Dørkarm i ujævn væg

Jeg er så småt ved at montere min nye dobbeltdør i et nyt dørhul. I den forbindelse har jeg opdaget at væggen er tykkere forneden end foroven. Det drejer sig om ca. en cm (13,5 og 14,5cm)

Mit spørgsmål er om dette gab er for stort til at kunne blive dækket ordentligt af geriktet?

Jeg kan forstå at en flexkarm ville kunne dække udenproblemer, men nu har jeg indkøbt og samlet en alm Swedoor karm, så...

På forhånd tak for gode tips.

mvh Torben
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er ikke noget problem. Hvis altså bare din karm er bred nok til at starte med. Ellers skal du til at "lege" lidt.

Jeg har selv gjort flg.:
Hvis min karm er større end "hullet", sætter jeg den i, så den er så lige at døren ikke sidder skævt. Så sætter jeg et par brædder fast i karmen så den sidder i spænd og fuger ud med fugeskum. Dagen efter tager jeg så min pålidelige gamle høvl og tilpasser karmen til væggen, hvorefter gerikter passer uden problemer (hvis altså din væg er "lige skæv", og ikke bølger så meget at gerikten ikke kan lægges på til karmen).
Hvis min karm er mindre end hullet, så gør jeg det samme som ovenstående, men tilpasser den, så den "kun" paser i den ene side. Til den anden side smutter jeg ned i byggemarkedet og køber en 21x21 (eller 15x15 hvad der nu engang passer til din karm, jeg husker ikke størrelsen på en swedoor) liste og skærer den til i længden og limer den på den "skæve" side af karmen. Så lader jeg den sidde natten over, hvorefter jeg så kan tage fat med høvlen igen. Er det en hvidmalet karm, så skal man naturligvis til at male igen, men er der tale om fyr, så ses "reparationen" ikke.
Lyder som en fornuftig løsning. Jeg har valgt den tykkeste af swedoors som vistnok er 12,5 cm, så det lader til at jeg må igang med din 2. løsning. Tak for svaret ;-)
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Er der nogen som har nogle alternative metoder i ærmet? Ikke at den omtale er dårlig, men det kan være der var nogen som kendte andre metoder.
tjahh i mit gamle skæve hus har vi "bare" sat gerichterne på, også putte acrylfuge ind mellem væk og gericht bagefter. Det bliver ganske pænt, MEN det hvis det er et sted der ses meget så kan 1 cm godt se ud af ret meget, og jeg ville nok høvle lidt af karmen som foreslået.
Du kunne måske også skrabe 5 mm af muren hvor den er tykkest. Kræver selvfølgelig, at der er tale om en pudset væg.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Har overvej den løsning - specielt fordi væggene ikke er spartlet færdig endnu. Hvordan laver man en "kontrolleret" skrabning?
Jeg ville blot bruge en spartel og lidt håndkraft. Undervejs kan man jo hele tiden checke resultatet. Du kan måske også anvende en rystepudser med groft sandpapir, men det vil nok støve ret meget mere.
Der er pænt støvet alligevel i øjeblikket pga. fuldspartlingen så jeg tror jeg prøver at køre løs med en rystepudser.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også