OT: Boliglån

Hvordan har I fået mest ud af jeres penge ved at oprette et boliglån... Jeg skal i forhandling med banken i næste uge og har haft den samme bank gennem 25 år nu så det var oplagt at fortsætte der da jeg er glade ved dem.... MEN jeg er langt fra sikker på at det lånetilbud de er kommet med er ret godt...

Hvad har I gjort for at skaffe det bedst mulige lån...?
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Indhent flere tilbud fra andre banker.

Se på den effektive rente i % - den indeholder både renter og gebyrer og på den måde kan du se bedre sammenligne bankerne. Men hvis man er godt tilfreds med service mv i banken tæller det jo også som et stort plus.

Mener også at der findes en bankportal hvor man også kan sammenligne men er ikke helt sikker.
1. Der var en del om det på DR1 i går aftes, men prøv at sammenlign renter og oprettelsesgebyrer for boliglånet med andre banker.

2. Lav boliglånet om til en "boligkassekredt" med samme rentesats. Så har du en kæmpe frihed. Du kan selv hæve og sætte penge ind på kassekreditten - vi bruger vores som opsparing, da boliglånsrenten er ca 6% (besparelse = gevinst). Husk at det er gratis at få lavet et højt loft på kreditten, og du betaler kun for det du bruger.
Hvis der er tale om et realkreditlån, så er den ENESTE forskel gebyrerne (kan der også være en del af), da obligationerne jo ellers følger hinanden.
Men, man kan med fordel forsøge at skifte ikke alene BANK, men også LAND for hvor man vil optage lånet. Men man skal naturligvis være indstillet på at man bliver nødt til at skifte hvis eks. valutakursen ændrer sig for meget.
Men i Sverige kan man optage 60 årige lån, i USA kan man optage lån på 2,5%, tidligere har man kunnet optage lån i Yen til 0% (!)
Fordelen ved at optage et lån i et land med høj inflation er jo at valutakursen falder hurtigt, og man dermed hurtigt kommer af med sin gæld. Desværre er det ofte forbundet med en del arbejde at optage lån i fremmede banker, og man skal være MEGET obs på valutakursen og vide præcis hvor smertegrænsen går så man ikke brænder fingrene.

Er der derimod tale om et banklån (normalt til 7-8% rente), så er der gode penge at hente ved at få tilbud fra flere banker. Stempel skal man altid betale, men stiftelsesomkostninger og rentebyrde er MEGET forskellig fra bank til bank, og man kan hurtigt spare 10-20.000 pr år pr million man har lånt. Sikkert også mere, men det var den besparelse jeg fandt frem til da jeg optog banklån sidste gang (for snart 8 år siden).
Citat fra Twist

Er der derimod tale om et banklån (normalt til 7-8% rente), så er der gode penge at hente ved at få tilbud fra flere banker. Stempel skal man altid betale, men stiftelsesomkostninger og rentebyrde er MEGET forskellig fra bank til bank, og man kan hurtigt spare 10-20.000 pr år pr million man har lånt. Sikkert også mere, men det var den besparelse jeg fandt frem til da jeg optog banklån sidste gang (for snart 8 år siden).


Hvor har du bank henne hvis man må være så fræk at spørge om det?
Citat fra Allan Fischer

Prøv at kigge her:
http://www.mybanker.dk/

Hilsen
Allan


Har set den men leder mere efter nogle personlige erfaringer...
Nogle gange kan man også med fordel samle alle ens konti i den samme bank.

Da vi selv handlede hus for bare et par år siden, indhentede vi tilbud fra Sydbank (den bank jeg havde i forvejen), Nordea (min kærestes bank) og så Frøs Herreds Sparekasse. Her viste det sig at Nordea var langt den dyreste bank at låne i - også selvom at vi blev fordel plus kunde og hvad det nu hedder.
Sydbank var lidt billigere end Frøs, men det var så ikke den eneste grund til at vi valgte den bank. Kunderådgivere har også meget at sige efter min mening.

Men som også nævnt tidligere så se på den effektiv rente pa.
Gå som altovervejende hovedregel ud fra, at banker og forsikringsselskaber almindeligvis giver nye/potentielle kunder de bedste tilbud, for at lokke dem over, i stedet for deres "gamle", trofaste kunder, sagde ham der for mange år siden arbejdede i pengeinstitut.
Når man så er inden for, begynder foretagendet så, stille og roligt, at fjerne særfordelene.
En vældig sløj og kritisabel politik, men sådan er det bare.

Med venlig hilsen
ktm

 

Citat fra ktm

Gå som altovervejende hovedregel ud fra, at banker og forsikringsselskaber almindeligvis giver nye/potentielle kunder de bedste tilbud, for at lokke dem over, i stedet for deres "gamle", trofaste kunder, sagde ham der for mange år siden arbejdede i pengeinstitut.
Når man så er inden for, begynder foretagendet så, stille og roligt, at fjerne særfordelene.
En vældig sløj og kritisabel politik, men sådan er det bare.


Med andre ord - det fornuftigste for os ville være at samle en 2-3 tilbud til os på banklån da de i så fald vil være meget favourable og så bruge dem til at presse vores egen nuværende bank...?
Det kan du sagtens, men du må også, hvis du vil presse din bank, være opmærksom på at du måske bliver nødt til at gøre alvor af truslen og skifte. Langt de fleste banker giver nemlig kun deres "rådgivere" et marginalt spillerum på ½-1% udover deres normale satser.
Sydbank, basisbank og roskilde bank er alle gode alternativer når man skal forhandle lån, især lån over en halv mil. Da deres gebyrer og rentesatser er til forhandling (og er ret lave til at begynde med). Den eneste grund til at jeg ikke længere har banklån i de små banker, er at jeg ikke længere HAR et banklån (kun kreditforening).
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis