Fundament til tilbygning.

Hej Alle.

Jeg skal i nær fremtid til at påbegynde en tilbygning til ekst. 110m2 étplans hus. Tilbygningen bliver på knap 30m2, som skal laves af ekstern firma.
Jeg skal dog selv lave fundament, og dertil har jeg lidt spørgsmål, jeg ikke har kunnet finde i ”jeres” alle tiders forum.
Jeg regner med at følge Gør-det-selv´s artikel
http://www.goerdetselv.dk/Shared/bildbank/dk-pdf/DKGDS102006_Fundament.pdf
Der ser jo rimelig tilforladelig ud. 90 cm. til frostfri, 35 cm. rende, isætning af trækbånd, betonkanon, to rækker lecablokke 33 cm. Udgravning af jord, sand, 30 cm. flamingoplader. Herfra tager ekstern firma over. Vupti
Dog nævnes der i artiklen ikke noget med armeringsjern. Det kan vel ikke skade at lægge sådanne i renden inden støbning. ? I så fald skal de ligge langsgående både i top og bund. ?
Jeg har i forbindelse med nedtagning af gl. terrasse en del kampesten / marksten tilovers. Er det tilladt at være doven og strø disse med let hånd i renden inden støbning. Så er de jo af vejen, og der skal ikke brugs så meget dyrt beton. ?

På forhånd tak, og god påske.

Jesper S.
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Normalt bruger man jo "kun" armeringsjern hvis man har noget beton der skal være meget strækt, evt. fordi det skal bære meget vægt, fordi man lægger det på et ustabilt grundlag eller lign.
Når du læser her i forum at "vi" bruger armeringsjern, så er det primært fordi det er skidelet at lægge gulvvarmeslanger på, og/eller for at lave udligningsforbindelser som eks. i badeværelser.
Så det er afhængig af hvad du skal have ovenpå fundamentet, om hvorvidt det er nødvendigt med armeringsjern. Som udgangspunkt, for en normal etplans villa, så vil jeg jo sige nej, ikke med mindre du vil have gulvvarme.
mht. om du må lægge kampesten osv. i din beton. Så vil jeg umiddelbart sige nej. Det kan du tillade dig at gøre når du funderer til dit cykelskur, eller hvis du støber et par trappetrin. Men jeg ville under ingen omstændigheder gøre det i mit gulv. Der er en ganske god grund til at de sten man "normalt" støber beton med er markant mindre end kampesten. Umiddelbart vil jeg mene at alt over 10-12cm vil være usmart at smide i, og så store sten vil jeg endog vælge "kun" at bruge i mit fundament, og ikke i selve dækket.
Hej Twist.
Det må du undskylde. Det med kampestenene, var også ment til selve randfundamentet, og ikke til dækket. Der foreslår firmaet der udfører selve dækket, at bruge armeringsjern, altså rio-net ovenpå 30 cm flamingo.
Men det var til selve randfundamentet, jeg var i tvivl om jeg skulle lægge noget tender-stål i bunden. Er der ikke noget med 10 cm. fra bunden og 20 cm. fra toppen. Skal det binds sammen, eller ligger det løst og bliver "bundet" af betonen?
Jeg kan forstå på dig, at det er okay at bruge kampesten i randfundamentet. ?
Mvh.

Jesper
Jo, du må gerne støbe ovenpå stenene (som var det eks. leca blokke), men det er ufikst at støbe RUNDT OM natursten, da nogle stentyper er lidt porøse, og andre ikke så voldsomt stærke.
Herudover, så er det helt ok at benytte lidt stål i dit fundament også, men det er igen, sandsynligvis ikke nødvendigt, med mindre du skal bygge i flere etager. Så selvom du vælger at lægge stålet i bunden af dit randfundament, så har det ringe betydning for holdbarheden af det. Benytter men tilstrækkeligt stærk beton, så kan det altså alligevel holde til en hel del knubs. Stålet vil normalt blive brugt til at forhindre sætningsskader, hvor stålet så skal holde sammen på fundamentet/dækket/muren eller hvor man nu har lagt stål ind. Så hvis dit fundament er lavet ordentligt, så behøver du ikke stål. Men hvis du så alligevel beslutter dig for at bruge stål, så jo, så her det bedst effekt hvis det ikke liger helt i bunden af fundamentet, men som du også selv er inde på nogle cm fra bunden.

Hvor meget kommer din tilbygning da til at veje siden du går og pusler med tanken om at bruge stål ?
Hej Igen.
Tilbyningen bliver i 1 plan. 3m mur ud i begge sider, afsluttet med en 8-kantet halvbue med glas hele vejen rundt, også i tag. Glasset er ikke armeret, men vejer da godt til det hele. Så jeg regner med at det er et ganske "almindeligt" fundament til normale 1 plans huse. Men du har nok ret, hvis jeg vælger den rette beton, er det ikke nødvendigt med jern. Der var bare nogle der spurgte til det, og så kom jeg i tvivl.
Når vi nu er ved betonen. Hvilken type færdigbeton skal man gå efter.? På deres hjemmesider har de mange forskellige slags.
Jeg har fra 2 til max. 8 m. fra rende til hvor han kan holde. Skal man give ekstra for at få det "leveret" ude i den længde. De kører vel altid rundt med bånd på i dag. ? Det er lidt bøvlet at få det læsset af og derefter få det kørt ind med trillebør.
Der er ca. 14 m. rende, så jeg regner med ca. 5m2 - 30 kampesten i størrelsen 10-30 cm.

Vi takker mange gange.

Jesper
Vedr. Armering. I vores fundamentrende er der blevet lagt 4 stk 12mm jern hele vejen rundt i renden. Dette var for at undgå en senere sætningsskade. Huset skal nok blive stående uden jern. Men det ville være rigtig ærgeligt hvis der lige kom en sætningsskade.

 

Annonce
Citat fra Nif

Vedr. Armering. I vores fundamentrende er der blevet lagt 4 stk 12mm jern hele vejen rundt i renden. Dette var for at undgå en senere sætningsskade. Huset skal nok blive stående uden jern. Men det ville være rigtig ærgeligt hvis der lige kom en sætningsskade.


Helt enig.... smid noget jern i bunden af fundamentet.

Hvis du smider jern i, skal du huske at lave et ordenligt dæklag (30-50 mm).
Lyder som en god idé. Undergrunden syntes fin med stabilgrus, har lige fået flyttet min hydrofor som kom ned i 1,6m, men der er "kun" 2,5 m. over havets overflade, ca. 100 m. fra fjord, så for en sikkerheds skyld kommer der jern i. De skal vel bare klippes i længder.

Jesper
Hej Jesper

Når du nu får leveret beton, så få en bil med transportbånd. Det gør hele letter og hurtiger.
Husk at få et godt over læg på dit stål, hvor det er klippet/samlet i hjørner mm.

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Vi siger tak herfra indtil videre. Jeg tror nok jeg er ved at have pis på styret, eller var det mon omvendt.
Jeg er nærmest lykkelig. Jeg blev færdig med at flytte hydrofor og vand i går, så det kommer udenfor fundamentet. Det kostede 3 t. med mini-graver og en kompetent "vandmand", men så blev det også godt, og jeg kan nu komme videre med det egentlige projekt.
Fortsat god påske.

Jesper S
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis