Male et mørkt palisander profilbrædde loft

Hej

Vi er ved at male vores mørke palisander profilbrædde loft hvidt. Vi har startet med at vaske loftet af med grundrens og herefter givet det en gang Primer (grunder på vandbasis) Det har så stået og tørret i ca. 14 timer. Loftet er nu meget gult!!!!! Herefter har vi givet halvdelen af loftet den hvide maling men er stoppet da det bliver endnu mere gult. sad

Hvad skal vi gøre nu confused

I Bauhause siger de at vi efter at have vasket loftet med grundrens skulle vente 6 uger inden vi begyndte at male......confused

Nogen der kan hjælpe
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Lyder som samme opgave, vi havde da vi malede vores døre og vinduer. Her løste vi det med knastlak. Det trækker det gule ud, men lukker så af, så efterfølgende maling dækker perfekt.

Ved dog ikke, om man bruger samme løsning til lofter...

Planlæg positivt - konsekvensberegn negativt. 

Det bedste ville nok være at spørge en rigtig farvehandler, en materialist.
Mit bud vil være, at han sikkert vil anbefale en spritlak fortyndet ca 20%, feks. Junckers Blitza.
Den kan lukke af for stort set hvad som helst.

"Dygtighed er ikke en dobbelt dosis af den almindelige evne til at lave noget halvgodt."

Prøv at spørge efter en spærrende grunder hos din farvehandler

LuneLund: Once I thought I was wrong, but I was mistaken...

Ja, du skal bruge en spærregrunder, som LuneLund skriver. Den koster lige så meget som malingen, men du vil ikke fortryde. Jeg har fortrudt, at jeg ikke har brugt den et par ekstra steder :-(
Dyrups Spærregrunder er meget dyr - det holdt jeg op med at synes var sjovt, da min entre havde ædt de første 5 liter. Nordsjø's Isomat (såvidt jeg husker navnet) er noget billigere. Flugger har sikkert også noget, men det har jeg aldrig prøvet.

Men glem alt om bare at forsøge at male loftet tilstrækkeligt mange gange. Uden spærregrunder (eller lak eller fortyndet alkydmaling) kommer farven igennem.
Som de andre siger - er en spærregrund helt klart løsningen når det er træ som Palisander der skal males. Dog kan jeg have mine tvivl på, om de vandige (ellers fremragende) iso grundere er gode nok til mørkt træ. De skal ihvertfald påføres af nogle gange. Brug evt. en rigtig gammeldags loftalkyd. Den lugter fælt, gulner med tiden som alt alkyd maling, værktøj rengøres i terpentin m.m. - men stopper stort set alle gennemslag. Så kan du altid påføre en normal vandig loftmaling bagefter.
Annonce
For øvrigt virker de FLESTE ! vandige spærregrundere ved at der sker en ændrig i PH værdien i malingen ved optørring, derfor er det langtfra alle hvor man skal bruge grundrens under - da grundrens bl.a. indeholder sæbe, og derfor ændrer PH værdien. Så kan den spærrende effekt ødelægges - men læs dig frem m.h.t. det enkelte produkt.
som udgangspunkt bør man foretage en afsmitningsprøve, en hvid klud og gnubbe lidt - kommer der farve på skal overfladen spærres. Men en anden ting er at hårde træsorter indeholder en del olie uanset hvor mange år det er gammelt, og nikotin er en helt anden sag.

Jeg lærte i min tid at lofter skal spærres, dengang med alkyd men idag kan man sagtens bruge en vandig - evt. ISO Spær fra Maler+ eller andre, og så bør man faktisk ikke begynge at vaske ned da man risikerer at aktivere olien i dit tilfælde, men også nikotin hvis der er det på.

Det man sparer i Jem og Fix bruger man i x-tra tid
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også