotin er vandopløslig og fjernes normalt let.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis