Lampeledninger + sikring springer

Hej alle,

Jeg er hjemme hos min mor. Jeg har gået idag og sat 4 lamper op. To af dem til hvert sit udtag og to af dem til samme udtag!

Alt virkede fint osv.. Lige indtil for 15min siden, så sprang sikringen og den ene ledning sprang også! Vi havde en del kørende, konfur, ovn, 2tv, lys i stuen, gangen, 2-3værelser mm.. Desuden sværger min mor til 100watts pærer confused ! De to lamper som bruger samme udtag er af messen, hvis det skulle have nogen betydning?

Er der noget vi/jeg kan gøre for at denne ulykke ikke sker igen? Selve sikringen bekymrer mig ikke så meget, vi havde jo en del kørende på samme tid. Men at ledningen sprang, det foruroliger mig lidt confused

Mvh
Malik
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvordan fuck sprang ledningen ????? har du billede ?

Sker kun hvis du seriøst overbelaster en ledning..fx over 2KW på en 0,75, er ikke smart..
det kan da også være en kortslutning i lampen,og/eller løs ledning

Det vi ikke når i dag ........skal vi da ikke lave om i morgen

Ja, ledningen sprang præcis ved fatningen. Det var kun den ene lampeledning som sprang.

Lamperne er nogle messen-trompeter, som der kører en ledninge igennem hvor der i enden er en fatning.

Min mor har intet digital-kamera og min mobil har jeg glemt derhjemme.

60Watt okay, burde det evt hjælpe hvis der nu fx kun blev brugt 60watts pærer alle steder i huset?

En løs ledning, hvor? Inde i væggene?

Selve ulykken skete, da hun tændte for den fjerde kogepladde. Dog var det kun sikringen til stuen som sprang - og nej, konfuret står ikke i stuen men i køkkenet. Sikringen til køkkenet sprang ikke.
Det kan være du har klippet lidt i ledningen så den kan kortslutte, forstår det ikke helt.... Ville også gerne se det...

Husk at bruge lavenergi pærer.... Der er en del at spare og de koster ikke så meget.
Annonce
Den ledning der "sprang" lyder som om, at det var den der forårsagede sikringen til at springe.
Hvis en gammel ledning, eksempelvis en stofleding med gummiisolering(kaldet glansgarnsledning), bliver hård og isoleringen falder fra hinanden, kan det forårsage en højlydt kortslutning (ledningen "eksploderer" et bestemt sted) der får sikringen til at springe.
Jeg vil skyde på, at du skal have skiftet ledningen i lampen (lamperne).

"Dygtighed er ikke en dobbelt dosis af den almindelige evne til at lave noget halvgodt."

Det med en gammel ledning kan selvfølgelig have været en mulighed, hvis ikke det var fordi alle fatninger, lampeledninger og pærer var nye confused

Ledningen sprang præcis, da hun tændte for den 4. kogeplade.

Vi havde som sagt gang i en masse apparater på samme tid. Det er bare mærkværdigt at ledningen sprang og lidt foruroligende.

Vi har nu skiftet pærerne ud med nogle sparepærer og så må hun passe på med at hun ikke har for mange ting tændt på samme tid. Dét burde kunne gøre at det ikke hænder igen?
Præcis HVOR sprang ledningen - og hvordan ser den ud hvor den sprang?

Brug af kogepladen kan ikke lave skade på en ledning til en lampe - det må være en tilfældighed, at det sker samtidigt.
Sikringen derimod, kan selvfølgelig springe, hvis der er koblet for mange ting på den.

Er din mors komfur ikke tilsluttet kraft (3F+0)?
Hvor mange sikringsgrupper har hun?

"Dygtighed er ikke en dobbelt dosis af den almindelige evne til at lave noget halvgodt."

Ledningen sprang ca 5mm fra fatningen. Dvs der hvor kablet er skrallet af, så man har to ledere, det var de to ledere som sprang. Det var lidt sod på ledning og fatning, formentlig pga 'eksplosionen'.

Jeg vil mene der er 6 sikringsgrupper:
- stikkontakt
- vask
- opvask
- komfur
- lys stue
- lys 1.sal
Det er ihvertfald hvad der står på den boks hvor sikringerne er.

Jeg ved ikke om komfuret er tilsluttet kraft (3F+0), da jeg ikke ved hvad det er? - da vi flyttede ind i huset i '96 blev køkkenet lavet om og der kom nye hårdehvidevare, jeg ved ikke om dette kan hjælpe til besvarelsen om det er tilsluttet kraft (3F+0)?
Din mor har en fin elinstallation. Men ved at læse det du skriver, er jeg sikker på at du ikke har fået ledningerne monteret korrekt.

Når du monterer en ledning, f.eks i en lampe, skal du sørge for at ledningen bliver aflastet på den udvendige kappe sådan, at lampen ikke kommer til at hænge i de elektriske forbindelser og sådan at de to ledninger ikke tager skade af gennemføringen i fatningen.
Hvis du kan se de to ledninger uden for fatningen, er det monteret forkert.

Se denne vejledning - på side 20 kan du se den aflastning jeg taler om - den har nummer 4 på tegningen.

"Dygtighed er ikke en dobbelt dosis af den almindelige evne til at lave noget halvgodt."

Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis