Hjælp til sprøjtemaling

Skal prøve og sprøjtemale en knallert. Så har lige brug for noget hjælp.

Jeg påtænker og købe en kompressor fra Silvan http://eshop.silvan.dk/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?catalogId=10201&storeId=10201&productId=35970&langId=-100&categoryId=
Og en tophængt sprøjtemalepistol fra måske Harald-Nyborg http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=9527&Grp=&n=10 eller http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=1075&Grp=&n=10
Men det ser ikke udtil og kan køre sammen :-( Nogle gode ide'er til hvilken kompressor levere omkring 200l/min?
Er det bedst med en tophængt beholder?
Er 1/2 liter beholder nok?
Hvor meget maling vil man ca skulle bruge på en knallert?
Hvilken slags maling og lak bruger man?
Hvor kan det købes? kbh området
Hvor mange lag skal man give en knallert?
Giver man 1 maling og lader det tørre, og så lak. Eller mal helt færdig, og slut af med 1,2 eller 3 lag lak?
Kan man bruge sammen maling til stel og kåbe dele?
Hvordan renser man sådan en sprøjtemalepistol?

Puha det var hvis det hele. Så nu håber jeg at der er nogle som kan hjælpe ig.

/Michal
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Altså:

Først og fremmest er det pi**esvært at sprøjtemale så det bliver pænt. det kræver MEGET øvelse, så beregn bare 50-100 liter af den billige maling bare til at øve dig med.
Hvor meget maling du skal bruge kommer jo an på hvor stor en flade du skal male. Det er jo forskelligt afhængig af materialevalg og model af knallert.
Herudover, så skal du nok male 2-3 gange, afhængig af om du har slebet den HELT ned til metallet, eller hvor meget du har gjort ved den inden du går igang.

mht. de praktiske detaljer vedr. sprøjtepistol, så skal du nok spørge nogen der er bedre til at bruge de end jeg er. Men dem findes der også nogle stykker af her på forum.
Jeg har malet en motorcykel med rimelig godt resultat, synes jeg selv. En kompressor til 500kr og en sprøjtepistol til 80kr. Det er vigtigt at du sætter vandudskiller på kompressoren, ellers kommer der fugt i malingen og det er du ikke i tvivl om når du maler.
Køb evt. maling på starpaint.dk, der er mange slags akryllakker. Så skal du bare øve dig lidt på noget af lign. overflade, og ikke frådse med malingen, så kommer der løbere i.
Det er svært at beskrive hvordan man maler, det skal indøves lidt efter lidt. Men der er ikke andet for end at prøve sig frem.

En god ting er en viskositetskop, så malingen er fortyndet rigtigt med fortynderen.....
Pistolen renses med fortynder....
Ja du kan sagtens bruge en tophængt pistol, anbefales.....
Ca. 2-3 gange lak. Hvis du maler metallak skal du give klarlak bagefter.....

God fornøjelse

Anders
Citat fra andersj

Jeg har malet en motorcykel med rimelig godt resultat, synes jeg selv. En kompressor til 500kr og en sprøjtepistol til 80kr. Det er vigtigt at du sætter vandudskiller på kompressoren, ellers kommer der fugt i malingen og det er du ikke i tvivl om når du maler.
Køb evt. maling på starpaint.dk, der er mange slags akryllakker. Så skal du bare øve dig lidt på noget af lign. overflade, og ikke frådse med malingen, så kommer der løbere i.
Det er svært at beskrive hvordan man maler, det skal indøves lidt efter lidt. Men der er ikke andet for end at prøve sig frem.

En god ting er en viskositetskop, så malingen er fortyndet rigtigt med fortynderen.....
Pistolen renses med fortynder....
Ja du kan sagtens bruge en tophængt pistol, anbefales.....
Ca. 2-3 gange lak. Hvis du maler metallak skal du give klarlak bagefter.....

God fornøjelse

Anders

Tak for jeres svar.
Det med og sætter vandudskiller på kompressoren, er det noget man kan gøre på jeg linkede til?
Hvad er en viskositetskop?
Bruger man akryllak til metal og plast dele?
Når man har malet med metallak, hvor mange lag klarlak vil være godt og slutte med?
Du snakker også om og fortynde malingen rigtigt. Følger der fortynder med hvis man bestiller akryllak?
Og hvordan er blandningsforholdet?
Hvilken slags maling bruger man til træ som er inden for? F.eks Døre, paneler osv?

Hvordan sliber man metal og plast dele ned inden man maler?
Vådslibning? Hvad bruger man?
Og efter slibning, skal man så give grunder?

/Michal
Ang. maling, så køb noget ved en autolaker. Er det en maling uden metal i, så er 3-4dl. nok, det skal jo fortyndes... Er det metal-maling, så vil jeg mene 1-2dl. er nok + plus klar lak.

Du skal male med ca. 2-3 bar (min erfaring).

Maling uden metal og klar lak:
Først "dusher" du hen over emnet, så venter du lidt, et par min. ca., alt efter hvor meget varme du har i rummet, derefter sprøjter du til du kan se malingen flyder sammen, men uden at løbe!!! Det er ikke så svært hvis du har varme nok og malingen er fortyndet rigtigt.

Maling med metal-maling:

Det er meget nemt, mal indtil der er en ensartet farve over alt, det skal ikke ha' ret tykt lag. Derefter klar lak, som er beskrevet oven over.

Du skal male i følgende rækkefølge:

1. sandblæs eller slib
2. grunde
3. Sprøjtespartel + alm. spartel, begge dele kan købes i T. Hansen i god kvalitet, det er mærket "Motip".
4. derefter maler du enten alm. maling eller metal maling.

Jeg plejer at ha' ca 20 grader, når jeg maler.

Ellers noget, så spørger du bare.

Du får lige et link til min hjemmeside, der kan du se noget af det jeg har malet ( minus tanken på yamahaen)
www.123hjemmeside.dk/yamahafs1

Mvh Toke
Hej Toke
Jeg har sendt dig en mal fra din hjemmeside

/Michal
Annonce
Du har jo fået svar på hvordan du kan lakere det, men ikke så meget om hvor du kan få farven

Du kan tjekke www.customcolors.dk

de liger på sjælland og måske kan de sørge for at du får malingen i københavn
Kan det betale sig? Altså hvis du vil prøve og synes det er sjovt, så kan det jo, men for 4 år tilbage købte ne kammerat en gammel Yamaha 4gears til at køre på arbejde på, for at spare bilen og vi synes alle det var sjovt at rode med den gamle type vi alle kendte. Vi tog dog tank , sideskjold osv af og kørte til en auto lakere som malede det hele for os for 550kr. Dette var slevfølge "orange" men alligevel, den stod rigtig flot, hvor imod jeg godt kunne frygte hvis man selv skal det kommer til at løbe. Men fortæl gerne og evt upload et billed når du er færdig så vi kan se den. smile

\René
Jeg har selv malet mc-tanke ved blot at bruge MOTIP's spraydåser med deres smarte pistolhåndtag monteret på spraydåsen. Forarbejdet er det vigtigste og mest tidskrævende. Dernæst er en god hjemmelavet "malerkabine" nødvendig, så der f.eks. ikke kommer støv, insekter mv. i lakken.

Hvis der kommer løbere i det endelige lag lak kan disse slibes væk med vådslibepapir og derefter fjerner en polering de sidste spor.

Held og lykke med det!
Citat fra Maskinmesteren

Jeg har selv malet mc-tanke ved blot at bruge MOTIP's spraydåser med deres smarte pistolhåndtag monteret på spraydåsen. Forarbejdet er det vigtigste og mest tidskrævende. Dernæst er en god hjemmelavet "malerkabine" nødvendig, så der f.eks. ikke kommer støv, insekter mv. i lakken.

Hvis der kommer løbere i det endelige lag lak kan disse slibes væk med vådslibepapir og derefter fjerner en polering de sidste spor.

Held og lykke med det!


Tak for oplysningerne biggrin
Og især det med løberne.

/Michal
Du skriver skjolde.. det er ikke altid let at få maling til at hænge direkte på plast. Jeg malede engang en lille italijet (en lille miniknallert der kørte 70)
Plast tanken og plast skærme og skjolde skulle først affedtes med specialaffedter og med en grov svamp, købt til formålet, så skulle det tørre og så slibes fint så der kom meget fine riser. Så fik den sprøjtet en special grunder på til plast og da den var gennemtør fik den så autolak.
Jeg købte det hele den gang hos akzo - ved ikke om de findes mere og om man kan finde dem på nettet.. Men de var flinke og forklarede mig alt i detaljer.
Måske fordi jeg også købte lak til en gammel mercedes 307 kassevogn.. så det blev jo en stor ordre.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også