Ny(e) ELtavler, hvordan og hvorfor

Ok. Lad mig lige starte med at sige: NEJ, jeg har ikke tænkt mig at montere nye tavler selv. Men det er ikke ensbetydende med at jeg ikke har tænkt mig at INDKØBE dem selv, og gerne hvor de er NOGET billigere end det sidste tilbud jeg fik.

Mit dilemma: Min elektriker har svigtet mig, og jeg skal derfor køber tavler et andet sted end jeg normalt handler. Jeg giver derfor den "nye" elektrikker mine opstillinger/forudsætninger som jeg er blevet enig med den tidligere elektriker om:
- 13 x 1P+0 (min 10 amp)
- 2 x 3P+0 (min 10 amp) (det vides endnu ikke om der skal bruges 240v eller 400v til disse apparater)
- 5 x 3P+0 (min 16 amp)
- 1 eller 2 HPFI relæer (er vist normalt 40 amp) afhængig af hvad han mener der skal bruges
- En ny trevejsmåler der erstatter den gamle måler (leveres af Dong som jeg har forstået det)
- Gerne en "lille" tavle til mine solceller (8-10 poler plus et sikringsrelæ kan vel gøre det), må gerne være seperat fra det øvrige tavlemateriel, kan evt. monteres et "andet" sted og der trækkes så 6# (eller mere) til trevejsmåleren herfra

Så jeg regner jo i hvertfald med at han når frem til nogenlunde det samme som den anden elektrikker... Det gør han ikke. Elektrikker #1 foreslår: 2 stk UG36 tavler, den ene "række" monteres udelukkende med afbrydere til solcellerne, det øvrige monteres til "normal" strømmen (i mangel af et bedre udtryk).
Den "nye" elektrikker foreslår 1xUG12 + 1xUG24 OG en UG6 til solcellerne. Altså næsten HALVT så meget plads, men til næsten den dobbelte pris.

Mine spørgsmål er derfor:
1) Hvilken elektrikker tager fejl mht. behovet for plads i tavlerne ?
2) Hvad skal jeg FAKTISK betale for tavlerne, og evt. montering da jeg som sagt har fået to MEGET divergerende priser ?
Ok. Lad mig lige starte med at sige: NEJ, jeg har... Vis hele indlægget
22 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Citat fra mortenfuglsang

Jeg tror bestemt ikke 5 timer er nok til montering af 2 stk. UG18 tavler. Eller det vil sige - det kan måske godt gøres på den tid. Men så får man nok også et resultat der ser ud derefter vil jeg mene.
Jeg syntes godt det kan betale sig at bruge tid på at få monteret en tavle pænt og overskueligt istedet for at kablerne bare vælter ind i tavlen og ledningerne går som et spindelsvæv internt i tavlen. For der er ikke noget værre end senere at komme ud og arbejde i en tavle der ser sådan ud.

Og med alle de grupper, er det altså rigtig mange kabler der skal monteres.
Men det er bare min mening. Det kan godt være der er nogen der mener det kan gøres hurtigere. smile

Og til sidst lige en anden ting. Køb ALDRIG de billigste automatsikringer som DIN-line og hvad de ellers hedder. Du risikerer at de skal skiftes inden ret lang tid. Har endda oplevet, at de kan gå istykker første gang de slår fra. Så hold dig fra dem, og gå efter mærkevarer. Det kan godt betale sig.


Min vurdering var ud fra, at det stort set udelukkende drejer sig om intern montage i tavlerne. Alt kan formonteres på værkstedet med standard tilpassede ledningsstykker.
Pt. er der jo kun 4 afgående gruppeledninger plus målerledningen, der skal monteres på stedet, så der er ikke meget der kan "rodes" rundt med.

Men i øvrigt har du fuldstændig ret. Det betaler sig at lave en ordentlig montage.

"Dygtighed er ikke en dobbelt dosis af den almindelige evne til at lave noget halvgodt."

Citat fra Twist

Nu var det heller ikke de billigste mærker jeg ville gå efter nødvendigvis. Men når det så er sagt vil jeg stadig ikke betale kr. 17.000,- for to tavler (husk på det er EXCL montering, som jeg har et seperat tilbud på til omkring kr. 5000,- oveni). Der må da være nogle billigere alternativer (læs: andre leverandører) ?
Til den pris er det jo markant billigere at købe 2 færdigmonterede tavler, og så udskifte et par grupper efter behov.


Der er flere steder på nettet, hvor der kan købes billige el-artikler. Bl.a.
http://www.greenline.dk/
http://el-netsalg.dk/group.asp?group=132&sub=130
http://www.el-grossisten.com/pl/Tavle_materiale_HPFI_Automatsikring_1525.aspx

De mærker de fører, kender jeg dog ikke. Men det kan det være der er andre der gør.
Men ellers er der:
http://www.elvvs.dk/category.2358.article.20179
Her er der tilbud på Siemens automatsikringer. Og dem har jeg ikke hørt dårligt om. Det er ikke de pæneste. Men det er jo smag og behag.. smile
De sælger også Moeller, som er billige, men som skulle være udemærkede.


Håber dette kan være en hjælp.
Mht. automatsikringer:
Der er flere eksempler på, at man visse steder har været nødsaget til at udskifte disse til smeltesikringer, fordi automatsikringer vil udløse i tilfælde af en høj startstrøm. F.eks. er større apparater med store trafoer slemme, især ringkernetrafoer. Men det er ikke sikkert det er noget problem hos dig.
Til et svejseværk ville jeg nu nok personligt vælge smeltesikringer. Der fås f.eks gruppeafbrydere, hvor en lille glimlampe lyser op når en sikring smelter. (Servodan Tytan) Det synes jeg er praktisk.

Er det godt?
Eller er det bare godt nok?
ved et hurtigt gennemkik, ville jeg nok vælge at bygge det op i 2 UG24-tavler
for at holde noget disponibel plads i tavlen (der foreskrives 20%)
Det virker umiddelbart af ufatteligt mange gruppe du vil have til en alm. husinstallation, men nu har jeg selvfølgelig heller ikke set dit hus.
Et hurtigt slag på tasken så skal sådan en tavle koste omkring 10000 inkl. moms, lovpligtig dokumentation, varmeberegninger, målinger etc. eks. montering.
Det afhænger selvfølgelig af hvilke fabrikater m.m. der anvendes.

M.v.h
elektrikkeren
Godt det ikke er mig der har givet de der priser til dig

Forudsat at der er tale om to ug24er vil det beløbe sig i materialer til ca.3500 Kr. Og resten er så montering og der er det ca 2 dage med det hele. Skal samles mærkes op beregnes og så videre. Men i det her er der ikke taget noget forbehold for solcellerne altså de er ikke med i det har regnestykke.

Men kan ikke forstå at der er nogen der kan få sig til og tage 10kilo sådan en omgang stumper

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Annonce
Fiahtgt> Ikke for noget, men tvivler på at du kan sælge den tavle til 3500, medmindre du har rigtigt gode rabatter eller bruger meget billige komponenter. Men jeg tager hatten af for dig hvis du kan.

-Dit svar fik mig til at gå lidt i dybden og regne lidt mere nøjagtigt på det.


Hvis vi tager og "kaster" det hele i top UG24'ere. 2 fejlstrømsafbryder, 13 1P+N automatsikring, 2 3P+N 10A og 5 3P+N 16A. Nu er jeg ikke lige helt med på hvad det præcist er du vil have til dit solfangeranlæg men går ud fra det bare er en seperat gruppe.
trevejsmåleren er ikke medregnet da den jo leveres fra Dong.
Jeg har regnet med Siemens komponenter da det er det jeg oftest bruger, har bedst rabat på og derfor kan sælge billigst
Så vil jeg kunne sælge sådan en tavle for 8000 inkl. moms hvis jeg bare skal kunne tjene en lille smule på den. Så det forbavser mig ikke hvis de tilbud du har fået ligger noget over 10000.
Nu nævner du jo ikke om tavlen skal indeholde målerfelt eller om din måler sidder placeret andetsteds. Skal der målertavle samt evt. tarifsikring så er prisen nok 1500 højere.
Må man spørge om hvad de lyder på de priser du har fået?
JEg har taget udsalgspriser for det antal grupper og for tavler med tilhørende låger. Det er dog uden ledning og terminalrør. Der er heller ikke inkluderet dokumantation i det jeg skriver eller målerfelt. Men det er for to ug24 med de omtaltet grupper i.

Og ja det er hvad der burde være udsalgspriser. Men ved godt en installatør skal have mere for dem.

Men det jeg vil illustrere er at hvad materialerne koster hos installatøren og hvad de findes til på nettet. Samt at der er altså noget arbejde med det. Men nu er det jo også kun GE stumper jeg har fundet priserne på men der er jo langet til 10kilo fra min pris af.


Dermed ikke sagt at det ikke skal koste 8000 i vejl udsalg med alle bergninger og interne ledninger monteret i den.

Til: manny

Prøv lige og tjekke www.el-grossiten.com så kan det godt være du føler dig snydt men det er det de sælger stumperne ud til. Det er vel at mærke det billigste de har der giver den omtalte pris.

OBS Jeg har ingen relation til siden udover at jeg handler der engang imellem

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Oki, blev også bare nysgerrig efter hvordan det hang sammen, men nok om detbiggrin
kender godt den side du linker til og jo de har fornuftige priser og mange gode stumper
Ja det er bare iorden. Følte mig lidt stødt over at der blev udtrykt at det ikke kunne laves til den pris. Men nu må vi håbe han har fået nogle svar på hans spørgsmål

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Jeg bruger det i hvertfald som et godt argument for at jeg skal have en NOGET bedre pris for tavlerne, hvis jeg skal købe dem hos DEN elektrikker.

Jeg har her på forumet fået et tilbud på ca. 3500,- incl moms for to formonterede UG18, som der så bare skal skiftes 3-4 moduler i. Det er naturligvis ren materialepris, uden montering.

Det er jo dog stadig markant billigere end kr. 17000,- (for monteringen er afregnet separat), men elektrikkeren har endnu ikke villet rykke ud med en bedre pris. Så det kan jo ske at jeg må finde en anden elektrikker. Det er bare en ret sindsyg opjustering af priserne. Hvis et supermarked gjorde det samme, så var der jo ingen tvivl om at der var tale om ren åger. Det svarer jo til at tage kr. 50,- for en liter mælk (!) Det er der da heller ikke nogen normalt tænkende mennesker der vil betale.
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis