havedam i cement

Jeg er den lykkelige ejer af en havedam som jeg har planer om at udvide. Jeg har brugt havedamsfolie i den nuværende dam men overvejer, at lave en ny i cement. Jeg har haft svært ved at finde danske beskrivelser over dette emne. Er der nogen der har erfaring med cementdamme? jeg har hørt at der er risiko for revner i cementdamme på disse breddegrader. Skal en cementdam coates med f.eks. flydende gummi?

------------------
candy

candy
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg skulle for 3 år siden have udvidet min havedam og fik hjælp af en ven som bla. laver klipper til Regnskoven i Randers. Vi gjore som flg.:
Udlæg en ny membram af bassin folie. Udlæg her på et ca. 10 cm. tykt lag cement (nul armering), men cementen laves med fint sand og skal være ret tør for at kunne formes op ad siderne. Næste dag karves cementen med siden af en murske for at fjerne den glatte cement overflade, og istedet fremhæve en mere naturtro ru sten overflade. Når det er tørt kan cementen farves med rød-brun jordfarve (beton farver) rørt op med lidt cement, vand og beton binder (acryl). Denne farve har 2 fordele, dels giver det bassinet en flot naturlig patina, dels hærder det overfladen. Man kan med en svamp duppe flere nuancer ind i cementen. Og når vi nu er ved det: Vil du have træde sten i dammen, kan de laves i cement, så de hærder op med underlaget. Der kan laves meget natur-tro sten i cement, blot man er omhyggelig med form, karvning og indfarvning - begynd med at male alle huller og sprækker sort med cement farve, og dup med svamp derefter lysere farver på, så får stenen det rigtige look. Mit bassin har aldrig slået revner!!Jeg har med tiden bygget vidre med cement, således at mit rensefilter i dag er en 1 meter brønd forklædt som "en stor sten", og det rensede vand løber nu tilbage til dammen igennem en stor "Ølands klippe". Hidtil har jeg kun hørt bemærkninger som "nej hvor er det flot" og "hvordan har du fået så store klipper ind i haven".
Ps: De store klipper er bygget op omkring gammelt muraffald,havefliser, mursten osv. som blot er stablet nogenlunde i den form den endelige klippe skal have, og herpå lægges cementen.
Nå nu kom det pludselig til at handle om noget helt andet,sådan går det tit med det der er sjovt. God fornøjelse.
kh. chr.

------------------
chr.

chr.


Hej Christian.
Ja, det er imponerende. Du har virkelig givet mig mod på et lignende projekt. Det ser meget naturtro ud. Utroligt at du ikke har haft problemer med vinterskader. Hvis du kan kan jeg også. Tak for de flotte fotos. Når jeg er færdig med min dam vil jeg lægge et indlæg igen.

citat:
Oprindeligt indsendt af christian hansen:
Jeg skulle for 3 år siden have udvidet min havedam og fik hjælp af en ven som bla. laver klipper til Regnskoven i Randers. Vi gjore som flg.:
Udlæg en ny membram af bassin folie. Udlæg her på et ca. 10 cm. tykt lag cement (nul armering), men cementen laves med fint sand og skal være ret tør for at kunne formes op ad siderne. Næste dag karves cementen med siden af en murske for at fjerne den glatte cement overflade, og istedet fremhæve en mere naturtro ru sten overflade. Når det er tørt kan cementen farves med rød-brun jordfarve (beton farver) rørt op med lidt cement, vand og beton binder (acryl). Denne farve har 2 fordele, dels giver det bassinet en flot naturlig patina, dels hærder det overfladen. Man kan med en svamp duppe flere nuancer ind i cementen. Og når vi nu er ved det: Vil du have træde sten i dammen, kan de laves i cement, så de hærder op med underlaget. Der kan laves meget natur-tro sten i cement, blot man er omhyggelig med form, karvning og indfarvning - begynd med at male alle huller og sprækker sort med cement farve, og dup med svamp derefter lysere farver på, så får stenen det rigtige look. Mit bassin har aldrig slået revner!!Jeg har med tiden bygget vidre med cement, således at mit rensefilter i dag er en 1 meter brønd forklædt som "en stor sten", og det rensede vand løber nu tilbage til dammen igennem en stor "Ølands klippe". Hidtil har jeg kun hørt bemærkninger som "nej hvor er det flot" og "hvordan har du fået så store klipper ind i haven".
Ps: De store klipper er bygget op omkring gammelt muraffald,havefliser, mursten osv. som blot er stablet nogenlunde i den form den endelige klippe skal have, og herpå lægges cementen.
Nå nu kom det pludselig til at handle om noget helt andet,sådan går det tit med det der er sjovt. God fornøjelse.
kh. chr.




------------------
candy

candy
Jeg tillader mig at uploade billederne af havedammen. Christian mailede dem til mig og jeg regner ikke med, at han har noget imod at jeg har uploadet dem. Jeg synes det er så flot lavet at det skal ses af andre.
http://www.2ma2.dk/lav-det-selv/0305080917.jpg
http://www.2ma2.dk/lav-det-selv/0305080921.jpg

------------------
candy

candy
Annonce
Hej Christian.

Så er jeg nødt til at spørge - er det et kæmpearbejde at tilvirke og indfarve dem, og skal man lave det om mange gange, så de bliver så flotte som på billederne, eller skal man lave det om mange gange, for at det bliver naturtro?

- JørgenE

Mvh. JørgenE
citat:
Oprindeligt indsendt af JørgenE:
Hej Christian.

Så er jeg nødt til at spørge - er det et kæmpearbejde.....
- JørgenE



Hej Jørgen.
Nu spørger du om noget, der kræver uddybelse. For set i baglyset syntes jeg det største arbejde var at tømme den gamle havedam, selv om det kun udgjore en brøkdel af det samlede arbejde, simpelthen fordi det var "træls". Det opbyggelige med cement var en leg, (der stadig er igang). Start med at lave en ting af gangen færdigt. Støbning og indfarvning af bassin er rimmeligt nemt - beregn en dags tid til hver del. Klipper/sten kræver mere tålmodighed. Den "skulpturelle" opbygning kræver fornemmelse for stenstruktur, at kunne se brud og revner i natur sten som mærker efter stenens liv. Nogle gange vil du opdage at cementen faktisk selv former sig stenagtigt, f.eks når en klat cement falder af underlaget, enten ved din hjælp, eller af sig selv. Kan man se de detaljer er man godt hjulpet. Og så tager det ingen tid !!!. Modsat var min kone godt sur på mig, da en helt sommerferie gik med at finde en utæthed i overgangen fra bassinet til brønden. Det tog tid!!!.
Start med en prøvesten,(den kan altid bruges som fyld!. Indfarvning kan vi vende tilbage til. Pointen er: Planlæg, giv tid, leg. TID ER RELATIV
kh. chr

chr.
Kunne du være så venlig at oplyse hvilke materialer der og brugt og nøjagtig blandingsforhold.

Mvh. Lars
Hej Lars
Undskylder dybt det sene svar, men der gik forår i haven!!!Håber stadigt at et svar kan bruges.
Du spørger til materialer og blandings forhold. OK.
Bygge cement blandes 1:3 + vand til cementen kan klappes sammen og lægges op.Blir det FOR tørt kan stenen frostspringe.
FARVER: Oxydfarver fås i bla. okker, sort, gul, rød, grøn. Kan blandes inbyrdes til bla. brun, beige. De forskellige farver kan lægges op på stenen efter hinanden og oven i hinanden.
FORHOLD: 1 lit. akryl base uden pigmenter, mughæmmer og lignende skidt.
Ca ½ lit vand.
Ca 1 - 2 dl cement (konsistensen skal være som maling)
Ca 1 tsk farve pigment.
Røres rundt og blandes.
Farven kan lysnes med hvid cement (granit) og bleges/mørknes med alm grå cement.
Lav farveprøve på en alm haveflise først og lad det tørre lidt op.
Efter endt bemaling kan et regnvejr trække kalk ud af cementen. Det kan fjernes med 3%saltsyre eller edikkesyre.
STEN/KLIPPER:Lav det naturtro = enkelt. Konkaver, altså hulninger i sten mødes i kanter. Afskalninger er faldt af i tynde flager.Kraks er revner og linier (se hvordan de arter sig på en ægte sten).
En sten sikker hilsen fra Chr.


chr.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også