Sæbebehandlet egetræs spisebord

Hej

Nå nu har jeg købt en ubehandlet massivt egetræ s spisebord. Men jeg vil jo gerne ha det lyst som vores reol. Reolen er købt også ubehandlet. men der købte vi noget sæbe med som de anbefalede. (lud/hvid fremhæver stadig træstrukturen)Kan ikke huske hvad det er for en sæbe.

Jeg har smurt af 3 gange sæbespåner opløst i kogt afkølet vand (det lignede guf) på bordet, lod det sidde 5 min og tørrede det af med en tør klud også under bordet og på benene og troede at det ville blive ligeså lyst???? Men der er vist noget jeg har misforstået her. Det fremhæver jo bare strukturen i egetæsbordet...

Min teori, jeg har mættet bordet og kan nu købe den dyre sæbe og påføre den.
Er der en der ved hvordan man selv kan lave den dyre sæbe lud/hvid???
Den skal stadig fremhæve træstrukturen men med en lud/hvid farve.
Eller!!!
Har jeg nu ødelagt bordet??? Hvis jeg vil ha det lyst???
Please er der en der kan hjælpe mig?
Måske der sidder en der ude som kan råde mig, jeg vil være evig taknemlig...

Med Venlig Hilsen Maria
18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Okay jeg måtte klare mig selv!!!
Jeg har i dag været ved smag & behag. Og købt (Guardian) trærens og noget hvid pigment (Guardian) Wood Soap.
Jeg skulle vaske bordet i trærens for at fjerne gammelsnavs og sæbe ..og så skal jeg smørre sæben på når bordet er helt tør. Jeg har endnu kun renset det. Med fint resultat. Kunne evt. slibe med fint sandpapir, hvis det rejste sig. Men det er kun benene der har rejst sig lidt.
De mente at jeg bare skulle lade bordet være lukket på undersiden med sæbespånerne som jeg har gjort... Det var jo langt billigere.... Så den hopper jeg med på...
De mener nu at bordet bliver svært at holde i daglig brug. Har du et sådan bord og nogle gode råd til mig??? Vil ikke oliere det før det er sidste udvej...
Med Venlig Hilsen Maria
PS: Skal nok skrive når jeg forhåbentlig har et flot spisebord som ikke må bruges fordi det er pisse sart. ;-(
Jeg har ikke sådan et bord men sådan et gulv (og en klosset kæreste) så det er nok ikke udsat for mindre end din bordplade kommer til smile

Det vigtige er at træet er mættet, så det ikke suger andet "godt" op. Og det er det du gør med sæben!
Som du har fundet ud af så er brunsæbe kun beskyttelse og hvid er det der giver det lyse flotte træ med struktur.

Mit gulv ser nyt ud hver gang det er blevet vasket og derfor holder det jo mere end fint smile

Så bare sørg for at der altid er det lille "usynlige" lag sæbeoverflade så kommer skidt og rødvin aldrig i nærheden af træt og er lige til at vaske af...

Jeg er ikke prof, men det er min erfaring smile
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hej Maria.

For snart 3 år siden købte vi et massivt egebord som vi behandlede med sæbe. Vi blev anbefalet at bruge alm. Sæbespåner opløst i alm. Vand så det bliver som tyk fløde. Den første gang fik bordet så meget det kunne trække smurt på med en pensel. Det fik stå til næste dag. Alt som ikke kunne ses fik lov til at sidde og derefter er bordet blevet behandlet med sæben når det blev lidt tørt i det. Vi har altid opløst sæbe i en gammel shampo-flaske af plast. I dag er bordet som silke at røre ved og det fremtræder med en lys gråhvid farve. Bordet er ikke spor sart, rødvin kan man bare tørre af og fedt fra flæskesteg er væk på et par dage opløst af sæben. Jeg kan kun anbefale metoden. Men der skal meget sæbe til i starten. Vi fik også en indskudsplade med til bordet, den bruger vi ikke så tit og her kan det ses at det er i brug at træet får sin fine farve og bløde overflade.


Mange hilsner Kovas Og lykke til med bordet.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Hej i to!!! Tak for jeres råd... Nu spører jeg! Altså jeg har renset mit bord. fint så er det RÅT! IK? Så tilføre jeg sæbe med hvid pigment (det er super flot) Godt. Og nu må det ikke bruges hvis det skal være pænt!!! ;-) Forstår jeg rigtigt at nu kan jeg bruge sæbespåner for at mætte det 100 % Så man kan komme til at spilde uden det kan ses? Hvad så med farven? den bliver der eller??? Kan sæbespånerne trænge ned igennem den hvidpigmenteret sæbe? Jeg har ikke en dyt forstand på det, men vil gerne lære det!!! Glæder mig til jeres svar. Med Venlig Hilsen Maria
Jo, grunrens fjerne så meget der nu kan fjernes så det kan behandles igen.

Hvid sæbe har helt den samme funktion som den brune + farve!
Det skal have alt det hvide sæbe det kan suge og tøre helt!

Hvis du bruger brun sæbe fremover vil det stille og roligt udskifte den hvide sæbe, så jeg ville bestemt bruge hvid sæbe fremover når du vasker bordet!

Ikke at du ikke også bare kan tøre den over med en våd klud, bare sørg for at den altid er mættet med sæbe.

Håber det er svar nok og ellers spørg du bare igen smile
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Hej Maria.

Da vi købte vores bord blev vi frarådet at bruge nogensomhelst sæbe udover opløste sæbespåner eller den sæbe som de solgte i butikken som de sagde var det samme. Hvis vi grorde andet ville de ikke vide af nogen reklamationer senere. Der var jo også oliebehandling og andre muligheder men når det gjaldt sæbe gav de kun den mulighed. Så derfor ved jeg ikke noget om hvad der sker hvis der er kommet hvidpigmenteret sæbe på. Men jeg ville fortsætte med sæbespåner (aldrig brun sæbe det er til gulve) og så se hvad der sker. Alternativet er jo at rense det af igen, og så kun bruge sæbespåner.

Mange hilsner Kovas

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Jeg har renset bordet og givet det en gang sæbe (hvidpigment) Nu er jeg itvivl om jeg skal gi det en masse gange sæbe (hvidpigment) For at mætte det... Den er købt i møbelbutik... eller skal jeg putter sæbespåner (fløde agtig) på og ville jeg så kunne mætte bordet med det? Nogle skriver om at bordet bliver så mættet at der kan tørres rødvin af med en fugtig klud.Sådan ville jeg gerne ha mit bord... stadig egetræs farvet med hvid pigment. men hvordan bliver den hvidpigment hvis jeg putter sæbespåner på... går det mon an... afventer inden jeg prøver...og nej jeg er ikke interesseret i olie behandlinger...
Citat fra kovas

Hej Maria.

Da vi købte vores bord blev vi frarådet at bruge nogensomhelst sæbe udover opløste sæbespåner eller den sæbe som de solgte i butikken som de sagde var det samme. Hvis vi grorde andet ville de ikke vide af nogen reklamationer senere. Der var jo også oliebehandling og andre muligheder men når det gjaldt sæbe gav de kun den mulighed. Så derfor ved jeg ikke noget om hvad der sker hvis der er kommet hvidpigmenteret sæbe på. Men jeg ville fortsætte med sæbespåner (aldrig brun sæbe det er til gulve) og så se hvad der sker. Alternativet er jo at rense det af igen, og så kun bruge sæbespåner.

Mange hilsner Kovas


Vi vil ha et hvidpigmenteret egetræsbord. da det skal passe til de øvrige møbler... Jeg afventer lige om der kommer nogle på banen... Men hvis den hvidpigmentering bliver på bordet når jeg kommer sæbespåner på så er det jo vejen frem... men jeg er itvivl... Tak for dit svar.
Citat fra Rosk

Jo, grunrens fjerne så meget der nu kan fjernes så det kan behandles igen.

Hvid sæbe har helt den samme funktion som den brune + farve!
Det skal have alt det hvide sæbe det kan suge og tøre helt!

Hvis du bruger brun sæbe fremover vil det stille og roligt udskifte den hvide sæbe, så jeg ville bestemt bruge hvid sæbe fremover når du vasker bordet!

Ikke at du ikke også bare kan tøre den over med en våd klud, bare sørg for at den altid er mættet med sæbe.

Håber det er svar nok og ellers spørg du bare igen smile


Tror ikke jeg vil bruge brun sæbe...
Da vi købte vores møbler i hvid sæbebehandlet eg, var produsentens anbefaling at vedligeholde det med sæbespåner.
Det du skal er at give det med den hvidpigmenteret, til du har det look du gerne vil have. Der efter mætter du det med sæbespåner, også får du en stærk overflade.

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også