defekt oliebrænder?

hej

her til aften gad jeg ikke til og fyre op i mit fastbrændselsfyr og ville starte mit oliefyr op. men den gad ikke og tænde en flamme. det står og prøver på at suge olie, som det plejer og når det har gjordt det i et halvt minut plejer det og gå igang. men der sker bare ingenting nu her. nogen der ved hva jeg kan gøre eller hva der er i vejen?

Med venlig hilsen
Thomas Mattesen
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Thomas

Det kan være flere ting.
Men jeg tror at det er din kontraventil på olie tilgangen der ikke har lukket helt tæt. Så din olie er løbet tilbage i røret. Så bare prøv at starte den nogle flere gange, så får den suget olien frem.
Hvis du har en ny tank med kun et olie rør, så vil en tigerloop ( http://vvs-eksperten.dk/index/tigerloop-olieaflufter-p1893 ) være en fordel. I gamle anlæg var der tit et retur rør til tanken,men dette er ikke lovligt mere. Der er tiger loopet en fordel da pumpen så kan smide alt luften den vej, og der med få fuld sugning fra tanken. hvis der er problemer. Hvis du kan finde ud af hvor retur på din pumpe er så er den let at monterer. Eller så tag "bøvlet" med udluftning til du skal have service igen, så skal du kun betale 15-20 minutter ekstra til din service tekniker.

Linket er kun sat ind for at vise hvordan den ser ud, og jeg har ingen forbindelse til firmaet, andet end som tilfreds kunde.

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Jeg har haft et problem med magnetventilen i olietilførslen, hvor spolen afbrød når den blev varm.
Montøren nævnte der har været problemer med dem.
Lille sort ting af Danfoss fabrikat.
Når man løsner en skrue kan selve spolen trækkes ud. Så kan man mærke om der er nogen magnetkraft der trækker indad. og sikkert høre et klik.
Men din kan jo se anderledes ud.
Jeg havde allerede selv prøvet at klemme et par lampeledninger på sammen med stikket for at konstatere at ventilen fik strøm, og troede derfor den var ok, men montøren havde altså dårlige erfaringer med denne del.

Er det godt?
Eller er det bare godt nok?
okay.

skal prøve og hvae det skilt lidt fra hinanden og se hvordan der kommer hen. men tak for svarene.

Med venlig hilsen
Thomas Mattesen
Der er et par ting du kan checke udover pumpen og magnetventilen.

Det første jeg ville gøre var, at slukke for strømmen til fyret.
Tag selve brænderen (oliefyret) ud af kedelen, og kig ind mod dysen.
Der sidder et par elektroder (tynde metaltråde) der er tilbøjelige til at samle skidt. Dem kan du forsigtigt tørre af med en klud eller køkkenrulle.
Er de snavsede, kan gnisten der skal tænde olietågen ikke springe mellem dem.

Nu når fyret er ude, kan du checke om kedlen og brænderrør er fugtige af olie indvendigt. Det vil de være, hvis olieforsyningen er ok og du gentagne gange har forsøgt at starte fyret inden for det sidste kvarter.
Hvis du kan se/lugte olie er det sikkert i orden, og du kan montere fyret i kedlen igen, tænd for strømmen og forsøg at starte igen.

PS...
Man skal passe lidt på med at gentage startforsøg for mange gange (eks. for at pumpe olie op). Hvis problemet i stedet er manglende gnist, vil skorsten og kedel blive fyldt med olietåge under startforsøgene - og hvis så gnisten tilfældigvis kommer den 16. gang man forsøger, antændes det hele på én gang - BOOM!

"Dygtighed er ikke en dobbelt dosis af den almindelige evne til at lave noget halvgodt."

okay kunne lige pludselig godt få gang i det igen nu. men nu går det bare tit ud. og har haft afmonteret brænderen og prøvet at starte den ude i det fri, og der kom en flamme, men det det sprøjtede også lidt olie ud ved siden af flammen? nogen der kan hjælpe?

Med venlig hilsen
Thomas Mattesen
Det lyder som en dårlig/halvstoppet dyse.

Er det godt?
Eller er det bare godt nok?
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis