Indvendig trappe til kælder.

Hej

Jeg håber, at der er nogen derude der kan hjælpe :-)

Må jeg fjerne min indvendige trappe til kælderen så der kun er udgang/indgang via udvendig trappe ???

Tak tak
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg er ikke så velbevandret i bygningsreglementet, men jeg ved at der i den bebyggelse, jeg bor i findes (række-)huse med kælder hvor der kun er adgang til kælderen via en udvendig trappe. Husene er fra starten af 70'erne.

MEN: De familier, der bor i husene bander over at der ikke er en indvendig trappe, så hvorfor fjerne den, det forringer da husets værdi

TS
Det er fordi at trappen ikke er så pæn og da jeg skal have en boene i kælderen vil jeg gerne have den fjernet, for ligesom at adskille de 2 etager. Hvis jeg så en dag vil have den igen (Ved salg, børn eller mange penge) så havde jeg bare tænkt mig at sætte en ny op. (ca. 10.000 kr.)

I behøves ikke at fortælle mig at det er ulovligt at bruge kælder til beboelse.
Hej.

Ja, du må godt fjerne trappen..

Hvis du ikke måtte, ville du så ikke gøre det alligevel? Hvis du ikke måtte, kunne du jo bare sige at trappen var angrebet af borebiller og husbuk, så du var nød til at fjerne trappen, men at du ikke havde råd til en ny...

Mvh
ThomasB
Tak skal du have Thomas.

Jeg ville ikke fjerne trappen, hvis det evt. have noget at gøre med brandsikkerhed (flugtvej) Men, det er godt at vide at det er i orden.

Mange tak for hjælpen.
Så vidt jeg ved, skal der være 2 udgange, hvis trappen er lavet af brændbare materialer såsom træ. Er det af beton eller lign. skal der kun være een. Det gælder i hvertfald for ejendomme med lejligheder. Så hvis en udvendig opgang fra kælder er i ikke-brændbart materiale kan den indvendige trappe fjernes. Omvendt kan den udvendige ikke fjernes, hvis den indvendige er af f.eks. træ.

Mvh. Jørgen

Med venlig hilsen

Jørgen
Annonce
Hej.

Hvis du har vinduer i huset, kan disse også gå for at være flugtveje, såfremt man kan komme ud af dem i tilfælde af brand.

Det du tænker på Jørgen, tror jeg er i lejligheder.

Mvh
ThomasB
Ja, det er rigtigt at vinduer også kan være flugtveje hvis de er store nok til at man kan komme ud af dem.

Det er derfor man i begyndelsen af det 20. århundrede begyndte at lave bittesmå altaner i etageejendomme. Da det så viste sig at folk begyndte at bruge dem til at opholde sig på blev de større i nyere byggeri.

Det var et sidespring, men det er vel tilladt en gang imellem

TS
Sørensen, er det så derfor man gik bort fra køkkentrapper?

Mvh
ThomasB
Netop!!

Man lavede altaner for at spare køkkentrappen

TS
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind