Hvordan fjerner man humlebier ?

Er der nogen i dette forum der ved hvordan man fjerner et humlebi-bo?

I mit tilfælde er bierne flyttet ind på mit loft idet jeg kan se, at de kommer ind og ud igennem mellemrummene på underbrædderne af mit hus.

I skrivende stund ved jeg ikke præcis hvor boet er på loftet, og jeg går lidt og frygter, at de har gravet sig ned i isoleringen i hulmuren.

Er der nogen der ved (har prøvet) hvordan humlebier laver deres bo på et loft? (mig bekendt plejer de at have deres bo i jorden).

Er der nogen der ved om deres bo består af en kube ligesom hvepse og almindelige bier?

------------------
Mvh
Selvbyggeren

Mvh
Selvbyggeren
25 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg er sikker på at du kan dræbe dem med MALADAN !
Det er et pulver jeg selv har brugt til hvepse hvor de havde et bo i udhænget på en fladtags garage !! Eller rettere mellem selve taget og udhængsbrædderne.

Jeg ventede til en aften hvor det var blevet mørkt og pustede noget pulver hvor de kravler ud og ind. Det tog livet af disse bæster.

Så kan man jo have en holdning til at man helst ikke vil bruge gift ! Men når disse insekter ikke rigtigt kan bekæmpes på anden vis så mener jeg at det er OK..

Venligst Njord

MVH Njord
...Og lad mig lige citere Statens Skadedyrlaboratorium:

"Humlebierne er meget vigtige som bestøvere af mange frugttræer og frøafgrøder, og der er altså al mulig grund til at behandle dem godt".

<p>Venligst<br /> <br /> <br /> Thye</p>
Hvorfor udrydde humlebien?

Den er ganske fredelig, og særdeles nyttig. Mange planter kan KUN bestøves af humlebier.

------------------
bodker
"Don't complain about farmers
with your mouth full!"

Mvh.
bodker

Hej smile

Jeg er enig i at humlebier ikke skal dræbes.

Men lukker man hullet, så vil der stadig være mange humlebier der dør.

Hvordan fjerner man et humlebibo, uden at gøre skade på bierne?

Iøvrigt, så er det humlebien, der bestøver humlen, og humle er der i øl. Altså: Humlebi = Øl til gutterne smile

Mvh
ThomasB
Annonce
Hej til alle.

Jamen jeg er helt enig i, at man skal skåne de små humlebasser så vidt muligt.

Det er uomtvisteligt at små kræ er nyttedyr, men lige der hvor mine humlebasser befinder sig, gør de muligvis mere skade end gavn, hvis det er tilfældet at de underminerer hulmursisoleringen - og det ved jeg endnu ikke om de gør - eller har gjort.

Jeg er ikke meget for at slå dem ihjel, så hvis der er en løsning der kan fjerne dem på human vis, så er jeg meget åben for dette.

Er der nogen der vil forklare hvordan "røgløsningen" fungerer?

------------------
Mvh
Selvbyggeren

Mvh
Selvbyggeren
For nu ikke at risikere en brand, bør du nok købe en "Fabi-Spray" (som er kold røg på spraydåse). Lokaliser humlebiernes opholdssted om dagen, hvor der er masser af aktivitet at spore. Spray kold røg mod bierne for at få dem til at trække sig tilbage og flygte ud igennem deres adgangshul. Og luk så hullet. Så tidligt på sommeren, som vi er nu, leder du nok kun efter et tidligt stadie af deres bo - og det er såmænd ikke større end en grapefrugt. Men...

Jeg har nu aldrig hørt om, at humlebier har været et problem for nogen!? De er fredelige, bygger med plantedele og voks - og uddør om efteråret med undtagelse af nogle enkelte, befrugtede dronninger, der går i hi vinteren over. Mig bekendt ødelægger de ikke noget! Måske skal du bare vente, lade dyrene lave deres arbejde, lade dem sende et par dronninger ud at prøve lykken andetsteds til efteråret og så lukke hullet til vinter (og sige at en enkelt dronning er et acceptabelt tab)...!?

<p>Venligst<br /> <br /> <br /> Thye</p>
Hej TriumfThye.

Det gør ikke mig noget at humlebierne bliver hvor de er, hvis jeg kan være sikker på at de ikke graver sig ned i hulmuren.

Ved du om de laver en kube i stil med hvepse, som de f.eks. "klæber" fast på træværket, eller om de kan finde på at lave en "hule" i hulmuren?

Jeg er også lidt betænkelig ved at kravle helt ud ved spærfoden og puste røg på dem (hvis de angriber, er den fandens svært at flygte).

------------------
Mvh
Selvbyggeren

Mvh
Selvbyggeren
Humlebier graver sig ikke som sådan nogen steder hen, men de udvider selvfølgelig deres bo efter behov. Dronningen laver det omtalte bo på størrelse med en tennisbold eller en grapefrugt og opfostrer første generation. Herefter hjælper den første generation til ved at skaffe føde imens dronningen producerer æg. De bliver sjældent mere end nogle hundrede stykker i alt.

De bor i en muserede, fuglerede, under tagudhæng eller hvor de nu kan finde et lille, beskyttet sted at være – og ikke helt utænkeligt i en tilgængelig hulmur, hvis der altså er noget at bo i der! Men hvilken skade gør de også der?! De bringer selv byggematerialerne ind (dyrehår, tørt græs, mos osv. og bygger kamre til æg og krukker til mad af voks). Deres hjem er et rædsel og må stå som skræmmebillede på hvordan man ikke skal bygge som LDS'er! Det ligner mest af alt uglegylp drysset med beskidte nøddeskaller…

Vær ikke bekymret for at blive angrebet. Humlebier er i særklasse fredelige. Og røgen kan få selv den arrigste honningbi til at fortrække!

<p>Venligst<br /> <br /> <br /> Thye</p>
Hej smile

Humlebier stikker ikke, de bider!

Jeg har prøvet det, og det gør fandes ondt.
Det skal dog meget til, før de forsvarer sig.

Iøvrigt kan de slet ikke flyve smile

Jeg har fundet en side, hvor der er rigtigt mange forskellige billeder af planter, dyr og insekter. Bruger den meget.. http://www.biopix.dk/

Mvh
ThomasB

[Dette indlæg er blevet ændret i forhold til det oprindelige, af ThomasB (den 19-06-2003).]
Der er yderligere 15 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis