At nitte en spade?

Hej Alle sammen

Jeg skal have nyt skaft på en spade og står nu med nogle nitter fra byggemarkedet og spørger mig selv hvordan dælen gør man det her - nitten er rund 5 mm i omkreds og 47 mm lang, med hoved i den ene ende, den skal nu igennem stålet på spadehovedet og træskaftet, og så forventer jeg at det skal lukkes sammen med et nyt hoved på den anden side, svarende til det jeg savede af på den gamle spade...
Men hvordan får man sat det her sammen, så spadehovedet er låst til skaftet, skal der slås på det ned i en form eller sådan noget ?

Hygge hejsa.
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
du sætter en nitte i og holder det stramt med en skruetvinge eller lign, så lægger du hovedet på nitten på en skruetvinge eller noget andet hårdt og stabilt, (helst Jern) og banker den anden ende med en fornuftig hammer og vupti du har en nittet samling.
Så, når nitten er stukket igennem hullerne i det sammenspændte skaft og spadehoved, så skal nittens hoved hvile på et hårdt underlag, f.eks. jern, og så skal der slås med en hammer med rundt hoved - korrekt ?

Svarer den hammer du beskriver Eksmek til noget som den her:
http://en.wikipedia.org/wiki/Image:Ball-peen_hammer_380mm.JPG

??

Hygge hejsa.
ja den god nok
og så korter du lige nitten af så den kun går ca. 5 mm igennem
Tak for hjælpen alle sammen! :p

Det lykkedes at nitte spaden uden en kuglehoved penhammer, men med en almindelig hammer, den kan godt kan bruges til formålet - er hovedet rundt med almindelig flad slagside, kan man dog lægge hammeren på siden og slå med den runde del af hammerhovedet ved hjælp af en anden hammer - no problemo!

Tag sluppermands råd om at slå nitten mod en hård og stabil overflade alvorligt - jeg startede med at slå nitten mod et tyndt stålbeslag og træklods som underlag og det er for lidt - en sten med samme stålbeslag var det der skulle til!

Held og lykke til andre spadereparatører...! wink
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis