Afrette ujævn kældervæg?

Hej

Jegs søger næsten den samme hjælp som brugeren "braat". Jeg har et hus fra 1920´erne med en ok god og tør kælder. Kældervæggene vil jeg gerne rette helt op og lave så glatte som muligt. Det er pudsede/malede vægge som enkelte steder skaller af. Enkelt steder er der også lidt mørke pletter, men kun de nederste 5-10 cm. af væggene. Jeg vil ikke sige væggene er skæve, men nærmere små bulede.

Jeg skal have hængt hylder op i kælderen og det er lidt besværligt når væggene ikke er helt lige.

Regner med at vaske de mørke pletter med rodalon og banke evt. løs puds af.

Er det den rigtige start? og hvad er næste skrid så?

Jeg har allerede købt noget medium spartelmasse fra Dana Lim. Det blev jeg guidet til at bruge i et byggemarked, men nu bliver jeg i tvivl om det er det jeg skal bruge?

Jeg tillader mig lige at klippe klistre fra "braats" indlæg, da det ligner mit lidt, men ikke helt.

1) Skal jeg bare sandspartle på det? evt. bruge den medium jeg har og så slutte af med en fin spartelmasse?
2) Grunde med micro dispenser og sandspartle?
3) Grunde med micro dispenser og pudse op med gipspuds ?
4) Grunde med micro dispenser og pudse op med cement puds?

Jeg går efter det "glatte" look :-)

Håber der er nogen der vil hjælpe mig.


vh.
Christian
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg vil anbefale dig at rette din væg op fra bunden. Altså af med det gamle puds og ind til murstenene. Det er bedre end at lappe det gamle og løse. Så pudse muren op igen i mørtel og derefter evt. spartle....

Anders
Tak for svaret andersj, men det bliver for omfattende at komme ind til murstenene og jeg er ikke sikker på der er mursten tror jeg faktisk ikke. Så ingen da jeg isolerede kælderen udefra i sommer.

Men kan jeg bruge den spartelmasse jeg har købt og hvad er fremgangsmåden fra start til slut?

Det er første gang jeg gør sådan noget så bær lige over med mine dumme sprøgsmål.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Er der andre der vil hjælpe?

Har læst lidt om skalflex multispartelmasse er den bedre og vil den kunne bruges?
Hej Christian,

Jeg vil lige starte med at sige, at det her med at rette væggen helt op, som Anders foreslår, ikke er så slemt endda, og resultatet bliver godt. Dine kældervægge lyder lidt som hvordan mine så ud. Se fx de 2 nederste billeder på denne side, der viser forskellen før og efter afrensning.
http://www.jhandersen.com/showpage.php?pageid=1644888
Du kan altså komme til at bruge RIGTIGT mange timer med en stålbørste og hammer - timer som kan være givet langt bedre ud med en facadefræser.

Herefter hedder det vandskuring med Vandex BB75 eller Uni 1, og efterfølgende enten glatspartling med Skalflex Multispartel eller blot maling med diffusionsåben maling.

Men bortset fra ovenstående, så ville jeg også ty til Skalflex' Multispartel til overfladebehandlingen. Glem andre materialer til glatte overflader, hvis ikke væggen er vandtætnet og 100% tør.

Og Dana's spartelmasse kan du glemme alt om i alle sammenhænge. Det er noget forfærdeligt lort at arbejde med, og ikke engang billigere end ordentlige spartelmasser.
Tak for svaret Conqueror.

Der er desværre ikke mursten som jge kan fræse indtil, men kan man nøjes med bare at fræse et par mm. af væggen så har man jo nok taget det meste løse puds.

Hvad er det for noget mørtel jeg skal bruge?
Kan man købe den mørtel færdigblandet? Hvilken? evt. pris
Kan man bruge mørtel udenpå den malede væg? Eller skal jeg igang med facadefræseren.
Skal overfladen behandles med noget for at mørtlen binder?

mht. Vandex BB75 lukker den så ikke fugten inde i murværket med evt. risiko for at vandet trænger længere op i murværk konstruktion. På Vandex hjemmeside står der at den er diffusionsåben hvordan kan den være det samtidig med den lukker vandet inde i væggen?

Jeg har afprøvet sandspartel direkte ovenpå den malede væg. Det var med DANALIM´s inden jeg så du skrev. Det var godt nok svært at lave hjørnerne helt vinkelrette. De var før afrundede. Vil det være lettere med mørtlen?

Jeg kan se Skalflex har en puds der hedder Multipuds vandtæt, men den gør vel det samme som Vandex.

Der er meget lidt fugt i kælderen og kun lidt optrængning fra de nederste 15 cm. af nogle af væggene.

Håber i vil svare hvis i kender svaret :-)
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Du får ikke mørtel til at binde på en malet overflade. Skal der "mørtles", så skal du også have renset overfladen af.

Omkring Vandex er der nok en del forhold der spiller ind omkring hvorvidt fugten søger andre steder hen. Selvfølgelig er det optimale altid at fjerne kilden (dvs dræne eller tætne udenfor), men Vandex er nu et udmærket alternativ, hvis der kun er lettere fugtindtrængning, og man ikke p.t. har lyst til at grave hele haven op.

Jeg går ud fra, at når du taler om vinkelrette hjørner, så er det hjørner der vender IND i rummet, altså fx et skorstenshjørne? Du kan ikke spartle sådan et afrundet hjørne vinkelret, og i hvert fald slet ikke i een arbejdsgang. Hjørnet vil også blive ualmindeligt følsomt overfor eventuelle stød, da spartelmasse ikke er beregnet til at "bygge" med. Jeg valgte at bevare mine afrundede hjørner. Er der derimod tale om rummets hjørner, så kan du sagtens spartle dem op, omend det måske kræver et par behandlinger afhængigt af hvor stor en afrunding der er.
Begge dele vil bestemt være lettere med mørtel, men som sagt ikke på en malet eller kalket overflade.

Skalflex påstår, at Multipuds kan binde på næsten hvad som helst, og hvis det passer, kan det jo spare dig for nogle arbejdsgange. Omvendt er den jo så heller ikke ligefrem billig.

Personligt foretrækker jeg at vide hvad der er nedenunder, og det vil sige helst intet andet end mursten :-) men det er jo en smagssag.
Med hensyn til hjørnerne, så kunne man tidligere få en metalprofil til at sømme op inden væggen pudses. Efter oppudsning af vægge er det kun selve hjørnet, der rager ud i niveau med væggene.
Det er nogen tid siden jeg har set den slags, måske findes de ikke mere?

Er det godt?
Eller er det bare godt nok?
Takker for svarene.

Jeg vil helt sikkert bruge hjørneprofiler i metal, da spartelmassen ikke egner sig til at lave hjørnerne med har jeg fundet ud af. Og ja det er hjørner der vender ind i rummet.

Jeg holder mig fra Vandex og lign. denne gang kald mig bare kylling :-).

Regner nu med at bruge Skalflex Multipuds (ikke den vandtætte) til de steder der skal rettes op og dernæst Skalflex multispartel de lover jo at begge produkter kan hæfte på stort set alt.

Eller skal jeg bare nøjes med at bruge Multispartel?

Er overfladen bagefter mon skrufast?

Hvis der er nogen evt. en murer der har erfaring med lignende må i meget gerne skrive, da jeg ingen erfaring har med murerarbejde.


vh.
Christian
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også