Træ/ alu vinduer

For pokker er jeg den allerførste der er kommet op af stolen...?

Nogle gange synes jeg programmer som basta tager tingene lidt for langt ud og nu vil jeg gerne bevises modsat... (hvis det er muligt)

Min kritik går på kuldebros problemet hvor de sammenligner forsatsvinduer med moderne thermoruder... Fair nok hvis produkterne var sammenlignelige -MEN det er de ikke (i mine øjne)... Jeg forstå ikke at de altid skal gå til ydrepunkterne og lave nogle usammenlignelige sammeligninger...

Faktum er jo at folket ikke ønsker 20 cm brede karme og minimalt lysindfald og JEG PERSONLIGT synes at plastik vinduer er noget af det grimmeste der til dato er blevet produceret...

Generelt for vinduer så ligger problemet jo i at der kun er EN tæningsliste og derfor er det klart at der vil komme kondens ind... (jeg mener også den inderste del af velfac 200 er plastikbundliste)

Nå men det jeg i virkeligheden vil frem til er om der overhovedet er noget om snakken - efter en nærmere studeren på nettet (tak til google) så har jeg fundet ud af at alle der har problemer med kondens IKKE har varmegenanvendingsanlæg... Vi anbefaler altid velfac når vi projekterer huse og har ingen problemer med dem DOG har alle de nye projekter vi sender ud idag ventilationsanlæg af en eller anden slags...

Så er der nogen herinde der kender til folk med træ/alu vinduer som har kondensproblemer SELVOM de har varmegenanvendingsanlæg....?
65 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

Selv om der nok er en gran af sandhed i udsendelsen, er jeg enig i at det er lidt langt ude at sammenligne et VELFAC 200 med et vindue med forsatsrude.

Det er nok uomtvisteligt, at der er en kuldebro langs kanten af vinduer (og ved greb) ved typer som Velfacs type 200, men de har så til gengæld et stort lys/solindfald i forhold til mange andre typer.

Kondensproblemer har vi som håndværkere kendt til i mange år, når vi har skiftet vinduer (også trævinduer), og udluftningen ikke forgår gennem utætheder, men skal udføres af beboerne selv.

Der er dog heller ikke tvivl i mit sind om, at vinduer kan laves meget mere energivenlige, men branchen udfører et stort lobbyarbejde for at kunne nå at tjene penge, inden de nuværende konstruktioner skal skrottes.
Selvom man er forbruger og ser forbrugerprogrammer, væmmes jeg også lidt ved den måde velfac bliver fremstillet på. Velfac er kvalitet og det ved de fleste arkitekter, ingeniører og håndværkere heldigvis også.
Problemet med indeklimaet kan da aldrig være vinduets skyld, men udelukkende for ringe luftudskiftning. Jeg har eksempler på kunder der netop havde fået udskiftet alle vinduer i huset, da de gamle var rådne. De krævede de nye udskiftet efter 1 måned. fordi kondensen nærmest løb ned af den indv. side af glasset. Firmaet måtte forklare kunden at de skulle lufte deres soveværelse ud meget tit, da der ellers ville dannes kondens fra det mennesker nu en gang udånder gennem en hel nat..... Det var jo også grunden til at deres gamle soveværelsvindue var det mest rådne. Men her var overhovedet ingen forståelse, sikkert pga. at forbrugerprogrammerne fordrejer sandheden til deres egen fordel. De har jo god tid til at sammenstrikke deres interview, det har offeret jo ikke, derfor kan værten jo stå og tvære folk ud og være forberedt.
Men de forbruger programmer(basta, kontant mv.) vælger ganske enkelt også de punkter hvor det bliver mest interresant for de sultne seere, så man skal nok tage det med en gran salt.

Anders
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Jeg er overhovedet ikke i tvivl om, at Velfac er et godt produkt.
Spørgsmålet er så, til hvad?

Hvis det er nødvendigt med et varmegenvindingsanlæg der sørger for et forvarmet luftskifte på X antal gange i timen, for at vinduerne kan fungere som man i almindelighed forventer af et vindue, så skulle Velfac måske overveje at medlevere sådan et anlæg, når de sælger vinduer.
Det er stadig en minoritet der har investeret i sådanne anlæg, hvorimod mange villaejere har udskiftet - eller overvejer at udskifte vinduerne i ganske almindelige huse, uden ventilations- og varmegenvindingsanlæg.

Vinduerne fejler rent produktionsteknisk sikkert ikke noget, men er det ikke logik for perlehøns, at hvis man laver en aluminiumskonstruktion der er gennemgående fra yderside til inderside (hele den oplukkelige del), så har man skabt en ideel kuldebro.
Så vidt jeg ved, er kondens ikke noget "man lukker ind", men en fortætning af luftens fugtighed på kolde overflader. Har man et lokale med samme temperatur overalt, kan luftfugtigheden blive nok så høj - uden kondens.
Så hvis der afsættes mere kondens på Velfac's vinduer end traditionelle vinduer, er det pga. af kulden som aluminiumsrammen leder på rammens indvendige dele, inde i rummet.

Velfac vinduer kan sikkert være et godt produkt hvis det drejer sig om nyt byggeri med en god luftgennemstrømning, men måske knap så godt til renovering af vinduerne i eksisterende huse med mindre god ventilation.
Og dette var jo netop tilfældet i udsendelsens to eksempler - udskiftning af eksisterende vinduer.
Det ville jo være en relevant information, som jeg synes kunderne har krav på, og derfor noget som Velfac / forhandlere skulle gøre opmærksom på.
At sige det er kundens egen skyld, og sige at man skal udlufte 5-6 gange dagligt, er grov ansvarsforflygtigelse.
Så skulle man altså blive hjemme fra arbejde for at lufte ud. Kondensdannelse kender ikke klokken - det forekommer også i dagtimerne.

"Dygtighed er ikke en dobbelt dosis af den almindelige evne til at lave noget halvgodt."

Selvfølgelig forkommer kondens også i dagtimerne, men her sker ikke noget i de fleste tilfælde. Der er ingen fugt fra udånding og varmen/solen udefra varmer jo også glasset op. Det eksempel jeg gav drejede sig om vinduer fra jvk, ikke velfac...... Men problemet er der alligevel, det er underordnet hvilket fabrikat af vindue der tales om.

Anders
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Jeg har lige undersøgt sagen lidt nærmere og bastas påstand var jo at aluminium nærmest havde samme effekt som en køleribbe og da front profilen kørte hele vejen ind ledede den varmen helt ind i stuen... MEN det er jo ikke sandt for på indv. side skifter profilen fra at være aluminium til at være plastik så lige præcis den omtalte "kuldebro" ikke eksisterer...

http://www.velfac.dk/velfac/produkter2006-09-07.nsf/0/D5A6E790456ED2CAC125725D005ACAFC/$file/200.24-www.pdf

MEN man kan så undre sig over de ikke har gjort mere ud af det dilemma... I de tyske "passiv haus" har vinduerne op til 3-4 af disse gummitætningslister hvilket ved afprøvning giver en varmtabsværdi på under 0,8 - dvs det er bedre isolerende end selve ruden... Og det er kun pga 8 m ekstra gummitætningsbånd til ca 10 ører pr meter... IMPONERENDE GOD INVESTERING...
Jeg syntes jo der er et paradoks i at vi åbenbart efter de nye regler, alle skal bo i en plastikpose.
Vi tale ikke om andet en dampspærrer og isolering... det hele er startet af en ide om at vi (selvfølgelig) skal spare på energien, men hvor ligger besparelsen når vi så skal vende vrangen ud på plastposen 2-3 gange om dagen, fordi der kommer en masse fugt i vores indeklima ?

Man kan jo altid lave en sammenligning mellem et værelse som bliver korrekt udluftet og så et hvor der intet bliver gjort, men i virkelighedes verden er det de færreste der har tid (og lyst) til at lave gennemtræk i en halv time 3 gange dagligt. Jeg kan feks godt sige det til konen, men hun siger bare: Jamen jeg fryser, og gider ikke sidde og ryste af kulde i flere timer.

Derfor burde det heller ikke komme som den store overraskelse, at vi nu ser disse problemer med indeklimaet og jeg er sikker på at det kun er spidsen af isbjerget.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Citat fra PinkHenrik

Jeg syntes jo der er et paradoks i at vi åbenbart efter de nye regler, alle skal bo i en plastikpose.
Vi tale ikke om andet en dampspærrer og isolering... det hele er startet af en ide om at vi (selvfølgelig) skal spare på energien, men hvor ligger besparelsen når vi så skal vende vrangen ud på plastposen 2-3 gange om dagen, fordi der kommer en masse fugt i vores indeklima ?

Man kan jo altid lave en sammenligning mellem et værelse som bliver korrekt udluftet og så et hvor der intet bliver gjort, men i virkelighedes verden er det de færreste der har tid (og lyst) til at lave gennemtræk i en halv time 3 gange dagligt. Jeg kan feks godt sige det til konen, men hun siger bare: Jamen jeg fryser, og gider ikke sidde og ryste af kulde i flere timer.

Derfor burde det heller ikke komme som den store overraskelse, at vi nu ser disse problemer med indeklimaet og jeg er sikker på at det kun er spidsen af isbjerget.


Jeg er fuldstændig enig...

MEN det er bare ikke en god nok argumentation for ikke at gøre noget ved den belastning vi pådrager miljøet... Så kan man sige - bare se på japan , usa og whatever... Og på det område er vi nok lidt meget fremme i skoene men slet ikke set i forhold til tyskland... Så derfor er jeg 100% foretaler for vedvarende energi og "plastikposer" - det kunne da være rart at mine børnebørn også kunne prøve at stå på ski...wink
Jeg har Velfac 200 i hele huset og jeg er overbevist om at der er design/konstruktionsfejl på disse vinduer.
Selv med bedste udluftning og fyren op i brændeovnen, så luftfugtigheden er under 30%, så sejler bunden af vinduerne af vand om morgenen (når temp. er under 3 grader uden for). Man kan jo ikke udlufte om natten og ej heller tørre af.
Jeg har døre som ikke er Velfac 200, men i ren træ - der er kun kondens (meget lidt) på disse hvis temperaturen når under -5 og der er hård vind samtidigt. Så det er ikke mit indeklima der er forkert. Der er sjældent over 45% luftfugtighed.
I min tilbygning har jeg også Velfac200 med ventilationsriste - ristene står åben altid, men der kommer stadig kondens.
Samme her - Vi har også Velfac 200 i vores hus... De er fra 2003 og der er kondens og skimmel i samtlige hjørner.... Lidt ærgeligt...

Desværre har den tidligere ejer ikke været specielt omhyggelig med at tøre af, så meget af skimmelsvampen har misfarvet gummilisterne.. Desværre....

Nogen der ved om man kan få en slags farvestift man kan skjule denne misfarvning med ?

/anders
Der er yderligere 55 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også