dampspærre/radonsikring ?

Jeg er ved at renovere entre og badeværelse med nye gulve med varme i, foreløbig er der gravet ud,rettet af, og udlagt 300mm. flamingo ,jeg er i gang med at skære rionet til, men så blev jeg i tvivl om der skal en membran i under betonen i entreen, i badeværelset blir der jo vådrumssikret,så blir der jo en membran både over og under betonen, jeg er lidt i tvivl ?

Det vi ikke når i dag ........skal vi da ikke lave om i morgen

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
er der virkelig ingen af jer herinde der ved om der skal en membran under betonen,eller om det er ligemeget,jeg har brugt søgefunktionen, men fandt ikke svar på mit spørgsmål

Det vi ikke når i dag ........skal vi da ikke lave om i morgen

tak for svaret, så undlader jeg roligt membran under betonen

Det vi ikke når i dag ........skal vi da ikke lave om i morgen

Skrevet af Orla Nautrup den 24-03-2008 13:07
Hej

Hvis du bruger en armeret betom på min 16 mn er den radonsikring nok og så mangler man bare langs kanterne/afgrænsningerne.

Personligt gør jeg det at jeg laver en vådrumssikring (vådrumssikringsbånd) ca. 5 cm ud på betonen og ca 5 cm op bag fodliste/sokkelklinke.


Hvordan goer man saa ved doeraabninger/doerkarme??

Hvis nu man lægger en vådrumsmembran oven på flamingoen istedet, vil det ikke give det samme??

Eller måske en løsning med radonspærre ca. 20 cm ind på flamingoen, som så bliver klæbet fast på muren - vil det være ok??

Jeg har nemlig et par døre - bl.a. en yderdør hvor det vil være vanskeligt at radonsikre når først gulvet er støbt.

Jeg er dog ikke helt klar over hvor stort problemet med radon er - jeg har talt med byggeservice i kommunen i dag, og ham jeg talte med mente ikke problemet var så stort.

Men når jeg så læser på nettet, at der er 300 mennesker der dør pga. radon om året, så bliver jeg lidt bekymret

 

Hej Hundslund

Som tidligere skrevet er en armeret beton som min. 16 mn tæt mod radon og derfor er det kun tætning langs kanterne du skal spekulere på.

Den løsning du beskriver med en radonspærre ca 20 cm ind over flamingoen er nok den mest anvendte i byggeriet i dag men jeg kan bare ikke se hvordan du skulle kunne lave den mere tæt end løsningen med vådrumsbånd.

Jeg har set så mange løsninger med pap lagt ind over flamingoen, som er så dårligt udført og blevet gennemhullet af vvs/el m.m. at jeg mener at det generelt er en dårlig løsning, men man kan jo påvise at man har forsøgt at gøret noget, og det viser sig jo også i de sidste undersøgelser, at radonkoncentrationen i nye huse er faldet i forhold til tidligere.

Tætheden er i hvert fald større ved mit løsningsforslag, og det er synligt hvis der er svigt....


 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis