Beskæring af buksbom

Vi har en buksbom som er ved at være for stor og vil gerne beskære den, gerne i form ( så det ligner et eller andet, hvordan gørman og hvordan starter man. Er der nogle side, hvor man kan finde det på.
venlig hilsen

------------------
Kenth fuglsang
www.fuglsang2.dk

Kenth fuglsang
www.fuglsang2.dk
1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis den er ved at være for stor, vil jeg nok mene, at I er noget sent ude med at ville forme planten! Hvis den skal ligne noget nu, vil I nok skulle skære så meget i den, at der vil blive rigtig mange huller. Men alligevel.

Når I ikke allerede har styret planten fra starten tror jeg ikke, at I får ret meget ud af at se hvordan andre har klippet bjørne og haner. Og nej; jeg kender ikke nogen netside med billeder. Hvad jeg vil anbefale er, at I bruger masser af tid på at gennemgå planten; se om den har nogle naturlige former, der inspirerer til en form eller figur I gerne vil fremhæve. Måske gemmer der sig et siddende dyr, som kikker til venstre. Er der fire ben er der mange muligheder. Er der to ben har I måske et springende rovdyr. Er der ingen ben bliver det måske en fugl. Osv. Måske gemmer planten på en fin Picasso eller en Dali!?

Brug tid! Tag en beskærersaks og klip ind til jeres udvalgte form, så den i første omgang fremstår bullen. Finpuds derefter ind til den form I gerne vil have. I skal nok save en enkelt større gren eller to væk. Det kræver en god forestillingsevne, når planten er gammel og sikkert vil få nogle store, grimme huller, men se langs formerne og forestil jer at planten vil vokse frem igen og dække hullerne pænt. Det kræver sandelig tålmodighed. For ikke at tale om vedligehold; der er en del arbejde i at holde disse former, som meget hurtigt vokser ud af form. Siger sig selv at jo flere detaljer I ønsker, desto større bliver arbejdet.

De meget avancerede figurer I sikkert har i tankerne, formes allerede når planterne er helt små ved opbinding til en form. Men skal I klippe, skal det være her og nu – og så igen i starten af september.

<p>Venligst<br /> <br /> <br /> Thye</p>
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis