Hjælp!!! Blæser på speed...

Hej, jeg er på udebane når det gælder alt det der er inden i min computer, så håber der er en her der kan hjælpe!

Blæseren (den der køler) larmer helt vildt, altså ikke sådan en summen som de nogen gange sige, men virkelig meget! Jeg skal ikke helt kunne sige om det er fordi den kører i 10-dobbelt tempo, men det tror jeg det er og det er sådan det lyder...

Er der nogen der har en god idé til hvad der er gået galt og om det er noget jeg selv kan fikse???

Tak

Den lille lav-d-selv-pige
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Min larmer vist den står lidt skævt, jeg plejer at give den et lille puf med foden, og så stopper det


 

Hej Kristine

Der er nok tale om, at der er kommet skidt og støv på en af blæsernes "vinger". Der er forskel på, hvor mange og hvilke blæsere, der sidder i computere, men brug dette som vejledning:

Prøv at lokalisere lyden - kommer lyden fra strømforsyningen (hvor ledningen til 230volt er tilsluttet) kan du muligvis undgå at åbne for kabinettet, men det er nu ikke noget at være bange for.

Luk kabinettet op og se på dén blæser, der sidder på processoren eller den der sidder på grafikkortet (om nogen..). De kan nemt renses med en lille pensel eller lignende. Der kan også være en blæser i fronten eller siden på kabinettet. Samme fremgangsmåde.

LuneLund: Once I thought I was wrong, but I was mistaken...

Jeg har prøvet at vende og dreje og puffe, men det gør ikke nogen forskel...

Jeg har haft den åben og renset den for et stykke tid siden, fordi den blev så varm, og har også åbnet og kigget denne gang og der er ingen skidt...

Det er heller ikke som om at den ikke kan dreje, nærmere at den får for meget strøm og drejer helt ukontrolleret hurtigt. Men som sagt så kan det godt være at den plejer at dreje så hurtigt, bare lydløst...

Den lille lav-d-selv-pige
Det er jo en mulighed at der ligger skift hvor du ikke kan se det. Normalt ved denne type støj, i et af blæserens lejer.
Du kan fixe problemet ved først og fremmest at rense med en vatpind. Hjælpe det ikke så prøv med lidt trykluft. Er det fortsat ikke nok, så prøv at pille blæseren ud, skille den ad rense den, give lejerne lidt oile og rotere den et par gange.
Har du fortsat problemer bliver du nok nødt til at skifte blæseren ud.

Normalt vil din blæser nemlig ikke uden grund begynde at køre hurtigere end normalt, men den VIL til gengæld ofte begynde at støje som en helt naturlig del af dens livscyclus.

Har du problemer med at udføre denne rengøring, så poster jeg gerne nogle billeder til hjælp. Alternativt, så afhængig af hvor i landet du bor kan jeg måske anbefale nogle professionelle mennesker der kan ordne sådan en småting hurtigt og billigt.
Tak! Jeg vil gerne se de billeder, så kan jeg lige sammenligne og se om jeg har styr på det...

At give lejerne oile er jeg nok lidt mere i tvivl om... hvor sidder de lige??? er det nede i det lille hul selve blæseren sidder fast i??? og er det noget bestemt olie? (har sådan noget til en shaver, kan det bruges?) bare en dråbe vil da drukne sådan en lille dims smile

Nu får jeg lige samtidig en ny idé til problemet... kan den skrabe på et sted? Lod nemlig lige mærke til at selvom det lyder som om den køre super-tempo, så blæser den næsten ikke luft ud....

Og lige en kæmpe tak til alle, hvor er det fedt at i kan og gider hjælpe, hvad skulle man dog gøre uden dette forum

Den lille lav-d-selv-pige
Annonce
Nu er det ikke normalt, at en blæser laver stormvejr. Den sørger blot for en luftudskiftning i kabinettet.

Hvis lidt olie (tvivler dog på den til en shaver) kan løse problemet er det OK, men en ny blæser koster altså kun godt 60 kr.

Om blæseren skaraber mod noget materiale, må da være ret let at konstatere for den, der sidder ved blæseren. For os andre er det ret umuligt at afgøre
Jeg skal lige ud og købe ind, men lægger en vejledning (med billeder) i rensning af en blæser op om et par timer.
Det ville være praktisk med lokalitet i profilen..

Sniffer  
Ok, uden at være nogen jørn clevin har jeg lavet flg billeder:

På billede 1 ses de blæsere der normalt er at finde i en PC. Øverst er PSU'en med indbygget blæser, Dernæst CPU blæseren, Northbridgekøleren (kan være en køleprofil istedet for en blæser på nogle maskiner), og til sidst GPU køleren. Herudover kan der være en kabinetblæser, men det er lidt gammeldags, da man ved at skabe fornuftigt airflow i kabinettet slet ikke har brug for sådan en. Men hvis du har en så er den oftest kendetegnet ved at være tilsluttet et eller andet sted på kabinettet, og ikke de øvrige komponenter (uder over strøm naturligvis).

Skridt 1 er at finde ud af hvilken blæser der larmer. Det gør man ved ganske simpelt at stikke en kuglepen (IKKE en blyant der kan knække) ind i hver enkelt blæser så man stopper den. Vær obs på at blæseren skal starte igen efter denne handling, da du ellers kan ødelægge din PC. Bemærk også at nogle blæsere er termostat styrede, så de kører kun hvis det bliver varmt.

I mit eksempel har jeg afmonteret grafikkortet, for at rense blæseren på dette, men princippet er det samme.

Skridt 2 er derfor at afmontere blæseren. Det gøres normalt ved at trykke på nogle klemmer eller skrue på nogle skruer der holder på en metalklips der holder på blæseren. I nogle tilfælde kan man afmontere blæseren fra køleribben (på billede 2, den kobber farvede tingest). Når du renser blæseren, så vær grundig med de tre steder markeret med pile: Bladene, køleribben, og de steder omkring blæseren hvor luften paserer oftest (her vil støvet samle sig).

Herefter skal man, hvis blæseren fortsat larmer, skille selve blæseren ad. Det gøres i mit tilfælde ved at skrue på de markede skruer på billede 3. Herefter kommer man ind til kuglelejerne (billedet blev desværre utydeligt, jeg poster et nyt næste gang jeg renser PC'en). Dem må man endelig ike rense med en vatpind. Brug istedet en serviet fra Macdonalds (smuldrer ikke) eller en bomuldsklud (ren). Tør det værste støv af, og giv evt. en gang trykluft. Hernæst tager man en kuglepen og drypper i syrefri olie (symaskineolie eller låseolie) og fører den henover kuglelejet så en smule olie sætter sig i lejet. Herefter skrues blæseren sammen igen, og den burde virke fint.


Sidder du med en noget billiger køler (eks en intel box køler eller lign. OEM køler), så er der en chance for at den IKKE kan afmonteres så enkelt, endvidre er der nogle modeller hvor man får adgang til lejerne ved at volde bladene af. Meget upraktisk, men ligesom med biler er PC blæsere heller ikke ens.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også