løsninger på krydsfinertag

jeg skal have lavet nyt tag. Løsningen er et tagpap tag.

Mit problem er blot at jeg har 1 meter mellem spær hvilket betyder at jeg får et temmelig stort spild af krydsfiner plader - da disse jo skal samles over spærene. Jeg har dog to mulige løsninger på problemet og vil høre hvad i siger til dem_

1. jeg lægter taget og sømmer krydsfineren på disse - så slipper jeg for at skærer pladerne til samling over spær og spildet bliver dermed mindre

2. taget bliver lægtet men pladerne bliver vendt 180 grader i forhold til normalt - dette resulterer i et langt mindre spild. Jeg er dog i tvivl om hvorvidt det er en optimal løsning idet jeg så ikke får fer-not samling i top og bund af pladerne med sideværs. Men er det noget problem?

Håber nogle har noget fornuftigt input til de to løsninger
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
3: Leverer pladerne retur til trælasten og bruger 25 x 125 mm rupl. brædder istedet... De burde kunne fåes i 3 m mål...

Du får dermed også et langt sundere tag... Krydsfiner er ikke så skide sundt da det er HELT lukket hvorimod brædder er "diffusionsåbne"
Jeg laver næsten det samme, men skal have tegl på. Jeg har valgt at isolere hele spærrets dybte, og med lægder oven på får jeg både den 50mm luftspalte inden undertaget, samt mindre spild på pladerne.

 

jamen den løsning kan jeg sagtens følge. Og når du bruger krydsfineren som undertag behøves den heller ikke blive samlet over spær så det er faktisk ikke nødvendigt at lægte taget af hensyn til spild på krydsfineren. I dit tilfælde er række følgen vel:

spær, krydsfiner, tagpap, skyllelister, lægter, tegl
Jepper. For at få mest mulig isolering i, gør jeg dette for ikke ikke de 50mm luft skal være i spæret. Der kommer ikke tagpap, men en speciel pap som gør det samme. Skal dog ikke brændes på.

 

Citat fra Nif

Jeg laver næsten det samme, men skal have tegl på. Jeg har valgt at isolere hele spærrets dybte, og med lægder oven på får jeg både den 50mm luftspalte inden undertaget, samt mindre spild på pladerne.


Hov - så ligger lægterne under dampspærren på langs med huset??? Så får du jo ikke ventileret som du skal...? Luften skal jo ind ved tagfod og ud ved tagrygning...
øøøhhh hvis lægten ligger under dampspærren så er der da noget helt galt med placeringen af dampspærren.....lægten kommer vel ovenpå spærret og jeg går da udfra den ligges parallet med spærret for ellers giver det ingen mening
biggrin Ja min dampspærre ligger "inde" i huset, på den anden side af spær.

 

Citat fra znapster

Hov - så ligger lægterne under dampspærren på langs med huset??? Så får du jo ikke ventileret som du skal...? Luften skal jo ind ved tagfod og ud ved tagrygning...


Ud ved tagryggen?? skal der ikke være ventilation hele vejen rund om taget. altså 50mm som går fra den ene tagfod til den anden på modsatte sideconfused

 

Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis