Tapet eller glasvæv

Så har vi fået kradset/dampet det gamle tapet fra væggene. Så spøgsmålet er nu: Skal vi bare sætte tapet op, eller er glasvæv bedre?

Jeg har læst mig til at glasvæv kræver en masse forarbejdning, hvorimod tapet bare skal op også males en enkelt eller to gange.

Hvad er fordelene ulemperne ved det ene og det andet?
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Vi satte glasvæv op, det er ikke spor svært. Vi havde købt noget der var forbehandlet, det hjælper vist en hel del, og så er det ikke sværere end tapet. Efter tørring har det fået 2 gange maling, og så var det klaret.

Hvis du vælger glasvæv, så sæt det op med et overlap på et par cm imellem de lodrette baner. Så tager du en SKARP hobbykniv og skærer lodret ned, midt igennem overlappet, og tager de to overskydende strimler væk. Så har du en flot sammenføjning imellem de to baner.

God arbejdslyst.

 Check min opskriftsside

Når du snakker om glasvæv, mener du så glasfilt? Glasvæv er det med de små firkanter i strukturen, mens glasfilt er helt glat. De bliver ofte omtalt lidt i flæng.
Jeg har aldrig prøvet glasvæv, men glasfilt er slet ikke så svært som rygtet siger. Hvis man er bare rimeligt omhyggelig med ikke at have buler eller knotter på væggen, så er glasfilt ganske enkelt at sætte op efter metoden som Allan beskriver. Fordelen er helt klart, at limen skal på væggen og ikke på bagsiden.
Den grundede glasfilt er noget stivere end den ugrundede og kan være sværere at få bukket pænt rundt om hjørner. Ulempen er så, at den ugrundede skal have noget mere maling :-)
Dit vigtigste redskab er en lineal og en skarp hobbykniv.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Vi satte glasvæv op, med den metode jeg beskrev lidt højere oppe. Det er blevet et fint resultat, efter 2 gange manling er sammenføjningerne meget svære at spotte (man skal helt tæt på væggen for at se dem)

 Check min opskriftsside

Hej Allan,
Er det nemt nok at få "firkanterne" til at passe sammen i begge retninger? Jeg troede faktisk, at glasvæv skulle stødes sammen og ikke skæres til.
Citat fra conqueror

Hej Allan,
Er det nemt nok at få "firkanterne" til at passe sammen i begge retninger? Jeg troede faktisk, at glasvæv skulle stødes sammen og ikke skæres til.


Selvfølgelig kan man få problemer med at ramme 100%, men det bliver alligevel ikke synligt bare på 1 meters afstand. Det er dog vigtigt at man tager sig ordentlig tid til det, det er klart. Så bliver resultatet ret godt.

Jeg synes resultatet bliver bedre ved at skære, end ved at støde dem sammen (har prøvet begge dele), men måske der er andre der har bedre erfaringer med at støde det sammen? Jeg er på ingen måde uddannet håndværker, så vil ikke kalde mig ekspert. smile

 Check min opskriftsside

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Citat fra Allan_Nielsen

Vi satte glasvæv op, det er ikke spor svært. Vi havde købt noget der var forbehandlet, det hjælper vist en hel del, og så er det ikke sværere end tapet. Efter tørring har det fået 2 gange maling, og så var det klaret.

Hvis du vælger glasvæv, så sæt det op med et overlap på et par cm imellem de lodrette baner. Så tager du en SKARP hobbykniv og skærer lodret ned, midt igennem overlappet, og tager de to overskydende strimler væk. Så har du en flot sammenføjning imellem de to baner.

God arbejdslyst.


Tak for tippet...

Forbehandlet glasvæv? Hvor kan man købe det henne, og hvad hedder det lige præcis? Hvad med lim? Hvad brugte du der?

Var du ikke nødt til at forbehandle væggen med mikrodispers først?
Hvis du bor i et gammelt hus, før gipsvægge og den slags blev moderne, så er det møj svært at sætte glasfilt op.
Jeg bor i en lejlighed fra 1867, og jeg spartlede og sleb til den store guldmedalje, men aligevel blev det ikke pænt.

Så der kom "problemløser" på i stedet, og det er til at holde ud at se på.

Green

Citat fra green

Hvis du bor i et gammelt hus, før gipsvægge og den slags blev moderne, så er det møj svært at sætte glasfilt op.
Jeg bor i en lejlighed fra 1867, og jeg spartlede og sleb til den store guldmedalje, men aligevel blev det ikke pænt.

Så der kom "problemløser" på i stedet, og det er til at holde ud at se på.


Det er faktisk et ældre hus fra 1969, og indervæggene er af gas-beton.
Hvad mener du med "problemløser"?
"Problemløseren" er navnet på en tyk, blød glasfilt, som kan anvendes til udglatning på småruflede overflader. Den er vist egentlig lavet til udglatning af hessian, men kan ligeså vel bruges til overflader, som ikke er blevet glatspartlet fuldstændigt. Den kan naturligvis ikke rette væggen op, men gør at den er optisk plan.
Meget nem at arbejde med, men koster også cirka det dobbelte af normal glasfilt.
Citat fra pogo

Tak for tippet...

Forbehandlet glasvæv? Hvor kan man købe det henne, og hvad hedder det lige præcis? Hvad med lim? Hvad brugte du der?

Var du ikke nødt til at forbehandle væggen med mikrodispers først?


Jeg har købt det hele ved Malermesterens Gør-det-selv salg i 8850 Bjerringbro.
http://www.jotunproff.dk/

De har butikker flere steder i landet, med salg til private. Jeg fik gode råd og fin vejledning. (Og en klækkelig rabat på grund af mit arbejde :p)

Vores hus er fra 1977. Først tog vi savsmuldstapetet ned, så spartlede vi væggene, og sleb dem helt lige med sandpapir. Derpå fik væggene noget forankringsgrunder.

Så brugte vi limen som jeg købte sammen med glasvævet, og satte det op. Efter tørring har det fået to gange maling, og resultatet er ret godt synes vi selv. Vi har ikke brugt vævfylder, da vi havde købt noget godt grundet glasvæv, hvormed det ikke suger helt så meget maling.

Jeg fandt lige det her link, som du nok vil finde interessant:
http://www.idenyt.dk/artikler_show.asp?show=10714

Her kan jeg se at de foreslår at man støder glasvæv banerne sammen - så det er op til dig, hvad du foretrækker.

 Check min opskriftsside

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også