regler om tilføjelser på grund

Jeg har kig på et hus jeg er lidt lun på.

Desværre er et af mine krav at der skal være en garage på omkring 120-150 kvm, ellers skal der forelægge en mulighed for at bygge den på grunden.

Hvad er de gældende regler om procentvis bebyggelse i landzoner?

Regler ang. nybygning nær ved/i skel

Er der andre ting jeg skal være opmærksom på?

Grunden er på 1172 kvm.

I linket kan i se lidt mere om selve grunden og huset.

Er der noget ud over naboer der skulle være til hindring for at jeg bygger min garage?

Mvh
Knægten

He walked silent and peacefully around the corner

Oversat

Han vandred sidelæns og pis-fuld rund i kornet
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvad for et link??

Sniffer  
Tja... Der er lige kommet nye regler på området, så det kommer vel lidt an på om din kommune følger de gamle eller de nye regler.
Under de gamle regler tæller de første 50 kvm af en garage IKKE med i dit "etageareal", og du måtte normalt bebygge mellem 20 og 40% afhængig af sted, jeg vil tro 25% i Nykøbing Mors. Så hvis der er 1200 kvm grund, må du bebygge 300 af dem. Ug der er pt kun udnyttet 108kvm.

MEN.... Hvis kommunen benytter de nye regler, så må du måske bebygge 5% mere, men så skal kælder også regnes med (omend i en lavere procentdel) legeledes alle overdækninger, skure, læ, carporte og garager.

De skal dog under alleomstændigheder anmelde byggeri til kommunen når du bygger over 50 kvm, så hvad med at tage på teknisk forvaltning og spørge dem ? Sørg lige for at have en kopi af BBR'en med, så man er enige om hvad der findes på grunden der tæller med.
Jamen det der i forvejen forefindes af skure og overdækninger skal væk. Men om det er den gamle eller den nye regel er jo hip som hap, hvis man påtænker sig at lave en tilbygning med et bebygget grundareal på lad os sige 150 kvm. Huset udgør jo ikke 150 kvm i udvendigt grundplan?

Eller er der noget jeg misforstår?

He walked silent and peacefully around the corner

Oversat

Han vandred sidelæns og pis-fuld rund i kornet
Næh.. Der skulle såmend være plads nok uanset hvilket regelsæt kommunen følger... Hvis der ikke er andet på grunden. Men kig på BBR'en. Der får du indblik i hvad der er registreret på grunden, og derigennem hvad der er plads til.
Du skal som sagt under alle omstændigheder som minimum anmelde byggeriet hvis du vil have 150 kvm garage.

Problemet opstår først hvis du kommer ned på 10 eller 20% max bebyggelse, men igen, det burde du kunne se på BBR'en. Har du evt. prøvet www.ois.dk ?
MÅSKE skal du kigge på lokalplanen for området, hvis ikke informationen er tilgængelig her.
Annonce
Bestemmelse

Vejledning

Stk. 1

Følgende bebyggelse kan nedrives uden byggetilladelse eller anmeldelse:

1) Garager, carporte, udhuse og lignende mindre bygninger i tilknytning til enfamilieshuse og sommerhuse.
2) Bebyggelse som nævnt i kap. 1.9, stk 1, nr. 2-8.

(1.10, stk. 1)

Nedrivning af sådanne bebyggelser skal meldes til Bygnings- og Boligregistret (BBR).

(1.10, stk. 1, nr. 1)

Bestemmelsen omfatter ikke integrerede garager, carporte og lignende mindre bygninger.

contentbund.gif

0&res=1280x768&sw=&hits=&ft=&groups=&rn=61243&prev=24975&guid= Hej Knægt
Her er et link til BR 08 - du kan frit rive ned, men husk at melde til BBR:
http://www.ebst.dk/br08.dk/BR07_00_ID14/0/54/0
Hej
Frank
Ved garage og udhuse er det et engang "fradrag" jeg mener det er på 34 m2, forstået på den måde at hvis man har 120 m2 udhuse trækker man 34 m2 fra så det kun regnes med 86 m2 når bebyggelses procenten udregnes.
jeg er helt sikker på vores arkitekt gjorde sådanne, er der en der kan be- eller afkræfte dette
Hej Kauf
Hvis du følger linket i mit indlæg og finder bilag 1, står der her:

"Stk. 4. For garager, carporte, udhuse, drivhuse, skure,
åbne overdækninger, herunder åbne overdækkede
terrasser og lignende bygninger medregnes kun den del
af arealet, der overstiger:
1) 20 m2 pr. bolig ved etageboligbebyggelser og ved
samlede boligbebyggelser med både lodret og vandret
lejlighedsskel samt ved rækkehuse, kædehuse,
gruppehuse og lignende former for helt eller delvist
sammenbyggede enfamiliehuse
2) 35 m2 pr. bolig ved fritliggende enfamiliehuse,
dobbelthuse med lodret lejlighedsskel og sommerhuse,
og
3) 25 pct. af bebyggelsens øvrige etageareal ved andre
bebyggelser, dog medregnes garage- og udhusarealer i
kælder eller gårdkælder ikke."

Så du havde ret pånær 1 m2 smile
Hej
Frank
Tror måske du kan få lidt svært ved at få det igennem på sådan en grund som den der. Men er ikke sikker. Men som jeg har forstået at reglerne som at man faktisk kun er berettiget til at bygge 50 kvm garage eller udhus. Det er jo ikke en industri grund du har købt og derfor er det jo kun en garage og ikke et værksted du skal bygge deraf kommer størrelsen frem. Men der er nok ikke andet for en at lave ansøgning på det og så prøve.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis